2023-08-27, 21:38
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Det är väl inte jättemärkligt att du blir kontrollerad oftare om du slarvar, dubbelkolla allt du scannar och se över ditt humör det är ditt fel och inte personalens fel att du scannar fel

Slarvar eller "slarvar".

Nu var det en evighet sen jag fått kontroll. Det ska bli hårdare med kontroller framöver eftersom många är tjuvar som ts och den arga snickaren. Inga problem för mig.
Citera
2023-08-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Rent skitsnack. Butikerna kan inte se vad som skannats och inte, förutom om de genomför en avstämning. Om de kunde skanna innehållet i en kundvagn på tillförlitlig väg, varför ens ha självskanning? Bara låta alla kunder gå igenom denna magiska skanner och sedan betala.

Sen finns det ju förstås butiker som Amazon som testar en liknande lösning, men den bygger på vision-system med kameror som täcker varenda kvadratmillimeter av butiksytan och ett väldigt begränsat utbud.

Ja och nej. Alla är inte taggade men många är. Och det är en simpel rfid tagg som sensor läser av. Den är inte tillförlitlig nog. Men kan skanna av de som inte blivit demagnitiserade av scannern/kassan.
Citera
2023-08-27, 23:32
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mersmoer
Ja och nej. Alla är inte taggade men många är. Och det är en simpel rfid tagg som sensor läser av. Den är inte tillförlitlig nog. Men kan skanna av de som inte blivit demagnitiserade av scannern/kassan.

Scannern som kassapersonal och kunder använder är en streckkodsläsare, den använder en ljussensor för att läsa alternerande svarta och vita rader. Det är alltså enkelriktad kommunikation, varan kan inte märka om den blivit avläst. Det finns inga RFID-chip i vanliga produkter i dagligvaruhandeln, möjligtvis i vissa larmade produkter som du ändå inte kan köpa rakt av med självskanning.
Citera
2023-09-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
köpa toapapper (visa alla vad man torkar arslet med)
Är du rädd att de ska förstå att du bajsar eller rädd att de ska förstå att du torkar dig efteråt?
Citera
2023-09-01, 23:59
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Jag bor utomlands sedan flera decennier. Jag började självskanna så fort den tekniken kom. Jag gör inköp ofta.

Jag har ALDRIG ALDRIG blivit kontrollerad. Jag har ALDRIG sett någon kund bli kontrollerad, fast jag har varit vid stora självskanningsstationer med 20 skanningsmaskiner tillsammans med tusentals andra kunder som skannat samtidigt. Fattiga och rika, välklädda och enkelt klädda, alla hudfärger.

Första gången jag blev kontrollerad var första veckan jag var i Sverige vid ett av mina sällsynta besök hemma hos mor och far.

Jag fattade inte vad som hände. VAD FAN ÄR DET HÄR var min (tysta) reaktion. Efter en stund fattade jag att den unga kvinnan ville jämföra mina inköpta varor med mitt kvitto.

Jag talar sanning. Låt detta sjunka in nu. Förstår ni hur förfallet Sverige är, när en sådan sak som kontroll av självskannande kunder existerar?

Det enda som behöver sjunka in är hur djupt rotad din diagnos är. Det är en självklarhet i civiliserade länder att slödder som du kontrolleras.
Citera
2023-09-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Jag navänder? sjäkvskanning på Ica och har gjort i ett tag. Jag har blivit kontrollerad flera gånger och varje gång säger jag att dom begår ett misstag och vafan ska dom kolla mig för?? Idag så blev jag kontrollerad och hade glömt scanna en av fyra mjölk. Det är 13:- max. Jag skäms ihjäl när dom vill kontrollera mig för det känns som att alla kollar på en och tror man har snott nått för att man är fattig när man egentligen ville betala. Hur gör ni för att slippa kontroller och skäms ni över att självskanna, stå i kassan, köpa kondomer (avslöja om sitt sexliv), köpa toapapper (visa alla vad man torkar arslet med), köpa vissa mediciner (t.ex. piller man kör upp i arslet)
Hej…Gå till f-n vanliga kassan om du inte ”tål” självscanning ju…vad är det med dig😳
Citera
2023-09-02, 00:09
Bannlyst
missar du eller bommar vid kontroll, så kommer du kontrolleras oftare, 1 mjölk är så klart mänskligt att glömma, men inte konstigt att du kontrolleras när du nyligen "torskat", kommer lägga sig snart.

Eller så byter du butik, du verkar svag och klen, jag har då aldrig stirrat eller "dömt" någon som kontrolleras på ICA, jag är mest intresserad av att betala mitt och dra därifrån...
Citera
2023-09-04, 01:59
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det enda som behöver sjunka in är hur djupt rotad din diagnos är. Det är en självklarhet i civiliserade länder att slödder som du kontrolleras.

Vad är min diagnos? Varför är jag slödder? Vänligen förklara.
Citera
2023-09-04, 02:05
Medlem
R5As avatar
Uppmuntrar man till självscanning för och se till att kassörerna förlorar jobbet så ja, då förtjänar man det.
Citera
2023-09-04, 11:37
Medlem
Guldtandens avatar
Det är en slumpmässig kontroll, inte något som bestäms manuellt. Sen scannade du ju inte alla dina varor, så dem borde säkerligen kontrollera dina varor vid fler tillfällen. Se till att göra rätt innan du klagar.
Citera
2023-09-04, 16:16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Vad är min diagnos? Varför är jag slödder? Vänligen förklara.

Kan inte svara för Nico77 men ja, förfallet i Sverige är stort. Det är så stort att en del affärer går tillbaka från självscanning. T ex ICA Maxi i Angered Göteborg pga alla stölder. Det är inte lika illa som i vissa butiker i USA som stängs helt pga alla stölder men visst går det utför med Sverige.

Själv har jag självscannat så länge det har funnits och kan nog räkna på en hand hur ofta jag har blivit kontrollerad under alla år. Ser det inte alls som något problem men så är det skillnad på folk och folk.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in