2023-05-12, 11:19
Medlem
Vi borde bara öka räntorna såpass att dollarn sjunker till 65 öre eller så. Då kan vi få billigare import och medelklassen gynnas.
Citera
2023-05-12, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Väl talat.

Det finns inget mer irriterande i dessa diskussioner än Flashbackmiljonärer som ”minsann ska göra klipp när världsekonomin kraschar”, som om de själva inte var små obetydliga brickor i samma pyramidspel som kraschar.

Ja, och roligast är att dom inte lyckats bli miljonärer innan? Nu sitter dom i en hyresrätt, med 12k undansparat till kontantinsats för villan med sjöutsikt 2024....
Citera
2023-05-12, 11:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Du verkar ju själv inte särskilt slipad.

Dock håller jag med om, att man skulle höjt från 0, till 3.5 direkt för då hade effekten man vill ha, levererats.

Nu är det precis som flera tidigare skrivit, att man inte ens väntar ut effekterna, innan man brötar på med nya höjningar, och pundarkommunisterna står och jublar och tror att dom inte blir påverkade av räntehöjningarna också i det stora hela.
Du verkar direkt efterbliven å andra sidan då kan en medelmåtta framstå som ett geni.
Det ligger i spelets regler att man följer utvecklingen genom jämförelser bakåt, eller hur tänkte du att att prisutvecklingen skulle mätas? Genom att gissa hur det ser ut om ett år?
Citera
2023-05-12, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bostadspriserna har ingenting med inflationen o göra. De räknas inte in i indexet. Varför blandar ni in dessa när vi pratar inflation? Rätt uppenbart att ni tror er göra klipp på fallande priser. Men kom ihåg, priser faller för att folk inte har råd att låna. Och då kommer ni heller inte ha råd, för har ni inte råd idag så kommer ni fan inte ha råd när allt kraschar.
Varför har du fått för dig att jag debatterar för att jag ska få råd att köpa något?

Jag debatterar för att vi ska ha en sund ekonomi i landet utan allt för hög inflation.

Hög inflation drabbar alla.
Citera
2023-05-12, 11:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.

Vad är det som inte kommer hålla?
Citera
2023-05-12, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vad är det som inte kommer hålla?

Samhället.
Citera
2023-05-12, 11:36
Medlem
JustZlatans avatar
Riksbanken ger sig inte förrän hemlösheten har ökat med 10 000%.
Citera
2023-05-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Riksbanken ger sig inte förrän hemlösheten har ökat med 10 000%.

Ja nu är t.o.m. landsprosten Runar hemlös, det är ett icke-kristligt epok-skifte
Citera
2023-05-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Exakt. Det har rätt lite med Riksbankens styrränta att göra.

Du får gärna förklara varför din tes, som motstrider alla nationalekonomer skulle stämma?
Citera
2023-05-12, 11:44
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Problemet är att det inte bara är att höja räntan
Det tar tid innan det får effekt.
Jag har 3år bundet på 1.17% som går ut om va1 år. Många har liknande.
Kommer bli en kraftig smäll vilket inte är bra och det vill inget se(förutom domedagsprofeterna på fb)

Arbetslösheten måste upp med. Vi ser hur den ligger lågt i USA och Europa fortfarande. Tyvärr. Folk konsumerar som vanligt. Det som kommer få varsel och konkurser är restaurang, sällanköp, nybyggen, bilhandlare och allmän konsumenthandel.
När ser sker kommer räntan börja sänkas.

I princip har du rätt givet att individer är rationella.

Problemet är att folk vägrar inse faktum att de är överbelånade och vägrar därför att sälja sina bostäder vilket skulle trycka ner priserna.
Vi har nu ett status quo där alla avvaktar till dess stora delar av befolkningen måste sätta om sina lån, vilket riskerar en större bostadskrasch.
Vidare folk verkar konsumera glatt med lånade pengar, ju längre de får shoppa loss med lånade pengar desto värre blir kraschen.

Riksbanken har inte råd att vänta med fler räntehöjningar och titta på när överbelånade idioter fortsätter att leva som de vore ekonomiskt oberoende.

Blir den bostadskraschen allt för stor, riskerar landet gå in i en mycket allvarlig inflations-spinn som i värsta fall kan leda till en djup och mycket långvarig stagflation, vilken i sin tur kan förpassa i djup ekonomisk kris under flera decennier (se Japan)
Citera
2023-05-12, 11:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Samhället.

Du är helt ute och cyklar.

Ju längre vi väntar att ta tag i överbelåningen desto djupare och längre kommer den ofrånkomliga ekonomiska krisen bli.
Citera
2023-05-12, 11:47
Medlem
Får känslan att folk med höga lån försvarar låg ränta mot bättre vetande..?

Sveriges ekonomi är på flera sätt ute i grumligt vatten
Statens utgifter stiger för varje år vilket gör att det ska sparas och dras ner på många utgifter.

Skillnaden mellan det som bidrar och det som tär på ekonomin växer.

Av den anledningen måste räntan upp.
Gissar att läget stabilisera vid kanske 6,5-7 %

Görs det inget radikalt nu kommer Sverige skåda ett aldrig tidigare stålbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in