Citat:
Ursprungligen postat av
Lpq32
Ja naturligtvis är det så.
Ju snabbare vi får rejäla räntehöjningar desto tidigare kan vi få en mer normal, ekonomisk situation.
Du verkar vara en expert på det här, ingen annan verkar kunna mer än vad du kan, ibland kan ödmjukhet vara en fin egenskap att ha. Testa det någon gång. Varken du eller någon annan sitter med någon universallösning på detta. Jag tror att ett problem kan vara att riksbanken och andra aktörer använder sig av ålderdomliga modeller. Det som funkade på 80-talet funkar kanske inte idag. Att göra hushållen utfattiga och göra folk arbetslösa innebär inte per automatik att inflationen sjunker. Såg idag att byggnads fick genom 7,5 procent på två år i löneökningar. Känns som att det är att skjuta sig själv i foten. Detta innebär ännu mindre nybyggnation, vilket innebär att priserna på fastigheter som redan är byggda knappast kommer att sjunka eftersom dessa blir mer eftertraktade. Jag tror att det bästa hade varit att alla hade varit restriktiva med löneökningar, att regeringen inte beslutar om en massa bidrag som ska kompensera för ökade kostnader.
Nu påverkar inte räntehöjningarna mig direkt eftersom jag har väldigt höga marginaler och låga lån, men indirekt kommer det naturligtvis att påverka mig negativt, men det är lite som på sociala medier, människor har glömt bort att ibland måste man må dåligt