2022-04-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Tycker ni synd om oss, eller kan ni ibland kanske avundas oss som inte behöver ta hänsyn till partner och barn? Jag skulle aldrig orka leva familjeliv, jag är för individualistisk av mig. Känner ingen avund för de som lever familjeliv. Kan snarare tänka hur orkar ni?

Lever du ensam och är olycklig tycker jag synd om dig. Lever du ensam och är lycklig med det, bra för dig. Kör på för all del.

Jag bodde ensam i 9 år och känner att jag kan den biten. Efter några år kändes det rätt meningslöst. Hade ändå inga intressen som krävde maximal frihet. Dotterns leende när jag kommer hem från jobbet slår en tom lägenhet alla dar i veckan.

Tänker som så att hade jag fyllt 40 och inte bildat familj, och inte avsett göra det heller, så skulle jag ha ungefär lika många år till att fylla med... Ja, vadå...? Hade nog blivit att spela TV-spel, surfa, kolla film och invänta döden eftersom mina vänner sen barndom och tonår alla bildat familj och jag är för introvert för att försöka skaffa nya i vuxen ålder.

Du kanske har jättemånga bra andra ideer och klarar decennier av ensamhet bättre, men inte jag. Så jag avundas inte dig heller, faktiskt.
Senast redigerad av Blodpixel 2022-04-09 kl. 16:31.
Citera
2022-04-09, 15:43
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Tycker ni synd om oss, eller kan ni ibland kanske avundas oss som inte behöver ta hänsyn till partner och barn? Jag skulle aldrig orka leva familjeliv, jag är för individualistisk av mig. Känner ingen avund för de som lever familjeliv. Kan snarare tänka hur orkar ni?
Har vänner som är ensamma , deras val ibland, ibland inte.
Har absolut ingen lust att vara ensam, skulle aldrig orka med tystnaden.
Citera
2022-04-09, 15:47
Medlem
dayweeds avatar
Mycket beror ju på också att man ska lyckas hitta någon som vill man vill dela livet med. Inte alltid att man lyckas. Då får man leva ensam varesig man vill eller inte.

Känns lite som jag har accepterat det också. Enklare att leva ensam än att försöka hitta någon.
Citera
2022-04-09, 15:47
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Jag har ingen uppfattning alls. Alla är väl saliga i egen tro.
Citera
2022-04-09, 16:07
Medlem
Core.s avatar
Under de första kanske fyra åren är det avund. Nu är den yngsta av två över sju, och skulle aldrig vilja byta. Vi (jag och hustru) har lärt oss att leva egna liv, fast tillsammans, man behöver inte lägre passa upp utan nu är jag snarare vän och vägledare till mina barn, en rolig givande resa.

Men ska inte sticka under stolen med att småbarnsåren kan vara otroligt trögvadade ibland
Citera
2022-04-09, 16:32
Medlem
Manissas avatar
Jag tänker inte på er

Men om du önskar du träffat någon, eller du lever ensam för din partner gått bort tex då tänker jag att jag önskar att du träffar någon, eller så tycker jag synd om dig.

Vill du leva ensam, good for you
Citera
2022-04-09, 16:49
Medlem
whoisducks avatar
Citat:

Jag tycker att ni bidrar till att vita människor kommer att vara minoritet i nordiska länder inom snar framtid.
Citera
2022-04-09, 17:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Både och.

Som nyskild får man ju smaka på den här barnfria tiden varannan vecka. Men hur klyschigt det en låter så har mina barn gjort mitt liv lite mer drägligt.

Finns inget jobbigare än barn, men det är något med att ha egna kids. Ovillkorlig kärlek.
Citera
2022-04-09, 17:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag funderar ofta på om ensamheten är självvald eller inte. En del människor verkar vara skapta för att leva ett gott liv på egen hand, andra verkar bara utstötta och olyckliga. Väldigt många verkar befinna sig någonstans på den skalan.

Jag tänker ofta på hur det känns att inte ha barn, dvs att veta att man inte kommer lämna något spår i den här världen när man själv försvinner. Vet flera som valt bort bar och familj, men som hamnar i grubblerier när de är medelålders, och inser att de kommer bli väldigt ensamma, väldigt snart.

Men framför allt tänker jag att det måste vara skönt att få äga sin egen tid helt och hållet, och att i de fall det är självvalt, så är det ett ganska starkt att vara så beslutsam, och veta vad man vill ha. Många bildar nog familj för att "det är så man gör", utan att fundera över vad man egentligen vill.
Citera
2022-04-09, 17:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Är du en incel som inte förstår dig på andra människor?

Det verkar som om du försöker släta över din personliga tragedi genom att leva i en livslögn om att det nog ändå inte skulle vara så fint och att det inte passar dig.

Nej, ingen avundas er. Vill man ha egentid så får man det i en fungerande relation.

Det du kallar för individualism är nog snarare egoism och narcissism.

Vi ser på de flesta av er som att ni lever ett bra liv, men på just dig ser vi ned och skrattar bakom ryggen på.

Är inte intresserad av familjeliv. Kanske är egoistisk men gillar inte att ha folk omkring mig hela tiden. Det skulle vara helt utmattande. Tragedi är det väl om man vill men inte orkar. Då är det fan bättre att man inte vill.

Har haft många att bilda familj med men neej.

Tror att vissa som har familj tror det är det enda som kan funka. Min far tror det. Han tycker otroligt synd om min mor som blev "ensam" efter skilsmässan. Grejen är att hon hade uppvaktare men hon ville inte leva familjeliv och då hade hon ju prövat. Men han tror fortfarande att ingen tycker om henne. Då har hon många fler vänner än han.

Min far trodde jag var olycklig men han fick hålla käft sedan när syrran fick barn, då fick han sitt barnbarn.

Man kanske inte är normal, men är man inte det är det väl bättre att gå efter det som får en att må bra?

Men folt tror de vet bättre än en själv. Typ så har jag fått veta att jag visst tycker om citron. Urk. Bara för att de gör det och inte fattar vad annorlunda är.
Citera
2022-04-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag vet att det finns många män som driver tesen att barn som växer upp med bara en förälder (och då syftas oftast på ensamma mammor) skulle bli underutvecklade, få psykiska problem och diverse annat påhitt. Det är förståeligt att män gör det eftersom det är viktigt för män att få ingå i kvinnors och barns familjer. Men vem som helst bör logiskt kunna räkna ut att ev. problem hos barn med singelföräldrar inte kan bero på att att de inte bor under samma tak med en penis.

Är det inte många kvinnor som driver tesen att det är "bättre för barnen" att inte inte ha en pappa?

Verkligheten förändras ju inte för att man har ett misogynt eller missandriskt förhållningsätt.

Och om man hänvisar till "logiskt" och "vemshelst" som rationalisering för att solida och citerade studier inte ska stämma så bör man nog ifrågasätta sin bias.

Citat:
Tvärtom så finns det många studier som visar att barn, även pojkar, mår mycket bättre utan en man i familjen. Vilket inte förvånar de flesta av oss, eftersom män ofta bl.a tillför våld och sexuellt våld i familjerna. I familjer där bara barn och kvinnor bor, mår barnen i regel mycket bättre än i familjer där även en man ingår.

Ja, jag påpekade det, sämre eller för små datasett. det är därför man inte ska lägga för stor vikt vid dem. man kan naurligtvis följa dem, men att dra slutssatser är både farligt och potentiellt skadligt.

Lite som när man konstaterar att könsdysfori bör behandlas med läkemdel och operation, men väljer att bortse från att anledningen till att det endå gick "hyffsat i livet" för den ständigt minskade gruppen man följde inte berodde på "ej längre nåbara deltagare" utan pga av självmord...

.
Citat:
http://www.physorg.com/news/2011-01-kids-mom.html
Du får gärna länka studien, jag är fullt kapabel att läsa och förstå dem.

Men självklart är även svarta och bruna män pappor i USA, även om det naturligtvis är mer komplext när vi börjar titta på mindre subgrupper.

Citat:
https://www.huffpost.com/entry/lesbi...rcent_n_781624

The paper found that none of the 78 NLLFS adolescents reports having ever been physically or sexually abused by a parent or other caregiver. This contrasts with 26 percent of American adolescents who report parent or caregiver physical abuse and 8.3 percent who report sexual abuse. According to the authors, ”the absence of child abuse in lesbian mother families is particularly noteworthy, because victimization of children is pervasive and its consequences can be devastating.”

här har du ett bra exempel på det jag redan påpekat. det är ungefär lika relvant som
https://www.cbsnews.com/news/kids-of...-from-experts/

Regnerus' analysis identified 175 now-adult children who said they were raised by a lesbian mother, along with 73 who said their father was in a same-sex relationship. Focusing on the larger sample, the study found respondents whose mother had a same-sex relationship fared worse on 24 of the 40 tested outcomes, compared with children of an intact heterosexual couple.

Sixty-nine percent of children of lesbian mothers reported that their family received public assistance, such as welfare at some point, compared with 17 percent from intact biological families. About half of children of an intact biological family said they were employed full-time, compared with 26 percent of those born to a lesbian mother. Fourteen percent of kids of a lesbian mom spent time in foster care at some point, compared with 2 percent of the rest of the children studied. Overall, less than 2 percent of all respondents who said their mother had a same-sex relationship reported living with their mom and her partner for all 18 years of their childhood.

(det här är mao från samma datakälla där man konstaterar att 0% av barn med "lesbisk" familjebildning inte råkar ut för sexuelt våld)

https://www.sciencedirect.com/scienc...49089X12000610

Citat:
Barn som vuxit upp med ensamstående mödrar, har 110 procent mindre risk att behöva en psykiater än studier visar adopterats av kärnfamiljer.

Har du någon studie som påvisar det?

Citat:
De familjer som leddes av endast kvinnor befanns vara lika de traditionella familjerna vad gäller kvailitet på föräldraskapet och de unga vuxna barnens psykologiska anpassning. Där det fanns en skillnad mellan familjetyper, pekade denna mot mer positiva familjerelationer och större psykiskt välbefnnande hos de unga vuxna som växt upp med enbart en eller två mammor.”
''

Samma här.
Citera
2022-04-09, 17:30
Medlem
Citat:

Inte alls? Jag bryr mig inte om hur du du lever ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in