Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Nä, precis. Jag håller med fullständigt och det var därför som jag explicit uttryckte mig så försiktigt. Siffran 1:3-1:4 är vad som är vanligt förekommande och som folk brukar jämföra med (liksom kvoter mellan skadade och döda) men någon lag eller regel är det inte. Men på en viss nivå, över enskilda slag men under kriget som helhet, så har den en viss relevans som rent krigsekonomiskt jämförelsetal.
Precis som du säger, det går inte att ge någon regel för ett enskilt anfall eftersom de kan se så fundamentalt olika ut, men på en nivå som detta, antalet förluster hittills är den inte oduglig. Speciellt inte om det handlar om förluster och inte döda, och om det sätts i relation till vad endera sidan tål eller förväntas se. För Rysslands del är 3, 4 eller 5ggr högre förluster både förväntat och vad de tål, men jag tror inte att Ryssland självt hade riktigt räknat med detta i denna konflikt. Jag skrev bara allmänt om dagens nyhet från Ukrinform och min tanke var egentligen hur rysstrollen skulle reagera. Det hade kunnat vara både "fejk och propaganda" eller "haha, förlusterna är låga" och jag är nyfiken på vad rysstrollen väljer här. För oss andra är siffrorna inte märkliga men tyvärr inte heller alarmerande för rysk del.
Jag vidhåller att 1:3 eller 1:4 är en vedertagen kvot för lämpliga styrkeförhållanden för ett anfall men inte har något att göra med förväntade förluster.
Hur mycket förluster Ryssland räknade med eller kan tåla beror på dels graden av förtryck som Kreml kan utöva på ryska befolkningen och graden av uppslutning bakom kriget. Under VK2 hade ju Sovjetunionen groteska förluster varje år hela vägen fram till segern utan att man förlorade kampviljan. Under VK1 bidrog däremot förlusterna starkt till revolutionen. Samma sak i Afghanistan där redan så (med ryska mått) låga förluster som 15,000 man starkt bidrog till Sovjetunionens upplösning. Det mesta talar ju för att ryska förlusterna hittills i Ukraina långt överskrider
Deras förluster i Afghanistan. Om detta krig uppfattas som lika fel av vanliga ryssar så kan sammanbrottet vara nära MEN om dom ser detta som en lika existentiell kamp som VK2 finns det ingen bortre gräns för vilka förluster Ryssland kan ta. Glöm inte att (som nån sa) ”det ryska folkets förmåga att lida är obegränsat”