2023-06-30, 14:02
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
kollar på aktuellt där de intervjuar massa bolånetorskar… aldrig kan de hitta någon som är positiv till räntehöjning och t ex säga att det är bra att det finns ränta på sparkonton.

Det är läskigt hur korrupt Sverige blivit

Ha ha - nej det är sant - jävligt läskigt... skulle vara kul att se belåningsgraden hos journalistpacket i MSM???

Kan de inte ta sig till en industri och leta upp en knegare (de har väl sett en på bild åtminstone?) och fråga hur det känns att på 40 år gått från bäst pröjs i världen till klart sämst i Norden? Samtidigt som aktieägarna ger sig själva rekordutdelningar. Jävligt konstigt - media ska ju vara så "vänster"???? Inte ett ljud om denna omfördelning som sker genom den ruttna penningpolitiken. Jag är ju "högerextremist" i egenskap av Sd, men vad gör "vänstermedia"??? Flåsar lånetorskar i nacken. Ynkligt, och vidrigt.
Citera
2023-06-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Då är det inte medelklass. Dags att ändra definitionen.

Alla som är beroende av förvärvsarbete för sitt levebröd är arbetarklass. Detta oavsett utbildning.
Citera
2023-06-30, 14:05
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, det beror helt på var du bodde och vad du köpte.
Det fanns gott om villor för 200.000-300.000 kr.
Sen kunde du inte köpa en villa i Täby eller Långedrag för de pengarna.
Precis som nu, de flesta hamnar inte i skuren om räntorna lyfter och bostadsmarknaden blåser ur, de har in mer den belåningen.

Nej det stämmer inte, man kunde inte köpa en villa för två årslöner på 80-talet. Oavsett var i landet man befann sig men särskilt inte här i Stockholm.
Har du problem att räkna?

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Precis och genomsnittslönerna för en fabriksarbetare 1985 var 12600:-/mån

Jag litar på att du kollat det men det låter ovanligt "högt" för okvalificerat arbete för 40 år sedan.
Citera
2023-06-30, 14:14
Medlem
Det här kommer fortsätta så länge vi inte får ner elpriserna på låga och stabila nivåer.
Citera
2023-06-30, 14:23
Medlem
Vilken tur att jag inte köpte lägenhet av Svensson. Försöker lura in mig i evig skuldfälla. Nej tack jag bor hellre på gatan än att köpa grovt övervärderade lägenheter.
Citera
2023-06-30, 14:29
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har du över 70% belåningsgrad så måste du amortera. Det påverkar alltså kassaflödet. Och det är relevant i sammanhanget.

Det är ju ett "tvångssparande". Du ska inte svänga dig med ord som kassaflöde om du inte fattar det! Finns ingen som helst relevans med att börja kalla det för "kostnad". Visar på en grundläggande okunskap!
Citera
2023-06-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Detta är helt riktigt.
Vad bubbelbabblarna inte förstår är att material och produktionskostnaderna har ökat och ökar pga inflationen så att varor och tjänster ökar i pris.
Som jag skrev innan så är räntehöjningarna helt fel då inflationen drivs av ökade räntor till företag och hushåll.

Delvis rätt. Ingen bryr sig om din hyra och dina lån går upp. Däremot måste förstås pizzabagaren höja priserna när hans hyra går upp.
Citera
2023-06-30, 14:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Delvis rätt. Ingen bryr sig om din hyra och dina lån går upp. Däremot måste förstås pizzabagaren höja priserna när hans hyra går upp.
De allra flesta i våra storstäder har bolån samt företag.
Det är medelklassen primärt och är en stor grupp som konsumerar med mera. Så detta handlar inte om mig enskilt- det är flera miljoner vi pratar om!
Citera
2023-06-30, 14:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi väntar på nästa höjning och nästa...... kanske även på nästa.
Då kan man köpa billiga fastigheter, har gjort det två gånger tidigare. 92 och 01. De dumma jävlarna som är lånade över öronen tvingas sälja och det till megaförlust
Fastighetsprisindex:
1999: 237
2000: 263
2001: 284
2002: 302
2003: 322

Lite oklart vad som du ser gjorde fastigheterna speciellt billiga 01.
Det är möjligen inte någon som lurat i dig det?
Citera
2023-06-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
De allra flesta i våra storstäder har bolån samt företag.
Det är medelklassen primärt och är en stor grupp som konsumerar med mera. Så detta handlar inte om mig enskilt- det är flera miljoner vi pratar om!

Vad är det för trams? De allra flesta har inte alls företag.
Citera
2023-06-30, 15:07
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Precis och genomsnittslönerna för en fabriksarbetare 1985 var 12600:-/mån

Då har lönerna ökat max 300% medan huspriserna ökat med 900%. Alltså är det mycket dyrare idag än det var då.
Citera
2023-06-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det här kommer fortsätta så länge vi inte får ner elpriserna på låga och stabila nivåer.

Det har vi ju fått? Jämför elpriset senaste två månaderna 2023 mot hur det såg ut 2022 och 2021. Samarit har vi tydligen ”skenande” inflation.

Europas gaslager har man också lyckats fylla inför vintern 5 månader i förväg, så vad blev det av energikrisen kan man undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in