2023-05-12, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du är per definition en parasit som lever på andras arbete…och så beskyller du alla andra för att vara kommunister.

IQ fismås
Nå. Hen är ju inte direkt ensam om den där situationen bland flashbackarna.
Citera
2023-05-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534

nu är inte riksbankens mål att arbetslösheten skall öka, men den dopade och konstgjorda situation på fastighet och även börsen som rådde under massa år är det som nu skall betalas. Inom ekonomi brukar man säga det finns inga fria luncher, allt skall betalas av någon.

detta uttalande signalerar tydligt att räntan riskerar stiga mer än vad man hoppats på, men har man tagit stora lån så är det självvalt. jag har ingen sympati för sådana som dragit på sig för stora lån.

Det tråkiga är att det inte kommer bli personen som Selin och SBB som står för notan, utan det blir någon snickare som blir av med jobbet o inte fixar villalånet mm. Det är alltid mannan längst ned som drabbas.

såg nu att räntan vart 5,6 tre månaders på nordea, vilket börjar nu närma sig de magiska 7% som bankerna haft som kalkylränta för risktagande, så uppenbarligen har bankerna annat vad som varit på gång, men ändå låtit det ske, då de inte står för notan
Citera
2023-05-12, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Tvåhundratusen försvinner ganska snabbt om man inte har någon annan inkomst.

Om du blir utförsäkrad är du nog illa ute.

Fast jag har ju en stadig inkomst? Jag har redan blivit "utförsäkrad" då jag stämplat mina 300 dagar på a-kassan. Därefter flyttas man över i JOB (Jobb och Utvecklingsgarantin) och får samma summa man fick från a-kassan, från Försäkringskassan i form av aktivitetsstöd. Kravet för detta, är att man tidigare arbetat ihop villkor, och varit betalande medlem i a-kassan.

Om man har aktivitetsstöd som är grundat på tidigare a-kassa (som jag har) så finns ingen bortre tidsgräns för ersättningen. Så den kan pågå sålänge som jag sköter mina rapporter/åtaganden hos Arbetsförmedlingen (vilket jag gör till punkt och prickar) så inkomst, har jag. Får in mellan 12.500-13.500 netto varje månad.
Citera
2023-05-12, 12:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Nej? Jag lever på mitt egna tidigare arbete? Du verkar inte kapabel att förstå hur det här med a-kassa/aktivitetsstöd fungerar. Det är en FÖRSÄKRING som jag arbetat upp ett villkor för. Och som jag har betalat för. Det är inget bidrag.

Hade jag inte arbetat, och betalat för min försäkring, så hade jag inte fått ut några pengar. Nu har jag gjort det. Och får därför ut pengar.

Du är ju riktigt jävla utvecklingsstörd alltså!

Jag förstår att det är svårt att inse att man är ett socialfall och en parasit.

Jag vill dock tacka dig för ett rejält gapflabb!
Citera
2023-05-12, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag förstår att det är svårt att inse att man är ett socialfall och en parasit.

Jag vill dock tacka dig för ett rejält gapflabb!

Ja, ni downare brukar väl vara lätta att underhålla?
Citera
2023-05-12, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
nu är inte riksbankens mål att arbetslösheten skall öka, men den dopade och konstgjorda situation på fastighet och även börsen som rådde under massa år är det som nu skall betalas. Inom ekonomi brukar man säga det finns inga fria luncher, allt skall betalas av någon.

detta uttalande signalerar tydligt att räntan riskerar stiga mer än vad man hoppats på, men har man tagit stora lån så är det självvalt. jag har ingen sympati för sådana som dragit på sig för stora lån.

Det tråkiga är att det inte kommer bli personen som Selin och SBB som står för notan, utan det blir någon snickare som blir av med jobbet o inte fixar villalånet mm. Det är alltid mannan längst ned som drabbas.

såg nu att räntan vart 5,6 tre månaders på nordea, vilket börjar nu närma sig de magiska 7% som bankerna haft som kalkylränta för risktagande, så uppenbarligen har bankerna annat vad som varit på gång, men ändå låtit det ske, då de inte står för notan
Nej det är inte RBs mål men det är nödvändigt för att snabbt få ner inflationen.

Naturligtvis gör vi små människor alltid de största förlusterna. Det är ju inget unikt för den här situationen. Jag antar att det måste vara så.
Citera
2023-05-12, 12:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Det som styr priset på bostadsmarknaden är nästintill två saker: ränta och arbetslöshet. Dessa parametrar måste öka om inflationen ska ner.

Hear, hear!
Citera
2023-05-12, 12:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Ja; en politiskt inducerad sådan, som vanligt. Det råder varken inflation eller någon riktighet i Phillipskurvan. När deflation och ekonomisk nedgång/sammandragning/depression råder måste räntan bli låg pga stor efterfrågan på "säkra papper".

Deflation??Vi har en hög inflation som drivs på av en hög negativ realränta.
Citera
2023-05-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Du får gärna förklara varför din tes, som motstrider alla nationalekonomer skulle stämma?

Say what? Det är väl en ganska etablerad sanning numer att den svenska styrräntan biter ganska marginellt på inflationen mätt som prisökningar? Om styrräntan hade varit ett effektivt instrument för att påverka inflationen så hade den rimligen stigit för länge sen, eller vad tror du själv? Vi har ju faktiskt haft mer eller mindre nollränta under storleksordningen 10 år nu, men inflationen har hängt kvar nära nollstrecket.

Anledningen som jag ser det är att Sveriges ekonomi är en liten fisk i ett stort hav, och att vi handlar med omvärlden i stor omfattning. Världsmarknadspriserna på de flesta råvaror har skenat de senaste åren (och då pratar vi inte 10-20% utan snarare 100-200%), så det vore väldigt konstigt om vi inte såg stora prisökningar nu. Inflation mätt som KPI eller nåt m.a.o. Och den kommer sig uppenbarligen inte i huvudsak av Riksbankens lågräntepolitik (då skulle inflationen ökat för länge sedan), utan av faktorer på världsmarknaden som Riksbanken inte kan göra nånting åt.

Faktorerna verkar vara flaskhalsar i produktionskedjorna under och kanske framförallt efter pandemin, som dessutom förstärkts av det sabla kriget i Ukraina. Andra saker också säkert, men de två går inte att bortse ifrån.
Citera
2023-05-12, 12:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Synd att man inte vågade sänka ränteavdraget när räntan var noll. Man borde kunnat komma överens om en utfasning över 20-30 år. Nu är det nog svårt !

Samma sak här.
Ingen politiker vågar sänka ränteavdraget då detta drabbar dem vid valurnorna. Det finns ingen politiker i landet som sätter landets väl framför egennyttan

Det är möjligtvis först när vi står på randen till avgrunden som våra överbetalda politiker möjligtvis kommer agera.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det kommer inte ske några höjningar efter Juni/September 2023. Det kommer aldrig hålla. Dessutom kan inte folk böla/pipa redan nu, vi har inte ens sett effekterna utav höjningarna ännu. Det tar inte 2 sekunder. Inflationen är redan på väg nedåt!
Tror du hög inflation är mer hållbart? Fortsätter inflationen som nu, kommer räntorna höjas. Något alternativ finns inte.
Citera
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.
Vi kommer nog aldrig se räntesänkningar igen utan Sverige kommer nog ha en normal ränta dvs ett par procent högre än i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in