2023-07-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om kålsupare är lurad/bedragen så ja...

Ja, det skulle man också kunna se det som.
;-)
Citera
2023-07-02, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Tror du missat en del tidigare händelser,
vad hände med energipriset strax efter ryssland anföll ukraina, med vilken ursäkt hade man då för ett högre elpris?

Ingen myt, bara fakta.

Jag missar ingenting.

Energipriset steg kraftigt före Rysslands speciella militära operation men det hade ingenting med inflationen att göra. Den var hög redan ändå.
Citera
2023-07-02, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Vilka var 90-talskrisens största vinnare? Jo bostadsägare som hade råd att rida ut stormen. Kommer vara likadant denna gången vilket gör att alla ni hyrestagare återigen är förlorare i längden. De enda som kommer drabbas av detta är de som inte har råd att bo kvar i sitt hus/brf och dessa är försvinnande få.

Jag beklagar att ni inte äger ett boende.

OT, men det kom rapporter idag om att vi inom kort riskerar höjda matpriser (och därför även ökad inflation) pga det höga ränteläget vilket är katastrofalt för bönderna. Högre ränta ger ökad inflation…inget som förvånar om man är lite påläst.

https://www.vk.se/2023-07-02/lrf-rantan-och-torkan-driver-pa-matpriserna-16131

Det finns snarare få vinnare här därför att detta är trots allt skitlandet Sverige. Det är ju inte precis Sverige 1970 längre, menar jag. Vinnarna, bor knappt kvar här.

Jag äger mitt boende. Jag beklagar. Bara 2022 och 2023 har jag säkert förlorat minst en miljon "bara på att bo". Vad har då inte barnfamiljer i radhusen i stockholmsområdet förlorat? De har förlorat ännu mer. Och vad är det sedan för skit du skriver? "Höjda matpriser (det var som faan, varför det?) pga höga ränteläget...

Och det där tror du på? Så lämpligt. Jobbigt med bolånet eller? De höjda matpriserna beror återigen på den svenska kronan, som är ren skit, och därför är bränslepriserna och priserna på konstgödsel onödigt, onödigt höga. Ja klart som fan att det är slutkonsumenten som tar smällen.

Finns bara en sak att göra. Räntehöjningarna måste fortsätta. Dessutom kvarstår inflationsmålet på 2% och vi är inte där på långa vägar.
Citera
2023-07-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag missar ingenting.

Energipriset steg kraftigt före Rysslands speciella militära operation men det hade ingenting med inflationen att göra. Den var hög redan ändå.

Ojdå, är du ett rysstroll ?

Undrar bara när du citerar "Rysslands speciella militära opetation"

Missa inte detta !

" Under 2022 har vi kunnat se stora skillnader i priser inom Sverige och en prisökning på fossila bränslen världen över som också kan kopplas till kriget i Ukraina. Här listar vi flera anledningar till varför de svenska elpriserna har varit höga under 2022."

https://www.energiforetagen.se/medlemsportalen/verktygsladan/kampanjer/elens-dag/hela-sverige-snalar/varfor-ar-elpriserna-sa-hoga-just-nu/
Citera
2023-07-02, 17:24
Medlem
Citat:
Det finns snarare få vinnare här därför att detta är trots allt skitlandet Sverige. Det är ju inte precis Sverige 1970 längre, menar jag. Vinnarna, bor knappt kvar här.

Jag äger mitt boende. Jag beklagar. Bara 2022 och 2023 har jag säkert förlorat minst en miljon "bara på att bo". Vad har då inte barnfamiljer i radhusen i stockholmsområdet förlorat? De har förlorat ännu mer. Och vad är det sedan för skit du skriver? "Höjda matpriser (det var som faan, varför det?) pga höga ränteläget...

Och det där tror du på? Så lämpligt. Jobbigt med bolånet eller? De höjda matpriserna beror återigen på den svenska kronan, som är ren skit, och därför är bränslepriserna och priserna på konstgödsel onödigt, onödigt höga. Ja klart som fan att det är slutkonsumenten som tar smällen.

Finns bara en sak att göra. Räntehöjningarna måste fortsätta. Dessutom kvarstår inflationsmålet på 2% och vi är inte där på långa vägar.

Är väl knappast jag som skriver skit, länkade ju en källa. Läs vet jag! Du slänger däremot ur dig en jävla massa åsikter utan källor.
Citera
2023-07-02, 17:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Jag missar ingenting.

Men är du född igår eller?
Gasen från Ryssland till Tyskland och flera andra större länder inom EU har successivt strypts eller helt upphört- likadant med rysk olja. Ukraina och Ryssland är dessutom stora inom Jordbruk - hela logistiken blir helt omvänd och snabbt har det gått. Detta skapar dessa höga energi och matpriserna som skjutit i höjden.
Var det tydligt eller fattar du fortfarande inte?
Citera
2023-07-02, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Ojdå, är du ett rysstroll ?

Undrar bara när du citerar "Rysslands speciella militära opetation"

Missa inte detta !

" Under 2022 har vi kunnat se stora skillnader i priser inom Sverige och en prisökning på fossila bränslen världen över som också kan kopplas till kriget i Ukraina. Här listar vi flera anledningar till varför de svenska elpriserna har varit höga under 2022."

https://www.energiforetagen.se/medlemsportalen/verktygsladan/kampanjer/elens-dag/hela-sverige-snalar/varfor-ar-elpriserna-sa-hoga-just-nu/

Klart jag är rysstroll. Du är NATO-hjon. Hur som helst har jag rätt i sak.

Energipriserna stack iväg före Rysslands militära specialoperation (när ditt älskade USA nu sprängt Nordstream så vet du vad? Det underlättar inte. Då belastas ekonomin ännu mer).

Är du helt djävla blåst? Missar du helt att Sverige stänger ned kärnkraft och vill låta vindkraftsparkerna rulla ut istället. På vad som tidigare varit jordbruk. Vore det inte för att ni eldar olja i Karlshamn dygnet runt vore det ännu värre. Men det har fortfarande inte med inflation att göra.

För du är bara en i raden som inte vet vad inflation är.
Citera
2023-07-02, 17:30
Bannlyst
Citat:
Är väl knappast jag som skriver skit, länkade ju en källa. Läs vet jag! Du slänger däremot ur dig en jävla massa åsikter utan källor.

"Länkar en källa" och antar att läsaren på andra sidan ska ta det som något facit. Dum i huvudet är du. Försvinn.
Citera
2023-07-02, 17:35
Medlem
Citat:
"Länkar en källa" och antar att läsaren på andra sidan ska ta det som något facit. Dum i huvudet är du. Försvinn.

Dags för dina mediciner?
Citera
2023-07-02, 17:45
Avslutad
Citat:
Dags för dina mediciner?

Källa på det?
Citera
2023-07-02, 18:12
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:

Rätt i varenda stavelse.

Så gott som ALL inflation nu är importerad och beror på den duvaktiga räntepolitiken.

Naturgaspriset har rasat 70 % sedan toppen, oljan (Brent crude) har gått från 120 till 75-80 dollar. Enkom kakaon har rusat - men kan väl vara en tiondels promille i SCB-korgen (har dessutom inte slagit igenom i konsumentledet!??). Avtalsrörelsen var oerhört "lugn" (Svenskarna: världens tamaste arbetarklass! Arbetarna i exportsektorn är helt rövknullade, aktieutdelningar ökar, reallönen minskar... ett mirakel att inte "vänstern" (själv är jag som Sd "högerextremist) väsnas mer om detta. Sanningen är väl att de skiter i det, de "sämst ställda"... huvudsaken att deras huslån inte stiger!!! Äckliga jävla politiker).

Och NEJ - talar inte i egen sak. Har borätt och fritidshus - skulle gärna se att de tappade 10-15 % i värde om styrräntan var... ...skulle säga att 5 % vore optimalt just nu. Till skillnad från USA har vi inte banker på fallrepen (tvärtom!) och usla statsfinanser (tvärtom!). Till skillnad från euroområdet har vi inte greker m fl att släpa på. Är det något land som verkligen skulle tjäna på att bedriva "hårdvalutapolitik" är det ju fan Sverige!!!!

Och allt detta för att Thedéen ska fortsätta pröjsa blygsamma 3,72 % på sina egna lån och för att Bataljan ska slippa gå till Dressman... det är äcklande... och snacket om att "utlösa en kris som sprider sig" kan ni glömma, det är bara låneklassens standardlögn. Beklämmande.
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-07-02 kl. 18:15.
Citera
2023-07-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Rätt i varenda stavelse.

Så gott som ALL inflation nu är importerad och beror på den duvaktiga räntepolitiken.

Naturgaspriset har rasat 70 % sedan toppen, oljan (Brent crude) har gått från 120 till 75-80 dollar. Enkom kakaon har rusat - men kan väl vara en tiondels promille i SCB-korgen (har dessutom inte slagit igenom i konsumentledet!??). Avtalsrörelsen var oerhört "lugn" (Svenskarna: världens tamaste arbetarklass! Arbetarna i exportsektorn är helt rövknullade, aktieutdelningar ökar, reallönen minskar... ett mirakel att inte "vänstern" (själv är jag som Sd "högerextremist) väsnas mer om detta. Sanningen är väl att de skiter i det, de "sämst ställda"... huvudsaken att deras huslån inte stiger!!! Äckliga jävla politiker).

Och NEJ - talar inte i egen sak. Har borätt och fritidshus - skulle gärna se att de tappade 10-15 % i värde om styrräntan var... ...skulle säga att 5 % vore optimalt just nu. Till skillnad från USA har vi inte banker på fallrepen (tvärtom!) och usla statsfinanser (tvärtom!). Till skillnad från euroområdet har vi inte greker m fl att släpa på. Är det något land som verkligen skulle tjäna på att bedriva "hårdalutapolitik" är det ju fan Sverige!!!!

Och allt detta för att Thedéen ska fortsätta pröjsa blygsamma 3,72 % på sina egna lån och för att Bataljan ska slippa gå till Dressman... det är äcklande... och snacket om att "utlösa en kris som sprider sig" kan ni glömma, det är bara låneklassens standardlögn. Beklämmande.
Det är riskfritt för dig att styrräntan höjs. Visst om du måste paniksälja kan du kanske åka på en smäll men styrräntan kommer ju inte att ligga kvar på den högre nivån för all framtid.

När räntan sänks kommer naturligtvis bostadspriserna att höjas igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in