2023-06-21, 16:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesconyllet
Det är ganska uppenbart att många här i tråden, är kränkta hyrestorskar. Några utger sig som vanligt för att vara miljonärer också.

I tråden, läser man att dom som röstar för högre räntor antingen bor i hyresrätt, eller har stora kapital. Gärna både och, vilket är lite lustigt. Man vill investera, men inte i bostadsmarknaden som gått spikrakt uppåt dom senaste 30 åren. Med undantag för senaste året. Nåväl, vi spelar med.

Det roligaste är ju dock att läsa om slasktrattarna som påstår sig värna om den svenska kronan, och vill ha den stärkt. Samtidigt propagerar man för höjda räntor.

Höjda räntor, gör fastighetsmarknaden skakig. Då främst fastighetsmarknaden för företag. Alltså hyresvärdar, företag och liknande. Men även privatbostäder, dock inte i lika stor utsträckning då dessa inte är lika högt belånade som företagen och deras fastigheter.

När fastighetsmarknaden är skakig/osäker, minskar investeringsviljan från utländska aktörer. Kronans värde urholkas utav detta. Osäkerheten på den svenska bostadsmarknaden är den i särklass främsta anledningen till att utländska investerare håller i plånböckerna.

Så köttskallarna här inne, vill höja räntan för att få en stadig svensk krona (som ALLTID varit en kalle-anka valuta, och i bästa fall kommer bli en clown-valuta i framtiden) men den höjda räntan gör det motsatta. Den höjda räntan, påverkar bostadsmarknaden, som påverkar hur omvärlden ser på Sveriges ekonomi, som sedan påverkar kronans värde.

Ni hyresrättsmiljonärer, eller ja "miljonärer" måste ju vara dom dummaste jävlarna som någonsin gått i ett par skor?

Till att börja med, hur fan kan ni ens vara beroende av den svenska valutan? Borde det inte vara typ 101 inom investeringar, att se till att vara oberoende av en sådan pissvaluta? Tror ni att ni någonsin kommer få avkastning med den pissvalutan? Braindead.

Ni som sitter och håller tummarna för en bostadskrasch, kommer få se en ordentlig krasch om räntan åker upp för mycket. Men inte på den privata bostadsmarknaden, den marknaden som kommer falla, stenhårt är fastighetsbolag.

Man ser att det sitter tomtar här inne, som tror att dom är immuna mot ökade bokostnader bara för att dom sitter i en hyresrätt? Och dom tror att alla som äger sina bostäder är belånade upp över öronen och har skyhöga kostnader varje månad. Och ja, detta stämmer: Det är ERA HYRESVÄRDAR som går på knäna just nu. Inte dom i villa, och BR. ERA BOSTADSÄGARE.

Ni kan vara jäääääävligt lugna för att en ordentlig hyreshöjning kommer omförhandlas när nya räntor åker in hos fastighetsbolagen. Och nej, ni är inte "skyddade" mot höjningar. Enligt lagen så skall hyrorna som sätts/förhandlas fram vara skäliga.

Om fastighetsbolagen kallar till ny förhandling, och kan visa att deras omkostnader skenar iväg pga räntan, så kommer en ny, betydligt högre hyra anses vara skälig. Annars konkar fastighetsbolagen.

Ni som sitter i HR, har all anledning till att börja svettas lite. Eller, nej förresten. Det behöver ni inte. Glömde ju, ni är ju miljonärer allihop!

Hela inlägget dryper av Buyer's remorse.

Du verkar vara fullständigt omedveten om att en kraschad fastighetsmarknad skulle locka till sig forskare och annat intellektuellt kapital, då de brist på vettiga bostäder till vettiga priser är ett stort problem.

Den svenska fastighetsmarknaden var innan bolånebubblan en närmast försumbar del av Sveriges övriga ekonomi, där vi var starka inom teknologi och spjutspetsforskning. Numera tycks vi satsa på andra delar såsom kebab-svarvning, real life first person shooter,…
Sveriges ekonomi drabbas mycket hårt om vi har en icke-rörlig bostadsmarknad, då vi endast kommer förmå att 'experter' inom ovan nämnda område, vilken knappast kommer leda till några större BNP höjningar
Citera
2023-06-21, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Du verkar vara fullständigt omedveten om att en kraschad fastighetsmarknad skulle locka till sig forskare och annat intellektuellt kapital, då de brist på vettiga bostäder till vettiga priser är ett stort problem.

Den svenska fastighetsmarknaden var innan bolånebubblan en närmast försumbar del av Sveriges övriga ekonomi, där vi var starka inom teknologi och spjutspetsforskning. Numera tycks vi satsa på andra delar såsom kebab-svarvning, real life first person shooter,…
Sveriges ekonomi drabbas mycket hårt om vi har en icke-rörlig bostadsmarknad, då vi endast kommer förmå att 'experter' inom ovan nämnda område, vilken knappast kommer leda till några större BNP höjningar

Jasså? Köpte min nuvarande bostad för mer än 10 år sedan. Har bara några hundratusen i lån, och har gjort en riktigt bra vinst, även om jag skulle sälja i dagens läge. Så vad är det jag ska ha ångest över menar du? Jag betalar idag 500 kronor i månaden i ränta. När bindningstiden löper ut i höst, ligger jag på hela 1500. Tror du att jag ligger sömnlös över det? Då tror du fel.
Citera
2023-06-21, 16:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Faktiskt samma sak då! Dåliga och utslitna delar på en bil skrotas på grund av att dom är sönder eller är så-pass slitna att dom kommer gå sönder inom snar framtid.

Alltså: Trovärdighet och förutsägbarhet. Samma då som nationalekonomi som du säger..

Som sagt denna tråd handlar om nationalekonomi och inte bilmekande.

Jag tror du missförstått begreppen trovärdighet och förutsägbarhet.

Bägge begreppen bygger på att du skall kunna göra tillförlitliga prognoser, som faktisk slår in.

I sådana fall faller risken,

Risk kostar pengar.
Vet man inte med tillräckligt hög säkerhet hur utfallet ser ut om ca 3 mån faller priset, och omvänt om man blir mer säker
Citera
2023-06-21, 16:20
Medlem
Citat:
Som sagt denna tråd handlar om nationalekonomi och inte bilmekande.

Jag tror du missförstått begreppen trovärdighet och förutsägbarhet.

Bägge begreppen bygger på att du skall kunna göra tillförlitliga prognoser, som faktisk slår in.

I sådana fall faller risken,

Risk kostar pengar.
Vet man inte med tillräckligt hög säkerhet hur utfallet ser ut om ca 3 mån faller priset, och omvänt om man blir mer säker

Jag har inte missförstått någonting, Sveriges ekonomi är hårt ansträngd och kronan samt dess utfall är högst osäker i närtida framtid.
Ungefär som att jag köper en bil för fem-tusen, den kan hålla att köra Europa runt men kan likväl rasa efter två kilometer.
Citera
2023-06-21, 16:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jasså? Köpte min nuvarande bostad för mer än 10 år sedan. Har bara några hundratusen i lån, och har gjort en riktigt bra vinst, även om jag skulle sälja i dagens läge. Så vad är det jag ska ha ångest över menar du? Jag betalar idag 500 kronor i månaden i ränta. När bindningstiden löper ut i höst, ligger jag på hela 1500. Tror du att jag ligger sömnlös över det? Då tror du fel.

Jag skiter fullkomligt i din privata ekonomi, tråden handlar om bostadsmarknaden.

Bostadsmarknaden skall vara högrörlig i en fungerande ekonomi, vilket den inte är nu pga en massa idioter som belånat sig upp över öronen och inte insett att det inte bara kommer drabba deras egen privatekonomi utan även landets ekonomi då folk helt enkelt inte har 'råd' att sälja (jmf tidigare fall i bostadspriser)
Ingen, säger ingen är intresserad av ditt boendeförhållande! Det är dessutom off topic!

Faktum är dock att:
  1. många inte har råd att sälja
  2. en trögrörlig bostadsmarknad drabbar BNP hårt, både på kort och lång sikt
  3. Hög kriminalitet drabbar även det BNP hårt.
  4. En brist på investeringskapital, mycket beroende på överbelånade idioter, drabbar även det BNP hårt, på lång sikt.
Det finns således jävligt goda skäl höja räntan rejält, och offra de överbelånade, för landets bästa.
Detta kommer ske förr eller senare.
Om detta mot förmodan inte sker kommer Sverige ofelbart hamna i en djup recession alt hög arbetslöshet i kombination med hög inflation, dvs stagflation.

Googla gärna stagflation och se hur bra detta fungerade för Japan!
Citera
2023-06-21, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ni som sitter i HR, har all anledning till att börja svettas lite. Eller, nej förresten. Det behöver ni inte. Glömde ju, ni är ju miljonärer allihop!

Såsom du resonerar verkar det som att de största idioterna inte bor i HR.

Du verkar helt och hållet hoppat över 2%-målet och det är det riksbanken iallafall säger sig arbeta mot.
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-06-21 kl. 16:30.
Citera
2023-06-21, 16:41
Bannlyst
Citat:

Verkligen eller uttryckt på svenska hela det där inlägget signalerar bolånetorsk (som är snabb med att lägga till att bolånetorsken såklart gjort en bra affär de senaste 10 åren). Det vet vi att Sverige de senaste 20 åren sänkt skatter och räntor men samtidigt haft enorma offentliga utgifter. Och svenskarna har rest som aldrig förr, tatuerat sig allihop och köpt Tesla-bilar. Stimulerat ekonomin, som det heter, när industrin varit för svag för att lyfta svenskarna såsom industrin gjorde förr.

Ja såhär kan vi inte fortsätta, allra minst hålla på med att stänga ned ekonomin. Det blir dyrt därför att det är frågan om inflation. Är hög tid att skydda landets tillgångar, det finns alltid en självständighets- och beredskaps-aspekt i det och då måste kronans värde upp.
Citera
2023-06-21, 16:46
Bannlyst
Citat:
Jag skiter fullkomligt i din privata ekonomi, tråden handlar om bostadsmarknaden.

Bostadsmarknaden skall vara högrörlig i en fungerande ekonomi, vilket den inte är nu pga en massa idioter som belånat sig upp över öronen och inte insett att det inte bara kommer drabba deras egen privatekonomi utan även landets ekonomi då folk helt enkelt inte har 'råd' att sälja (jmf tidigare fall i bostadspriser)
Ingen, säger ingen är intresserad av ditt boendeförhållande! Det är dessutom off topic!

Faktum är dock att:
  1. många inte har råd att sälja
  2. en trögrörlig bostadsmarknad drabbar BNP hårt, både på kort och lång sikt
  3. Hög kriminalitet drabbar även det BNP hårt.
  4. En brist på investeringskapital, mycket beroende på överbelånade idioter, drabbar även det BNP hårt, på lång sikt.
Det finns således jävligt goda skäl höja räntan rejält, och offra de överbelånade, för landets bästa.
Detta kommer ske förr eller senare.
Om detta mot förmodan inte sker kommer Sverige ofelbart hamna i en djup recession alt hög arbetslöshet i kombination med hög inflation, dvs stagflation.

Googla gärna stagflation och se hur bra detta fungerade för Japan!

Vilka är dessa som sitter på alla "skyhöga" lån? Enligt dom siffror jag hittat, är det ytterst få (ca 4% av alla bostadsägare) som har bostadslån på 4 MSEK eller mer. Om någon kan hitta siffror på hur mycket bolån svenskar i snitt har, vore det roligt. Har läst någon lista tidigare, men vågar inte svära vid siffrorna. Men tror att runt 30-40% av bolånetagarna hade upp till 1 MSEK i bolån. Och ca 50% hade upp till 2-3 miljoner, och en liten, väldigt liten del hade bolån som översteg 4 MSEK.

Om någon kan hitta fakta/statistik över bolån/summor, vore det intressant. Jag ska se om jag kan leta fram lite.

Det du din sopa inte verkar fatta, är att ALLA inte har köpt sina bostäder nyligen. Du likt dom andra hjärndöda hyrestorskarna verkar tro att samtliga bostadsköp som gjorts i Sverige, skedde dom senaste åren. Och att ALLA som köpt sina bostäder, gjorde det när priserna var som högst. Och nu sitter med minst 4 miljoner i lån.

Hur dum är du? Du fattar väl, att dom flesta som köper sina bostäder, bor där i minst 10 år. Minst! Folk har köpt bostäder sedan 90 talet. Till RIKTIGT låga priser. Och bor kvar där än. Folk har köpt bostäder 90-2000-2010 när priserna var betydligt lägre än idag, och bor kvar där än idag. Dom har inga miljoner i lån. Priserna var betydligt lägre då än nu. Dessutom har många amorterat ner sina lån ordentligt. Så dom har idag extremt låga bokostnader, trots att deras bostäder ökat i värde flera gånger om, sedan dom köpte dom.

Och det är nog här det svider. För det är en MINORITET som köpt sina bostäder under pristoppen dom senaste åren. Dom flesta som äger sina bostäder, har bott i dom 10-50 år nu. Fattar du inte det?

Och sen gör du din lilla lista.

"Många har inte råd att sälja" - Där har du brutalt fel. Många/dom flesta BEHÖVER INTE sälja. Det är en jävla skillnad. Varför ska dom sälja sitt boende, som dom köpt 1998 för 700.000 som idag är värt 3.5 miljoner, om inte marknaden är som bäst? Varför? Tog dom 700k i lån 1998, har dom nästan garanterat amorterat bort det helt. Och om inte helt, påverkar räntan inte deras kostnader nämnvärt ändå när lånen är så låga.

Du, likt andra pappskallar här inne, måste fatta: Majoriteten av dom som äger sina bostäder i detta landet, har så gjort i mer än 10 år. Dom har ingen som helst anledning att sälja nu.

1. Dom har inte i närheten av så höga lån som dom som klev in på bostadsmarknaden 2020-2022.
2. Dom har amorterat i flera år, och sänkt sina redan låga lån.
3. Har dom ingen anledning till att sälja, så säljer dom inte.

Jag förstår att det känns jättekämpigt att inse detta, men majoriteten av bostadsägarna köpte inte sina bostäder förra året. Dom betalade inte 4-5-6 miljoner. Dom flesta köpte sina bostäder dom senaste 50 åren. Dom har betalat en bråkdel, av vad dagens bostadsköpare gör.

Dom har lägre bokostnader än vad ni i era äckliga hyresrätter har. Och det är nog där det svider som mest.

Även om dom skulle sälja i dagens läge, skulle dom som köpt sina bostäder för 10-20-30-40-50 år sedan göra BRUTALA vinster. Och det svider säkert. Men så är det.
Citera
2023-06-21, 17:35
Medlem
Citat:

Grattis, men att du köpte för 10 år sedan hjälper väl knappast dagens köpare som inte kan köpa en rimlig bostad även som höginkomsttagare.
Citera
2023-06-21, 17:51
Bannlyst
https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/

Hur mycket lån har en genomsnittlig svensk?

"Om man räknar med alla som bor i Sverige ligger snittbelåningen på 380 000 kronor. Men om vi i stället bara räknar med de personer i Sverige som är i arbetsför ålder, det vill säga mellan 16 och 65 år, ligger snittbelåningen på 621 000 per medborgare."

Vad ligger det genomsnittliga bolånet på i Sverige?

"Det finns inga exakta siffror men SEB påpekar att den genomsnittliga bostaden är belånad till 40 % av marknadsvärdet. Svenskar har en högre belåningsgrad än hushåll i nästan alla jämförbara länder. Notera även att det är populärt att höja bolånet i stället för att ta ett privatlån.

Det innebär att många finansierar bilar, båtar och renoveringar genom att höja sitt bolån, vilket kan vara en bidragande orsak till att bostadsbelåningsgraden är särskilt hög i Sverige."

Hur mycket lån har medelsvensson?

"Om vi med medelsvensson räknar in en svensk som är mellan 16 0ch 65 år gammal, då ligger snittbelåningen på 621 000 kronor. Notera även att skulderna är skevt fördelade i Sverige. Det finns nämligen en stor grupp som har höga skulder, och en än större grupp som är skuldfria.

Om man bara ser till bostadslånen är över 50 % av alla svenskar skuldfria, medan cirka 20 % har en bostadsskuld som ligger på en miljon eller mer."

Så, alla hyrestorskar här i tråden. Nu är ju detta bara snitt. Men en snittbelåning på 621.000 kronor, förklarar mina argument ganska bra. Lägg också till att genomsnittsbelåningen på bostäder är 40%.

Många, som köper sina bostäder. Har gjort det för flera år sedan. Dom köpte billigare, lånade mindre. Men även folk som köper idag, går ofta in med stora kontantinsatser, då nästan alla som köper sina bostäder, får hjälp från familjen. Jag fick det, och alla mina vänner och bekanta också.

Gapandet om hög belåningsgrad, och många miljoner i bolån för majoriteten utav bostadsägarna i Sverige, är rent bullshit.

Som jag tidigare sagt, det är en minoritet, som sitter med skyhöga lån, och som köpt sina bostäder i närtid.

621.000 kronor i lån/skulder i ett vanligt hushåll, och en ränta på 5-6-7% kommer inte resultera i några vrakpriser, paniksäljningar och "fynd" på bostadsmarknaden. Tror ni det, lär ni tro på tomten också.

Nu är ju detta som sagt genomsnittliga siffror. Men även hyrestorskarna bör ju inse nu, att folk som sitter på 4-5-6 miljoner i lån på sina bostäder, har också köpt dessa i närtid, på en marknad som varit svår att ta sig in på = Låg omsättning på bostäder = Få som köpt/sålt sina bostäder dom senaste åren, sett till den totala bostadsmarknaden = Få människor som är så högt belånade som ni tror/hoppas på = Era drömmar krossas.

Håll hårt i socbidragen (förlåt, miljonerna). Det kommer inte bli någon vrakprisrea. Fynden ni letar efter, ligger så långt över eran prisklass, även vid en tvångsförsäljning att ni inte har råd att ta er in på marknaden ändå. Nu kommer hyreshöjningarna också, när dom RIKTIGT HÅRT BELÅNADE fastighetsbolagen ska fortsätta göra vinster. Det är inte Röda Korset ni hyr era lägenheter av förmodligen. Det ska göras profit. Tacka räntehöjningarna ni jublat så över.

Tåget har gått, ni sitter på perrongen och drömmer om bättre tider. Börja spara, och fråga om hjälp från familjen till en kontantinsats. Eller tapetsera om hyresettan? Kan ju bli ett jävla lyft! Ni kommer nog trivas bra!

Ska ni köpa bostad, är det läge att göra det NU! Väntar ni för länge med era miljoner, så kommer priserna gå upp igen framöver.
Senast redigerad av Grotesconyllet 2023-06-21 kl. 17:54.
Citera
2023-06-21, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Grattis, men att du köpte för 10 år sedan hjälper väl knappast dagens köpare som inte kan köpa en rimlig bostad även som höginkomsttagare.

Klart dom kan köpa rimliga bostäder om dom är höginkomsttagare? Dom får erbjuda säljarna tillräckligt med pengar bara. För dom som köpt sina bostäder för längesedan, behöver inte skänka bort dom. Dom har råd att bo kvar. Vill köparna inte betala, blir det ingen affär.

Det tar lite längre tid idag att sälja en bostad. Men, rätt som det är kommer rätt köpare. Och betalar vad som begärs. Så kommer det vara ett tag framöver. Folk säljer, om dom får det dom vill ha. Får dom inte det, säljer dom inte. För dom behöver inte sälja.
Citera
2023-06-21, 18:05
Medlem
Citat:
Klart dom kan köpa rimliga bostäder om dom är höginkomsttagare? Dom får erbjuda säljarna tillräckligt med pengar bara. För dom som köpt sina bostäder för längesedan, behöver inte skänka bort dom. Dom har råd att bo kvar. Vill köparna inte betala, blir det ingen affär.

Det tar lite längre tid idag att sälja en bostad. Men, rätt som det är kommer rätt köpare. Och betalar vad som begärs. Så kommer det vara ett tag framöver. Folk säljer, om dom får det dom vill ha. Får dom inte det, säljer dom inte. För dom behöver inte sälja.

Nej det förstår jag, jag menar att det är ett samhällsproblem att högpresterare utan kapital i form av arv eller liknande inte kan köpa en rimlig bostad på orter där de kvalificerade och samhällsutvecklande verksamheterna finns. Att du har fått tag i en bra bostad för 10 år sedan är knappast ngt som gynnar landet. Om kursettan på Teknisk Fysik får ett toppjobb i Stockholm men då är hänvisad till Fisksätra istället för Saltsjöbaden kanske motivationen sjunker att ta det där jobbet. Han får större livskvalité om han stannar i Mora och monterar köksblandare istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in