2023-05-12, 11:49
Medlem
nudas.veritass avatar
Räntesänkningarna till -0,5% gav marginell effekt på den uppmätta inflationen, utan gav bara uppblåsta priser på börs och fastighetsmarknad. Det verkar som att förhållandet även gäller omvänt, att räntehöjningarna inte ger någon större effekt på inflationen neråt, utan istället sänker värdet på fastigheter och räntekänsliga bolag vilket inte ger genomslag på inflationen.

Kopplingen mellan statslåneräntan och inflationsnivåerna verkar alltså inte vara lika starkt som riksbankens modeller utgår ifrån (se Ingves Igelkott).

Inflationen är inte konjunkturdriven, och en åtstramning riskerar att leda oss till ett stagflationsscenario med lågkonjunktur kombinerat med fortsatt inflation. Höjda räntor kommer inte att lösa detta förrän vi har en omfattande arbetslöshet, det är ett dyrt pris för samhället att betala för att självgoda 50-talister ska kunna sitta och säga "vad var det jag sa" och peka på de bolånetorskar de har önskat olycka över i 15 år.
Citera
2023-05-12, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ta bort det förbannade ränteavdraget.

Japp! Och jag kan räkna upp saker till summan 150 miljarder att spara in på. Främst tänker jag på SIDA och på massinvandringen.
Citera
2023-05-12, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Räntesänkningarna till -0,5% gav marginell effekt på den uppmätta inflationen, utan gav bara uppblåsta priser på börs och fastighetsmarknad. Det verkar som att förhållandet även gäller omvänt, att räntehöjningarna inte ger någon större effekt på inflationen neråt, utan istället sänker värdet på fastigheter och räntekänsliga bolag vilket inte ger genomslag på inflationen.

Kopplingen mellan statslåneräntan och inflationsnivåerna verkar alltså inte vara lika starkt som riksbankens modeller utgår ifrån (se Ingves Igelkott).

Inflationen är inte konjunkturdriven, och en åtstramning riskerar att leda oss till ett stagflationsscenario med lågkonjunktur kombinerat med fortsatt inflation. Höjda räntor kommer inte att lösa detta förrän vi har en omfattande arbetslöshet, det är ett dyrt pris för samhället att betala för att självgoda 50-talister ska kunna sitta och säga "vad var det jag sa" och peka på de bolånetorskar de har önskat olycka över i 15 år.
Ja men arbetslösheten är priset vi måste betala för att få ordning på ekonomin. Det bästa vore om man dessutom sänkte A-kassan.
Citera
2023-05-12, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Japp! Och jag kan räkna upp saker till summan 150 miljarder att spara in på. Främst tänker jag på SIDA och på massinvandringen.

Vi har ju sett gång på gång, att det får kosta OÄNDLIGT vad gäller babbetramset. Kebabrumpan den skall lapas, sen får det tydligen kosta vad det kostar vill!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Får känslan att folk med höga lån försvarar låg ränta mot bättre vetande..?

Sveriges ekonomi är på flera sätt ute i grumligt vatten
Statens utgifter stiger för varje år vilket gör att det ska sparas och dras ner på många utgifter.

Skillnaden mellan det som bidrar och det som tär på ekonomin växer.

Av den anledningen måste räntan upp.
Gissar att läget stabilisera vid kanske 6,5-7 %

Görs det inget radikalt nu kommer Sverige skåda ett aldrig tidigare stålbad.
Ja det är ju tydligt att en del skriver i egen sak. Dessutom antar dessa att alla andra gör det också.

Jag tycker de är korkade.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det är så det går när man maskar med räntan och höjer lite i taget.
Hade man från början höjt direkt från 0 till 3.5% så hade det nog märkts av mer.

Precis, men då hade det blivit ett jävla ramaskri, vilket hade resulterat i att våra ryggradslösa politiker hade avskiljt den ansvarige på Riksbanken varefter denne utmålats som den onde själv.

RB är lika oberoende som en bandhund
Citera
2023-05-12, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Vi har ju sett gång på gång, att det får kosta OÄNDLIGT vad gäller babbetramset. Kebabrumpan den skall lapas, sen får det tydligen kosta vad det kostar vill!

Jag vet. I Sverige får den bli vår död. Allt annat är fel typ.
Citera
2023-05-12, 11:54
Medlem
DonaldBidens avatar
Istället för att leka "följa John" med ECBs ränta skulle man ju kunna "hoppa bock".
Föreslår därför att Riksbankens ledamöter ska gå om dagis.
Senast redigerad av DonaldBiden 2023-05-12 kl. 11:57.
Citera
2023-05-12, 11:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Lugn nu lilla kissesnusk! Jag har aldrig gått på soc. Har a-kassa/aktivitetsstöd, det är en ersättning jag betalat försäkring för Så här säljs inget

"Säkerheten är för dålig" Säger kötthuvudet Jag tog lånet 2015, och bostaden är värderad till runt miljonen. Har 200k undansparat, så jag sitter ganska säkert.

Du är per definition en parasit som lever på andras arbete…och så beskyller du alla andra för att vara kommunister.

IQ fismås
Citera
2023-05-12, 11:59
Bannlyst
Citat:
Lugn nu lilla kissesnusk! Jag har aldrig gått på soc. Har a-kassa/aktivitetsstöd, det är en ersättning jag betalat försäkring för Så här säljs inget

"Säkerheten är för dålig" Säger kötthuvudet Jag tog lånet 2015, och bostaden är värderad till runt miljonen. Har 200k undansparat, så jag sitter ganska säkert.
Tvåhundratusen försvinner ganska snabbt om man inte har någon annan inkomst.

Om du blir utförsäkrad är du nog illa ute.
Citera
2023-05-12, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du är per definition en parasit som lever på andras arbete…och så beskyller du alla andra för att vara kommunister.

IQ fismås

Nej? Jag lever på mitt egna tidigare arbete? Du verkar inte kapabel att förstå hur det här med a-kassa/aktivitetsstöd fungerar. Det är en FÖRSÄKRING som jag arbetat upp ett villkor för. Och som jag har betalat för. Det är inget bidrag.

Hade jag inte arbetat, och betalat för min försäkring, så hade jag inte fått ut några pengar. Nu har jag gjort det. Och får därför ut pengar.

Du är ju riktigt jävla utvecklingsstörd alltså!
Citera
2023-05-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Precis, men då hade det blivit ett jävla ramaskri, vilket hade resulterat i att våra ryggradslösa politiker hade avskiljt den ansvarige på Riksbanken varefter denne utmålats som den onde själv.

RB är lika oberoende som en bandhund
Helt rätt!

Tyvärr har vi politiker som har ovanligt svårt att göra konsekvensanalyser..

Hade de haft den förmågan hade vi haft ett annat läge idag. 100% säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in