2022-09-27, 12:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Alla som tas in i den här partiella mobiliseringen är sådana som har tidigare genomgången militärtjänst. De som är under 30 skickas direkt till förband, de som är över 30 får göra en repövning först.

Alla borde få repövning och materiel. Det har ju fuskats med inkallelsen, det har Kreml själva erkänt. Alla möjliga kallas in även de helt utan erfarenhet.
Citera
2022-09-27, 12:55
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
En hel del kommer från 4chan/pol, chug/uhg (den senare är fylld av psyopsofficerare från USA och Storbritannien som mobbas brutalt av resten av användarna) resten från lägesuppdaterare som liveuamap som jag länkade till, telegramkanaler osv. Debattnivån på t.ex topwar.ru är betydligt högre än här eftersom ryssar vågar tycka annorlunda än gruppen. Där sablar man gärna ner sin egen utrustning som oduglig och kommer med olika förslag på hur läget kan förbättras, en enorm skillnad jämfört med flashbacks vapen och militär där svensk utrustning och teknik anses världsledande (vilket den inte är på länga vägar, varken i prisvärdhet eller tekniknivå). Att läsa ryska sidor är inte så svårt tack vare gpt-3 AI översättare, finns en inbyggd i google chrome. Du kan också pröva 2ch.hk, det är en chan för ryskspråkiga. Ryssar har dålig koll på hur illa läget är i Europa, och europeer har dålig koll på hur illa läget är i Ryssland. Ryssarna tror att de ligger sämre till än vad de gör, och det är precis tvärtom i Europa.

Ta livuamap som exempel, informationen där kommer från den ukrainska generalstaben. Det senaste dygnet har ryssarna gjort detta förutom multipla markanfall och tjogtals med artilleribombardemang:

Russian army conducted 5 missile strikes, 12 airstrikes and 83 shelling with MLRS, used 4 strike drones in over 40 settlements across Ukraine, including Kupyansk, Kramatorsk, Bakhmut, Krasnohorivka, Maryinka, Kamyanka, Kurakhove, Pavlivka, Zaporizhzhia, Nikopol, Ochakiv, Mykolaiv and Odesa, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

Missile strikes = markmålsrobot typ Kalibr, Iskander osv. Airstrike = minst 1 flygplan bombar någonstans. MLRS = bombardemang med 220 och 300 mm artilleriraketer. Det påstått totalt utplånade ryska flygvapnet håller trycket uppe. Det finns filmer från insidan av cockpiten i en SU-25 där man flyger i formation cirka 3-4 meter över de ukrainska fälten i en hastighet på 700-800 kilometer i timmen, troligen för att ducka för NATOs AWACS över Rumänien.

När jag postade gårgårdagens liknande uppdatering från den ukrainska generalstaben så fick en mikrocefal mupp som utan tvivel är anställd i FM frispel och kallade mig tomte. Det är på den nivån det är i den svenska krigsmakten, svenska soldater är operettsoldater som är till för att marschera i prideparaden. De kan varken tänka eller slåss. Det rådande falska narrativet i vapen och militär är att det ryska flygvapnet är väck, vilket det inte är. Det rådande falska narrativet i vapen och militär är att Ukraina har styr på fronten, vilket de inte har. Det är mer och mer NATO-soldater i Ukraina som fått Putin att eskalera till partiell mobilisering, du kan lätt hitta filmer med amerikaner eller britter som pepprar ryssar och donbasser. Dessa är PMC, private military contractors, eller legosoldater på svenska, och de är finansierade av den amerikanska staten och inte ukraina. De utgör i praktiken kärnan av den ukrainska officerskåren.

Tack vare USA och Storbritannien så avvisade Zelensky ett mycket generöst ryskt förslag till vapenstillestånd i april, det gick ut på att Ryssland drar sig tillbaka till förkrigsgränserna, Ukraina avstår från att gå med i NATO och att bomba donbass, återupptar Minskprocessen och håller sig neutralt. När nyheten om detta läckte ut så flög Boris Johnson genast till Kiev för att ta Zelensky i nacken och förklara för honom att USA, NATO och EU äger hans röv och att kriget ska fortsätta.

Rent allmänt så har sanktionerna inte skadat Ryssland lika mycket som de har skadat Europa, och skillnaden är inte liten till ryssarnas fördel. Med allierade som EU och NATO behöver Sverige inga fiender, och det värsta har inte ens börjat än.

I början av nästa år så kommer det att vara tvärstopp för rysk olja och kol in till EU (men inte USA), då får vi se svenne skrika som en gris när bensin och dieselpriset närmar sig 30 spänn, i Ryssland kostar en liter bensin eller diesel 4-5 kronor. Spela roll att ryssarna inte har netflix och iphones när de har käk, bensin och elström. Elströmmen i Ryssland är dyr, kostar ca 1 krona per kwh, jämför med snittpriset i Europa före och efter att de rödgrönblåa pajade elförsörjningen.

Nämen sepåfan... Det allra mest utpräglade exemplet på Gish gallop jag tror jag sett. 4chan, som källa? Ett chattforum? Är du seriös? Sen Ukrainska generalstabens morgonrapport. Tror du på riktigt att det är speciellt många här inne som inte läser den? Det är nog ingen, vad jag sett i den här tråden, som påstått att Ryssarna tagit semester och åkt hem. Men deras offensiva försök har onekligen minskat rätt drastiskt. De är uppenbart hårt trängda, annars skulle de knappast släppt ifrån sig större delen av sina fordon och nu tvingas anfalla mer eller mindre helt utan understöd.

Sen kommer själva galoppen igång när du slänger ur dig en hel tirad av overifierade påståenden om PMC:s, damage control från NATO, "generösa" ryska förslag, ryska flygvapnets djärva operationer osv osv osv. Du hoppas helt enkelt på att om du kastar tillräckligt mycket bajs omkring dig ska ingen orka syna dina taffliga bluffar. "Massor med filmer" (som inte kan länkas), "sanktionerna har inte skadat Ryssland lika mycket som Europa" (säger vem då?), "Tack vare USA och Storbritannien" (återigen, säger vem då?), "Legosoldater finansierade av USA (hur trivs du i foliehatten? Sitter den bra? Har du vikt upp brättet i Sydvästläge än?).

"Jag, blev kallad tomte!!! 😭😭😭". Ja, för du är ju trevligheten själv... Det blir ännu skojigare när du pratar om alla ställen du frekventerar där diskussionen ska vara så mycket friare och mer tillåtande samtidigt som du stolt berättar hur folk som inte tycker som du blir "hårt mobbade"... Är du så dålig på att läsa att du inte förstår vad du själv skriver?

Jag vet att detta är fullständiga nyheter för dig, men yttrandefrihet betyder inte din personliga rätt att stå oemotsagd eller att alla måste hålla med dig bara för att du tar dig rätten att vara otrevlig och mästrande helt utan täckning för ditt trams.

Och ytterligare en detalj du verkar ha missat. 24/2 gick Ryssland till angrepp mot ett land av den enda anledningen att de inte gillade vad den folkvalda regeringen som blivit vald i ett demokratiskt val höll på att göra. Sen dess har de ägnat sig åt de mest brutala övergrepp på civilbefolkningen. De har också påbörjat en etnisk rensning vars motsvarighet vi inte sett den 40-talet. Detta är bekräftas bland annat av de fördömande som inkommit från fristående organisationer som svenska läkaresällskapet och Amnesty. Vilka står under tiden i Rysslands ringhörna? Nordkorea, Filippinern, och Kina (mer och mer tveksamt). Solida människorättskämpar om jag någonsin hört om några... Så, jag skulle säga att Zelenskyjs inställning "vi är beredda att diskutera med Ryssland när de dragit sig tillbaka från Ukrainskt territorium" är ganska rimlig.
Citera
2022-09-27, 13:02
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Det där med sängarna ute i en skog var från någon stor skogsbrand för åratal sedan där de frivilliga brandmännen tillfälligt fick sova under bar himmel. De fysiskt dugligaste av de här männen kommer att bli pansarskytte, de mer fysiskt odugliga blir andra linjens befästningssoldater eller logistiktrupper (lastbilschaffisar och liknande) de smartare går till artilleri, luftvärn och signalspaning. I Ukraina så får rekryterna träna med utskurna silhuetter av automatkarbiner istället för med rostiga AK. Där är bristen på lokalt tillverkade personliga vapen nu så stor att det är rätt så ofta man ser ukrainska soldater med amerikanska eller europeiska automatkarbiner. Ukrainas offensiv i nordost runt Izium lyckades för att där var bristen på ryska och donbassoldater så stor att det var bara att åka in i amerikanska humvees och återta byar och småstäder. I Khersonarean så blev det pannkaka på grund av tjockt med ryskt artilleri. Hade det funnits en pluton eller två med 40-50 åriga ryssar i varje by så hade den här walkoveroffensiven inte lyckats.

Aha, så det var därför som Ukrainarna slog ut och erövrade hela divisioner av material? De hade evakuerat byarna och städerna på folk, men lämnat all material och ammunition. Var det för att det var för tungt att bära? Gick det snabbare att gå än att åka? Vet du, jag tar tillbaka alla mina invändningar i mitt tidigare inlägg. Det här låter så rimligt att det bara måste stämma. Vad har du för osvikliga källor på detta? 4chan? Något annat chattforum du glömde i ditt tidigare inlägg? Itar tass? Rt.ru? Någon annan statlig rysk reklambyrå?
Senast redigerad av Karnivoren 2022-09-27 kl. 13:17.
Citera
2022-09-27, 13:16
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland kan antagligen skaka fram ett par 100k personer med relevant träning. Möjligtvis 300k precis som propagandan påstår. Mycket folk har lämnat kriget när deras kontrakt gick ut. Det finns många baser runt om i Ryssland med utbildade soldater. o.s.v. Dessa baser kan ju inte lämnas obemannade så man fyller dem med gröna rekryter medan de utbildade flyttas till Ukraina. En stor del av alla arméer består av logistik personal. Någon som kör lastbil civilt kan mycket väl få göra detta med kort varsel i Ukraina utan någon större vapenträning eftersom han inte förväntas delta i striderna.

Frågan är förstås hur många av dessa som verkligen är villiga att strida. Omöjligt att veta. Sedan undrar jag hur mycket tung utrustning Ryssland har kvar. De har bränt en ofantlig massa resurser på detta krig. De började med att skicka in underbemannade stridsfordonfordon. Nu skickar de troligtvis in en massa folk utan stridsfordon.

Jag tror nog också att ryssarna kan skaka fram ca 300000 personer med vad som på pappret är relevant träning i relativ närtid. Men frågan är hur relevant den träningen verkligen är med tanke på vad som hände med de delar av armén som betraktas som yrkessoldater i t.ex 1:a gardespansararmén. Det var ju enligt ryssarna inget förband man skojar bort. Men det gick ju så där för dem. Jag undrar också vad de har för folk kvar som är färdigutbildad? Stor risk att det är folk med befattningar som inte är så kompatibla med fronttjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu finns videofilmer på konvojer av bussar som kommer till Sevastopol på Krim med rekryter. Kanske skall de bara samlas där för att utbildas och få utrustning, eller så skickas de direkt till fronten. Vi får se.

Jag tror Putin toppstyr nu och ger ordrar som inte får ifrågasättas. "Ingen får retirera", "skicka fler soldater nu!" Och de genomförs trots att förutsättningarna inte finns. Kanske tror Putin att det finns mer materiel än det egentligen finns, kanske tror han att rekryterna har mer utbildning sen tidigare än de har. Han kanske lever i en informationsbubbla där han inte tar reda på något själv utan bara får förskönande rapporter.

Ja, det finns ju uppgifter (och bilder) på ett första tåg med manskap som ska ha blivit bombat innan de hann stiga av...

Jag har också funderat över ett "Hitler i bunkern"-scenario. Men jag undrar om Putin fortfarande kan vara "oinformerad". Han måste ju fattat att det var fler än han som blev rika på annat sätt än en fast månadsinsättning från lönen till sitt investeringssparkonto... Han är ju för fan gammal KGB-officer, som lyckades hugga sig fram till toppen. Någon form av IQ måste ju psykopaten ha?
Citera
2022-09-27, 13:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Jag har också funderat över ett "Hitler i bunkern"-scenario. Men jag undrar om Putin fortfarande kan vara "oinformerad". Han måste ju fattat att det var fler än han som blev rika på annat sätt än en fast månadsinsättning från lönen till sitt investeringssparkonto... Han är ju för fan gammal KGB-officer, som lyckades hugga sig fram till toppen. Någon form av IQ måste ju psykopaten ha?

Ja detta undrade jag över från början. Han är chefsklepokraten som skapat ett kleptokratiskt system. Så hur kan man då inte inse att allt är en kuliss?
Citera
2022-09-27, 13:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det där med sängarna ute i en skog var från någon stor skogsbrand för åratal sedan där de frivilliga brandmännen tillfälligt fick sova under bar himmel. De fysiskt dugligaste av de här männen kommer att bli pansarskytte, de mer fysiskt odugliga blir andra linjens befästningssoldater eller logistiktrupper (lastbilschaffisar och liknande) de smartare går till artilleri, luftvärn och signalspaning. I Ukraina så får rekryterna träna med utskurna silhuetter av automatkarbiner istället för med rostiga AK. Där är bristen på lokalt tillverkade personliga vapen nu så stor att det är rätt så ofta man ser ukrainska soldater med amerikanska eller europeiska automatkarbiner. Ukrainas offensiv i nordost runt Izium lyckades för att där var bristen på ryska och donbassoldater så stor att det var bara att åka in i amerikanska humvees och återta byar och småstäder. I Khersonarean så blev det pannkaka på grund av tjockt med ryskt artilleri. Hade det funnits en pluton eller två med 40-50 åriga ryssar i varje by så hade den här walkoveroffensiven inte lyckats.
Självklart skulle en offensive varit betydligt svårare om 4k beväpnade 40-50 åringar utspridda i alla byar. Har de gott om pansarskott och ammunition i förberedda positioner så blir det snabbt jobbigt att avancera. Nu har inte Ryssland haft det.

Kherson ser ut som en dödsfälla för Ryssland. Ukraina maler ner dem från säkra positioner och har inger brådska att ta området för då försvinner denna köttkvarn.
Citera
2022-09-27, 14:47
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Känns som den ryska mobiliseringen också resulterat i ökad aktivitet på forum och twitter.
Citera
2022-09-27, 16:35
Medlem
Slumpmessigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Eftersom du verkar insatt så redogör gärna för när Ryssland får använda kärnvapen samt hur beslutsgången är. Vem fattar vilket beslut. Vem godkänner beslutet. Vem genomför osv.

Det var då ganska enkelt. Vladimir Vladimirovitj Putin fattar beslutet ensam. Vilka det är som genomför är en annan fråga, men inlägget jag anmärkte på påstod alltså att Putin inte kan fatta beslutet själv, när det är i själva verket bara är han och ingen annan som äger beslutet.
Citera
2022-09-27, 16:50
Medlem
Slumpmessigs avatar
Citat:
Spela roll att ryssarna inte har netflix och iphones när de har käk, bensin och elström.

Tro det eller ej men det spelar roll när statsbudgeten som består till 90 % av råvaruexport blir av med 70% av köparna av sagda råvaror, och resterande 30 % bara vill köpa för halva priset. Eller när allt i samhället (inklusive käk, bensin och elström) produceras marknadsekonomiskt och därigenom är beroende av import av utländska varor, och säljare av sagda varor slutar leverera. Att sluta handla med omvärlden påverkar inte bara mobiltelefoner och netflix, lol, det påverkar precis allt. Till och med Nordkorea handlar med Kina, till och med Sovjetunionen handlade aktivt med väst från 1970-talet (en tid då levnadsstandarden blev såpass bra att en kännbart stor sovjetisk medelklass kunde formas).
Citera
2022-09-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Om det där stämmer så är det ju total galenskap. Om man ska försöka hitta någon sans i det så skulle det kunna svara ett försök att spela på hemmaopinionen. Något om att de minsann bara försöker hjälpa dessa stackars människor som ju folkomröstat om att de inte vill tillhöra Ukraina. Men nu massmördar minsann Ukraina stackars ryska bondgrabbar som bara vill hjälpa till att skydda "ryskt" territorium och folk. Vad han ska med en vänd hemmaopinion till är ju dock lite av ett mysterium. De har ju fortfarande inte material, kompetens, tid eller något annat som krävs för att sätta upp vettiga, fungerande förband. Kanske att han vill trumma upp acceptans för insättande av kärnvapen för att han tror att han kommer lyckas skrämma alla som just nu samarbetar mot honom.

Oavsett så är det fruktansvärt att se så många människor behöva gå i döden för hans virriga idéer och paranoida vanföreställningar.
De skyndar till fronten, mest troligt för att armén som strider i Ukraina nu är på god väg att kollapsa. Det är panik helt enkelt. Tror inte att det finns någon tanke med snedrekryteringen heller. Alltså att många har ingen eller fel kompetens, överåriga mm. Dom lokala ledarna, som ska utföra ordern har ont om tid och är bekväma. Det får bli vad det blir, bara se till att deras egna gunstlingar inte skickas till köttkvarnarna. Det är mest en konsekvens av det sedan årtionden genomkorrupta systemet. Nej jag tror faktiskt att regimen inte har koll. Det blir extra svårt i den stressade situation, som uppkommit. Undrar hur detta ska sluta pust.
Citera
2022-09-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumpmessig
Det var då ganska enkelt. Vladimir Vladimirovitj Putin fattar beslutet ensam. Vilka det är som genomför är en annan fråga, men inlägget jag anmärkte på påstod alltså att Putin inte kan fatta beslutet själv, när det är i själva verket bara är han och ingen annan som äger beslutet.

Fast det du skriver stämmer inte. Det är hur du tror att det är, att Putin är en så mäktig diktator att han gör precis vad han vill. Inte ens Stalin kunde göra det under sina första 15år som diktator. Visst att maktstrukturen i Sovjetunionen var något annorlunda uppbyggd med politbyrån och centralkommiten, men bara för att man är diktator betyder det inte att man per automatik kan göra precis vad man vill.
Citera
2022-09-27, 17:00
Medlem
Slumpmessigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Fast det du skriver stämmer inte. Det är hur du tror att det är, att Putin är en så mäktig diktator att han gör precis vad han vill. Inte ens Stalin kunde göra det under sina första 15år som diktator. Visst att maktstrukturen i Sovjetunionen var något annorlunda uppbyggd med politbyrån och centralkommiten, men bara för att man är diktator betyder det inte att man per automatik kan göra precis vad man vill.

Putin kunde väl inte heller göra precis som han ville under sina första år. Mycket tyder också på att hans önskemål inte heller var så groteska under de första åren. Idag kan han visst göra precis som han vill, och det finns ingen som kan invända något. Eller vilka i Ryssland menar du att Putin måste väga sina önskemål mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in