2022-08-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
https://twitter.com/Volodymyr_D_/sta...50883929620481
Här är lite siffror som jämför ukrainakrigets ammunitionskonsumtion med wwII (och JA, Tyskland produktion av vapen peakade 1944).
60k/dag med ryska granater var bara under några veckor, mindre än 30k/dag är snittet för första halvåret.
Japp, det synkar väl med mina gissningar av var vi hamnar. Möjligen att de har något högre produktionskapacitet än vad jag tagit höjd för. Men frågan är om de kan upprätthålla en sådan nivå med nuvarande sanktioner och logistikproblem?

Hur som helst visar det på att även om de 60k per dag skulle vara sant, så skulle det bara innebära att de har förbrukat sitt initiala förråd på 250 dagar i den takten (15.000.000/60.000). Då är det 70 dagar kvar tills de är slut…
Citera
2022-08-23, 07:03
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nä, precis. Jag håller med fullständigt och det var därför som jag explicit uttryckte mig så försiktigt. Siffran 1:3-1:4 är vad som är vanligt förekommande och som folk brukar jämföra med (liksom kvoter mellan skadade och döda) men någon lag eller regel är det inte. Men på en viss nivå, över enskilda slag men under kriget som helhet, så har den en viss relevans som rent krigsekonomiskt jämförelsetal.

Precis som du säger, det går inte att ge någon regel för ett enskilt anfall eftersom de kan se så fundamentalt olika ut, men på en nivå som detta, antalet förluster hittills är den inte oduglig. Speciellt inte om det handlar om förluster och inte döda, och om det sätts i relation till vad endera sidan tål eller förväntas se. För Rysslands del är 3, 4 eller 5ggr högre förluster både förväntat och vad de tål, men jag tror inte att Ryssland självt hade riktigt räknat med detta i denna konflikt. Jag skrev bara allmänt om dagens nyhet från Ukrinform och min tanke var egentligen hur rysstrollen skulle reagera. Det hade kunnat vara både "fejk och propaganda" eller "haha, förlusterna är låga" och jag är nyfiken på vad rysstrollen väljer här. För oss andra är siffrorna inte märkliga men tyvärr inte heller alarmerande för rysk del.

Jag vidhåller att 1:3 eller 1:4 är en vedertagen kvot för lämpliga styrkeförhållanden för ett anfall men inte har något att göra med förväntade förluster.

Hur mycket förluster Ryssland räknade med eller kan tåla beror på dels graden av förtryck som Kreml kan utöva på ryska befolkningen och graden av uppslutning bakom kriget. Under VK2 hade ju Sovjetunionen groteska förluster varje år hela vägen fram till segern utan att man förlorade kampviljan. Under VK1 bidrog däremot förlusterna starkt till revolutionen. Samma sak i Afghanistan där redan så (med ryska mått) låga förluster som 15,000 man starkt bidrog till Sovjetunionens upplösning. Det mesta talar ju för att ryska förlusterna hittills i Ukraina långt överskrider
Deras förluster i Afghanistan. Om detta krig uppfattas som lika fel av vanliga ryssar så kan sammanbrottet vara nära MEN om dom ser detta som en lika existentiell kamp som VK2 finns det ingen bortre gräns för vilka förluster Ryssland kan ta. Glöm inte att (som nån sa) ”det ryska folkets förmåga att lida är obegränsat”
Citera
2022-08-23, 11:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Hittade den här greatest hits-videon med de mest spekatulära ammunitionsföråden som Ukrainarna sprängt för Ryssarna och förvissom som lekman då, men utifrån den så lär dom nog inte bara behöva skruva upp produktionen lite för att hinna med.

https://youtu.be/75as9-uRe6A

Sedan är ju kanske Rysslands problem inte tillgång eller produktion i sig, utan deras stora problem är ju logistiken och att få fram det till fronten. Hjälper ju inte att ha 10 raketer i Sibiren.
Det är korrekt att logistiken är en utmaning. Tyvärr så har Ukraina samma problem. Väst kan producerar en avsevärd mängd bomber men det är inte helt lätta att leverera till fronten i samma tempo som det används.
Citera
2022-08-23, 11:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Som jag förstår det så har, eller så är det påväg, den svenska Robot 15 till Ukraina. Om så är fallet så lär inte den Ryska Svarta havsflottan ens röra sig ens i närheten av vare sig Ukraina eller Krim.

RBS15 är extremt dödlig och Ryssarna vet att de inte har något som möta den sjömålsroboten.
Det har varit rapporter om att de redan har fått rbs15 men det är inte särskilt pålitliga sådana.

Ukraina har en egen sjömålsrobot också. Ryssland håller sig utanför räckvidd för både denna och rbs15.

Vi skulle kunna skicka rbs15 gungnir som går över 30 mil. Men eftersom Ukraina enligt uppgift använder modifierade hobby drönare för att attacker Krim så har de antagligen inte fått några sådana.
Citera
2022-08-23, 11:46
Medlem
Är detta verkligen pvpj 1110?
Den brukade väl ändå vara fordonsmonterad?
Har Sverige i så fall skickat de nu eller har Ukraina haft de sen tidigare?
Sverige skickade en del till baltiska länderna vet jag.

https://twitter.com/Existenzse/statu...WkU0Q97f1OOdkQ
Citera
2022-08-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Under VK2 hade ju Sovjetunionen groteska förluster varje år hela vägen fram till segern utan att man förlorade kampviljan.

Att det fanns kampvilja tror jag gärna, men kanske inte allt var genuin kampvilja.
Det sägs ju att sovjeterna hade egna avdelningar som sprang bakom infanteriet och sköt dom i ryggen, så det var bara att springa rakt in i fiendens kulregn antingen man nu ville eller inte.
Den fördelen har inte Ryssland nu.
Citera
2022-08-23, 11:55
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Är detta verkligen pvpj 1110?
Den brukade väl ändå vara fordonsmonterad?
Har Sverige i så fall skickat de nu eller har Ukraina haft de sen tidigare?
Sverige skickade en del till baltiska länderna vet jag.

https://twitter.com/Existenzse/statu...WkU0Q97f1OOdkQ
Estland fick våra när invasionsförsvaret lades ner, dom har skickat vapnen vidare till Ukraina.
Fanns på på fordon och på lavett, såg en bild på en av de senare som ryssarna tagit tidigare.
Citera
2022-08-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Estland fick våra när invasionsförsvaret lades ner, dom har skickat vapnen vidare till Ukraina.
Fanns på på fordon och på lavett, såg en bild på en av de senare som ryssarna tagit tidigare.

Ett klart bevis på att även gamla vapensystem kan vara användbara. Estland måste dock begärt tillstånd från Sverige innan de skickade iväg dem. Slutanvändarintyg.
Citera
2022-08-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ett klart bevis på att även gamla vapensystem kan vara användbara. Estland måste dock begärt tillstånd från Sverige innan de skickade iväg dem. Slutanvändarintyg.

Vilket är beviset? Det där är rena självmordet mot moderna stridsvagnar.
Citera
2022-08-23, 12:39
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Att det fanns kampvilja tror jag gärna, men kanske inte allt var genuin kampvilja.
Det sägs ju att sovjeterna hade egna avdelningar som sprang bakom infanteriet och sköt dom i ryggen, så det var bara att springa rakt in i fiendens kulregn antingen man nu ville eller inte.
Den fördelen har inte Ryssland nu.

Påstås iofs här och var att ryssen använder spärrförband bakom tvångsrekryterade även i dagens krig. Men min poäng är att Ryssland under VK2 hade upp emot 8 miljoner döda soldater på östfronten och inkl civila runt 20 miljoner döda. Dom groteska förlusterna klarade dom som samhälle utan att kollapsa. Nu tror jag det är helt andra siffror som skulle knäcka deras smak för detta kriget, hoppas det iallafall
Citera
2022-08-23, 12:50
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vilket är beviset? Det där är rena självmordet mot moderna stridsvagnar.
Det finns många andra mål att bekämpa än moderna stridsvagnar
Bild med lavett:
https://twitter.com/AtzEvander/statu...37360421249024
Citera
2022-08-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det där är rena självmordet mot moderna stridsvagnar.

Har Ryssland några moderna stridsvagnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in