Citat:
Ursprungligen postat av
Tymmiedickzon
Det finns snarare få vinnare här därför att detta är trots allt skitlandet Sverige. Det är ju inte precis Sverige 1970 längre, menar jag. Vinnarna, bor knappt kvar här.
Jag äger mitt boende. Jag beklagar. Bara 2022 och 2023 har jag säkert förlorat minst en miljon "bara på att bo". Vad har då inte barnfamiljer i radhusen i stockholmsområdet förlorat? De har förlorat ännu mer. Och vad är det sedan för skit du skriver? "Höjda matpriser (det var som faan, varför det?) pga höga ränteläget...
Och det där tror du på? Så lämpligt. Jobbigt med bolånet eller? De höjda matpriserna beror återigen på den svenska kronan, som är ren skit, och därför är bränslepriserna och priserna på konstgödsel onödigt, onödigt höga. Ja klart som fan att det är slutkonsumenten som tar smällen.
Finns bara en sak att göra. Räntehöjningarna måste fortsätta. Dessutom kvarstår inflationsmålet på 2% och vi är inte där på långa vägar.
Rätt i varenda stavelse.
Så gott som ALL inflation nu är importerad och beror på den duvaktiga räntepolitiken.
Naturgaspriset har rasat 70 % sedan toppen, oljan (Brent crude) har gått från 120 till 75-80 dollar. Enkom kakaon har rusat - men kan väl vara en tiondels promille i SCB-korgen (har dessutom inte slagit igenom i konsumentledet!??). Avtalsrörelsen var oerhört "lugn" (Svenskarna: världens tamaste arbetarklass! Arbetarna i exportsektorn är helt rövknullade, aktieutdelningar ökar, reallönen minskar... ett mirakel att inte "vänstern" (själv är jag som Sd "högerextremist) väsnas mer om detta. Sanningen är väl att de skiter i det, de "sämst ställda"... huvudsaken att deras huslån inte stiger!!! Äckliga jävla politiker).
Och NEJ - talar inte i egen sak. Har borätt och fritidshus - skulle gärna se att de tappade 10-15 % i värde om styrräntan var... ...skulle säga att 5 % vore optimalt just nu. Till skillnad från USA har vi inte banker på fallrepen (tvärtom!) och usla statsfinanser (tvärtom!). Till skillnad från euroområdet har vi inte greker m fl att släpa på. Är det något land som verkligen skulle tjäna på att bedriva "hårdvalutapolitik" är det ju fan Sverige!!!!
Och allt detta för att Thedéen ska fortsätta pröjsa blygsamma 3,72 % på sina egna lån och för att Bataljan ska slippa gå till Dressman... det är äcklande... och snacket om att "utlösa en kris som sprider sig" kan ni glömma, det är bara låneklassens standardlögn. Beklämmande.