2023-05-12, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du verkar vara en expert på det här, ingen annan verkar kunna mer än vad du kan, ibland kan ödmjukhet vara en fin egenskap att ha. Testa det någon gång. Varken du eller någon annan sitter med någon universallösning på detta. Jag tror att ett problem kan vara att riksbanken och andra aktörer använder sig av ålderdomliga modeller. Det som funkade på 80-talet funkar kanske inte idag. Att göra hushållen utfattiga och göra folk arbetslösa innebär inte per automatik att inflationen sjunker. Såg idag att byggnads fick genom 7,5 procent på två år i löneökningar. Känns som att det är att skjuta sig själv i foten. Detta innebär ännu mindre nybyggnation, vilket innebär att priserna på fastigheter som redan är byggda knappast kommer att sjunka eftersom dessa blir mer eftertraktade. Jag tror att det bästa hade varit att alla hade varit restriktiva med löneökningar, att regeringen inte beslutar om en massa bidrag som ska kompensera för ökade kostnader.
Nu påverkar inte räntehöjningarna mig direkt eftersom jag har väldigt höga marginaler och låga lån, men indirekt kommer det naturligtvis att påverka mig negativt, men det är lite som på sociala medier, människor har glömt bort att ibland måste man må dåligt
Jag har nog mer erfarenhet av lågkonjunkturer och hög inflation än många andra här eftersom jag är gammal.

Därför har jag större kunskaper än de flesta.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Folk lånade för mycket och det sänkte värdet på pengar...
Sluta dra skit ur arslet.

Banker politiker och korkade människor skapade det här.

Räntehöjningarna har andra orsaker än att folk lånat för mycket.

Krig och pandemier har ett pris och inflation är ett sätt att täcka kostnaderna för det.

Skydda inte makthavarna som orsakade skadan tack.
Citera
Medlem
Det är ju inga uppseendeväckande nyheter han levererar direkt. Den höjda räntan är ungefär lika effektiv mot den höga inflationen som nollräntan var mot den mångårigt låga inflationen, dvs inte särskilt. Merparten av inflationen har helt andra orsaker som Riksbanken inte kan påverka öht, exempelvis skenande världsmarknadspriser på råvaror.

Det där kunde vem som helst talat om för karln redan för nåt år sedan, och det var väl rätt många som försökte göra det också.
Citera
2023-05-12, 11:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är inte det hela baserat på en förenklad modell där man missar faktorer. T ex så minskar byggandet av bostäder men samtidigt ökar befolkningen vilket höjer efterfrågan på bostäder. En räntehöjning minskar inte behovet men man utgår från det. Samtidigt är kommuner och stat skyldiga att ge boende och försörjning till sk nysvenskar som i sin tur undantränger andra grupper som måste vända sig till bostadsmarknaden och tävla om objekten...

Det finns säkert många fler faktorer som de gamla modellerna inte tar hänsyn till.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Ja; en politiskt inducerad sådan, som vanligt. Det råder varken inflation eller någon riktighet i Phillipskurvan. När deflation och ekonomisk nedgång/sammandragning/depression råder måste räntan bli låg pga stor efterfrågan på "säkra papper".
Allting i samhället är "politiskt inducerat".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja? Nollräntan var ju en följd av pandemin.

Lågräntepolitiken (kring noll eller under noll) är betydligt äldre än så.
Citera
2023-05-12, 11:02
Bannlyst
Synd att man inte vågade sänka ränteavdraget när räntan var noll. Man borde kunnat komma överens om en utfasning över 20-30 år. Nu är det nog svårt !
Citera
2023-05-12, 11:02
Medlem
Citat:
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Bostadspriserna är Sveriges Akilles häl. De ska ner då de håller uppe inflationen. De ska inte stå stilla eller ens ökat lite som de gjort senaste månaden. Det är inte normalt i det läget Sverige befinner i sig nu.

De tio procent de gått ner sedan samma period förra året är alldeles för lite.

Bostadspriserna har ingenting med inflationen o göra. De räknas inte in i indexet. Varför blandar ni in dessa när vi pratar inflation? Rätt uppenbart att ni tror er göra klipp på fallande priser. Men kom ihåg, priser faller för att folk inte har råd att låna. Och då kommer ni heller inte ha råd, för har ni inte råd idag så kommer ni fan inte ha råd när allt kraschar.
Citera
2023-05-12, 11:03
Medlem
Citat:
Allting i samhället är "politiskt inducerat".
Ja, tyvärr men i de långa räntorna syns mest marknad iaf..dvs verkligheten utanför våra kommunistiska/fascistiska eländen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Folk lånade för mycket och det sänkte värdet på pengar...
Sluta dra skit ur arslet.

Banker politiker och korkade människor skapade det här.

japp, samma idioter som tyckte det var en bra ide att stänga ned hela världen i 2år över en för 99% av människor harmlös snuva..
Citera
Medlem
Man försöker som vanligt bara skrämma bort inflationen med sånna här uttalanden. Sen är det inte önskvärt att bostadspriser faller till nivåer där det inte är lönsamt att bygga nytt, för det kommer bara leda till rusande priser längre fram när utbudet inte täcker efterfrågan.

Sen så erkänner man ju nu att räntehöjningarna inte har slagit igenom och fått någon större effekt. Trots detta så faller ju inflationen väldigt tydligt. Vad kostade dieseln vid pumpen idag och vad kostar elen jämfört med förra året? När man ser det så då kan man också fråga sig varför man ens höjde räntorna från början. Känns nästan som man vill att bostadspriserna ska falla av nån anledning, annars finns det inget behov av att höja räntorna något mer. Det kanske är det här som är det egentliga syftet och så får vi färre bostadsägare i framtiden.
Citera
2023-05-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilka stora företag innefattar Byggnads?

Skanska, NCC, Peab med många flera....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in