2022-03-28, 22:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du hade ju snott något din odåga? Vad gnäller du över? Att du åkte fast?
Nåja, en mjölk för tretton spänn kan nog alla missa ändå. Är ju knappast hela världen.
Citera
2022-03-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nåja, en mjölk för tretton spänn kan nog alla missa ändå. Är ju knappast hela världen.
Normala människor missar inte en enda vara, någonsin. Du scannar ju innan du lägger varan i påsen.
Citera
2022-03-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du får väl plocka ur piercingarna och klä dig lite stilrent. Jag har aldrig blivit kollad.

Det är dock inte så systemet fungerar. Maskinen har inga ögon.
Citera
2022-03-28, 23:26
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Jag navänder? sjäkvskanning på Ica och har gjort i ett tag. Jag har blivit kontrollerad flera gånger och varje gång säger jag att dom begår ett misstag och vafan ska dom kolla mig för?? )

Det finns ett enda sätt att stoppa kontrollen.

Sluta att använda självscanning.
Citera
2022-03-28, 23:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det märktes att du hade någon form av defekt på sättet du skrev och resonerade bara. Jag bryr mig inte om det egentligen mer än att det är synd om människor med dessa diagnoser.

Inte ett dugg synd om oss. Ibland är det befriande att strunta i sociala normer. Och skulle aldrig stjäla något. Så om man är sk normal och stjäl i kassan så är man per definition friskare? Nä, trodde inte det. Defekt är du nog själv, som kallar en levande varelse något man kallar ett ting.
Citera
2022-03-28, 23:53
Medlem
fick full avstäning en gång på maxi..hade scannat in en mjölk för mycket, vart inga represalier
Citera
2022-03-29, 05:18
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Jag har aldrig missat något. Är man så dålig får man väll hålla sig borta från dessa-kassorna eller sluta gnälla när man blir kontrollerad.
Citera
2022-03-29, 08:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Jag flippade en gång när jag blev kontrollerad tre dagar i rad på lokala ICA Maxi. Frågade om jag bommat nån gång om det var skälet, men den stackars kontrollanten kunde bara konstatera att allt var fläckfritt sedan hedenhös

Dröjde ett år till nästa kontroll så det hjälpte kanske. Men numera kör de ju bara delavstämningar som jag upplever är ganska oförargliga.

Om de har problem med självscanningssystemet och gör ominstallationer av databasen så kan det innebära att vissa kunders scanningshistorik för de senaste dagarna raderas och då får man börja på nytt igen vilket just kan leda till fler täta avstämningar flera dagar i rad. När detta sker så beror det oftast på full lagringsenhet och att affären bara läst in senaste backupen utan att rensa i systemet..

Annars är det normala att man får delavstämning runt var 20e gång och helavstämning ca var 40e gång. Ju mindre ofta man handlar där, desto oftare får man avstämningen men målet är ca 1 gång per månad.
Citera
2022-03-29, 09:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har har slutat använda självscanningen på ICA där jag bor. Jag har blivit kollad varje gång jag använt den. Det hände första gången, och de hände typ sju gånger på raken sedan. De hittar aldrig något felscannat heller, så jag fattar inte.

Ett tips till TS är att börja handla på nätet, om det känns jobbigt att erkänna för världen att man använder dasspapper.
Citera
2022-03-29, 11:37
Medlem
Citat:
Jag navänder? sjäkvskanning på Ica och har gjort i ett tag. Jag har blivit kontrollerad flera gånger och varje gång säger jag att dom begår ett misstag och vafan ska dom kolla mig för?? Idag så blev jag kontrollerad och hade glömt scanna en av fyra mjölk. Det är 13:- max. Jag skäms ihjäl när dom vill kontrollera mig för det känns som att alla kollar på en och tror man har snott nått för att man är fattig när man egentligen ville betala. Hur gör ni för att slippa kontroller och skäms ni över att självskanna, stå i kassan, köpa kondomer (avslöja om sitt sexliv), köpa toapapper (visa alla vad man torkar arslet med), köpa vissa mediciner (t.ex. piller man kör upp i arslet)

Jag är också less på att bli kollad. Kommer nån snorunge och ska kontrollera mig, det är faktiskt förnedrande. Bra att du skrev tråden.
Man borde protestera mot dessa. Kanske säga att: Nej jag tror jag skippar de här varorna. Lämna tillbaka allt och gå till en annan butik.
Citera
2022-03-29, 11:42
Medlem
Citat:
Jag navänder? sjäkvskanning på Ica och har gjort i ett tag. Jag har blivit kontrollerad flera gånger och varje gång säger jag att dom begår ett misstag och vafan ska dom kolla mig för?? Idag så blev jag kontrollerad och hade glömt scanna en av fyra mjölk. Det är 13:- max. Jag skäms ihjäl när dom vill kontrollera mig för det känns som att alla kollar på en och tror man har snott nått för att man är fattig när man egentligen ville betala. Hur gör ni för att slippa kontroller och skäms ni över att självskanna, stå i kassan, köpa kondomer (avslöja om sitt sexliv), köpa toapapper (visa alla vad man torkar arslet med), köpa vissa mediciner (t.ex. piller man kör upp i arslet)

Det med kondomer tyckte jag med var pinsamt tills jag kom på en lugnande lösning. Säger alltid högt att det är ungarna som vill använda ballonger. På så sätt fattar tjejen i kassan att jag handlar kondomerna till ngt annat än vad de är avsedda för.
Och jag slipper skämmas
Citera
2022-03-29, 14:42
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Jag bor utomlands sedan flera decennier. Jag började självskanna så fort den tekniken kom. Jag gör inköp ofta.

Jag har ALDRIG ALDRIG blivit kontrollerad. Jag har ALDRIG sett någon kund bli kontrollerad, fast jag har varit vid stora självskanningsstationer med 20 skanningsmaskiner tillsammans med tusentals andra kunder som skannat samtidigt. Fattiga och rika, välklädda och enkelt klädda, alla hudfärger.

Första gången jag blev kontrollerad var första veckan jag var i Sverige vid ett av mina sällsynta besök hemma hos mor och far.

Jag fattade inte vad som hände. VAD FAN ÄR DET HÄR var min (tysta) reaktion. Efter en stund fattade jag att den unga kvinnan ville jämföra mina inköpta varor med mitt kvitto.

Jag talar sanning. Låt detta sjunka in nu. Förstår ni hur förfallet Sverige är, när en sådan sak som kontroll av självskannande kunder existerar?
Senast redigerad av Johannes.Gothi 2022-03-29 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in