2023-05-12, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Bäst att låta marknaden, dvs den som är beroende av att göra korrekt bedömning av ekonomin för sin överlevnad, sätta räntan. Staten, politiken, centralbanken etc är eländen som borde avskaffas. Marknaden har sedan något år visat att de långa räntorna är mkt lägre än de politiskt inducerade korta dito pga deflation och ekonomisk nedgång, kanske depression.
Det är en annan fråga.

Nu har vi den situation vi har.
Citera
2023-05-12, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
Bostadspriserna har ingenting med räntebesluten att göra.
Dessutom är de redan under produktionskostnaden. Och sjunker under ännu mer då Byggnads tycker det är en utmärkt ide att höja produktionskostnaden.
https://www.di.se/live/byggnads-varslar-om-vvs-strejk/

Produktionen kommer gå ned rejält och då kommer efterfrågan att driva upp priserna tills produktionen kan gå igång.

Citat:
2) Arbetslösheten måst upp rejält.
Det är inte nödvändigt. Det är KPIF som avgör.

Men Byggnads ser ju till att fler av deras medlemmar skall bli arbetslösa.
Citera
2023-05-12, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dessutom är de redan under produktionskostnaden. Och sjunker under ännu mer då Byggnads tycker det är en utmärkt ide att höja produktionskostnaden.

Produktionen kommer gå ned rejält och då kommer efterfrågan att driva upp priserna tills produktionen kan gå igång.

Ingenting är nödvändigt men en högre arbetslöshet ger snabbt en sjunkande inflation.

EDIT: Sedan blir ju mekanismen tydlig; Ger man efter för allt för höga löneökningar kommer ju folk att bli arbetslösa.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-12 kl. 10:54.
Citera
2023-05-12, 10:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mer oroande att huvuddelen av Sveriges ekonomer och bolånetagare inte fattar vad inflation är och vad den beror på.
Eller så fattar dom det.

Och den som inte fattar är någon annan.
Citera
2023-05-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ja naturligtvis är det så.

Ju snabbare vi får rejäla räntehöjningar desto tidigare kan vi få en mer normal, ekonomisk situation.
Du verkar vara en expert på det här, ingen annan verkar kunna mer än vad du kan, ibland kan ödmjukhet vara en fin egenskap att ha. Testa det någon gång. Varken du eller någon annan sitter med någon universallösning på detta. Jag tror att ett problem kan vara att riksbanken och andra aktörer använder sig av ålderdomliga modeller. Det som funkade på 80-talet funkar kanske inte idag. Att göra hushållen utfattiga och göra folk arbetslösa innebär inte per automatik att inflationen sjunker. Såg idag att byggnads fick genom 7,5 procent på två år i löneökningar. Känns som att det är att skjuta sig själv i foten. Detta innebär ännu mindre nybyggnation, vilket innebär att priserna på fastigheter som redan är byggda knappast kommer att sjunka eftersom dessa blir mer eftertraktade. Jag tror att det bästa hade varit att alla hade varit restriktiva med löneökningar, att regeringen inte beslutar om en massa bidrag som ska kompensera för ökade kostnader.
Nu påverkar inte räntehöjningarna mig direkt eftersom jag har väldigt höga marginaler och låga lån, men indirekt kommer det naturligtvis att påverka mig negativt, men det är lite som på sociala medier, människor har glömt bort att ibland måste man må dåligt
Citera
2023-05-12, 10:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Vilka stora företag innefattar Byggnads?
Citera
2023-05-12, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja nollränta var ingen bra idé.

Det är den vi får betala notan för nu.

Var räntan kommer att ligga i framtiden är svårt att säga men spontant tycker jag att tre procent är i högsta laget. Men visst, jag kan ha fel, tiden får utvisa.

Det vi betalar notan för är ”pandemin” och kriget i Ukraina inget annat.

Det var inget gratis kalas.
Citera
2023-05-12, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja? Nollräntan var ju en följd av pandemin.
Citera
2023-05-12, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Folk lånade för mycket och det sänkte värdet på pengar...
Sluta dra skit ur arslet.

Banker politiker och korkade människor skapade det här.
Citera
2023-05-12, 10:57
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vi har haft räntehöjningar I ungefär 1 år. Merparten har inte hunnit slå igenom än men man kan redan se lägre konsumtion, jag jobbar inom byggbranschen och för många företag är det inte längre lönsamt att bygga pga räntor. Byggs det inte blir underskottet på bostäder högre och priserna på bostäder går upp. Kontraproduktivt

Låt räntorna ligga som dom är nu och avvakta 1 år och se vad som händer. Antingen ger det effekt och inflationen går ner eller så gör den det inte. Det finns kanske andra åtgärder att laborera med utöver räntan. Räntan påverkar i stort endast företag och de som äger sin bostad.
Det som styr priset på bostadsmarknaden är nästintill två saker: ränta och arbetslöshet. Dessa parametrar måste öka om inflationen ska ner.
Citera
2023-05-12, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja? Nollräntan var ju en följd av pandemin.

Den höjda räntan är en följd av ”pandemin”. Inflationen är priset vi betalar för att vi spelade med i teatern.
Citera
2023-05-12, 11:00
Medlem
Citat:
Det är en annan fråga.

Nu har vi den situation vi har.
Ja; en politiskt inducerad sådan, som vanligt. Det råder varken inflation eller någon riktighet i Phillipskurvan. När deflation och ekonomisk nedgång/sammandragning/depression råder måste räntan bli låg pga stor efterfrågan på "säkra papper".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in