Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Om det var som du skriver varför rapporterades det så brett i västmedia om videon där ryska krigsfångar dödades av ukrainska trupper?
Främst av det skälet som jag just skrev, i första halvan av inlägget.
Du kanske har sett memen om Facebook?
"If you're not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold".
Vi betalar inte för våra nyheter längre. (Jag gör det inte alla fall.)
Då kan man anta att
någon annan (vi kan säga "staten & kapitalet" för enkelhets skull) betalar nyhetsmedia för att förmedla en viss bild av verkligheten till oss. Man kan säga att programmering av våra hjärnor är produkten som är till salu.
Efter att programmeringen har gett önskad effekt (tex att få folkligt stöd att starta ett nytt krig, eller gå med i NATO) så brukar mer av sanningen krypa fram successivt. Media har inte råd att avvika från verkligheten hur länge som helst utan att riskera att förlora all form av trovärdighet.
I fallet Bucha så ser vi redan att bilden börjar nyanseras lite i viss media, som exemplet med NYPost i mitt förra inlägg.
Vad som kommer hända i det här fallet är att fokus kommer flyttas från Bucha till någon annan Kiev-förort till där ryssarna varit. Då kör man samma upplägg där: "Nytt folkmord i byn ??? utfört av ryska dödsknarkar-orcher". Vad som verkligen hände i Bucha är det då få som längre är särskilt intresserade av att läsa om.
Narrativet kommer inte tillåtas dö ut innan staten & kapitalet har åstadkommit vad det nu är som dom har i kikaren.
Men sen så småningom så är det dags för Mello på TV igen, och då är den här historien bara ett suddigt minne. Förutom att Ryssland inte är med då, såklart. (Dom startar istället upp "Aisavision Song Contest" med Kina, Indien, Afghanistan mfl. )
"Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt... Deras feeeeeta nackar..."