Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
En hel del kommer från 4chan/pol, chug/uhg (den senare är fylld av psyopsofficerare från USA och Storbritannien som mobbas brutalt av resten av användarna) resten från lägesuppdaterare som liveuamap som jag länkade till, telegramkanaler osv. Debattnivån på t.ex topwar.ru är betydligt högre än här eftersom ryssar vågar tycka annorlunda än gruppen. Där sablar man gärna ner sin egen utrustning som oduglig och kommer med olika förslag på hur läget kan förbättras, en enorm skillnad jämfört med flashbacks vapen och militär där svensk utrustning och teknik anses världsledande (vilket den inte är på länga vägar, varken i prisvärdhet eller tekniknivå). Att läsa ryska sidor är inte så svårt tack vare gpt-3 AI översättare, finns en inbyggd i google chrome. Du kan också pröva 2ch.hk, det är en chan för ryskspråkiga. Ryssar har dålig koll på hur illa läget är i Europa, och europeer har dålig koll på hur illa läget är i Ryssland. Ryssarna tror att de ligger sämre till än vad de gör, och det är precis tvärtom i Europa.
Ta livuamap som exempel, informationen där kommer från den ukrainska generalstaben. Det senaste dygnet har ryssarna gjort detta förutom multipla markanfall och tjogtals med artilleribombardemang:
Russian army conducted 5 missile strikes, 12 airstrikes and 83 shelling with MLRS, used 4 strike drones in over 40 settlements across Ukraine, including Kupyansk, Kramatorsk, Bakhmut, Krasnohorivka, Maryinka, Kamyanka, Kurakhove, Pavlivka, Zaporizhzhia, Nikopol, Ochakiv, Mykolaiv and Odesa, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
Missile strikes = markmålsrobot typ Kalibr, Iskander osv. Airstrike = minst 1 flygplan bombar någonstans. MLRS = bombardemang med 220 och 300 mm artilleriraketer. Det påstått totalt utplånade ryska flygvapnet håller trycket uppe. Det finns filmer från insidan av cockpiten i en SU-25 där man flyger i formation cirka 3-4 meter över de ukrainska fälten i en hastighet på 700-800 kilometer i timmen, troligen för att ducka för NATOs AWACS över Rumänien.
När jag postade gårgårdagens liknande uppdatering från den ukrainska generalstaben så fick en mikrocefal mupp som utan tvivel är anställd i FM frispel och kallade mig tomte. Det är på den nivån det är i den svenska krigsmakten, svenska soldater är operettsoldater som är till för att marschera i prideparaden. De kan varken tänka eller slåss. Det rådande falska narrativet i vapen och militär är att det ryska flygvapnet är väck, vilket det inte är. Det rådande falska narrativet i vapen och militär är att Ukraina har styr på fronten, vilket de inte har. Det är mer och mer NATO-soldater i Ukraina som fått Putin att eskalera till partiell mobilisering, du kan lätt hitta filmer med amerikaner eller britter som pepprar ryssar och donbasser. Dessa är PMC, private military contractors, eller legosoldater på svenska, och de är finansierade av den amerikanska staten och inte ukraina. De utgör i praktiken kärnan av den ukrainska officerskåren.
Tack vare USA och Storbritannien så avvisade Zelensky ett mycket generöst ryskt förslag till vapenstillestånd i april, det gick ut på att Ryssland drar sig tillbaka till förkrigsgränserna, Ukraina avstår från att gå med i NATO och att bomba donbass, återupptar Minskprocessen och håller sig neutralt. När nyheten om detta läckte ut så flög Boris Johnson genast till Kiev för att ta Zelensky i nacken och förklara för honom att USA, NATO och EU äger hans röv och att kriget ska fortsätta.
Rent allmänt så har sanktionerna inte skadat Ryssland lika mycket som de har skadat Europa, och skillnaden är inte liten till ryssarnas fördel. Med allierade som EU och NATO behöver Sverige inga fiender, och det värsta har inte ens börjat än.
I början av nästa år så kommer det att vara tvärstopp för rysk olja och kol in till EU (men inte USA), då får vi se svenne skrika som en gris när bensin och dieselpriset närmar sig 30 spänn, i Ryssland kostar en liter bensin eller diesel 4-5 kronor. Spela roll att ryssarna inte har netflix och iphones när de har käk, bensin och elström. Elströmmen i Ryssland är dyr, kostar ca 1 krona per kwh, jämför med snittpriset i Europa före och efter att de rödgrönblåa pajade elförsörjningen.
Nämen sepåfan... Det allra mest utpräglade exemplet på Gish gallop jag tror jag sett. 4chan, som källa? Ett chattforum? Är du seriös? Sen Ukrainska generalstabens morgonrapport. Tror du på riktigt att det är speciellt många här inne som inte läser den? Det är nog ingen, vad jag sett i den här tråden, som påstått att Ryssarna tagit semester och åkt hem. Men deras offensiva försök har onekligen minskat rätt drastiskt. De är uppenbart hårt trängda, annars skulle de knappast släppt ifrån sig större delen av sina fordon och nu tvingas anfalla mer eller mindre helt utan understöd.
Sen kommer själva galoppen igång när du slänger ur dig en hel tirad av overifierade påståenden om PMC:s, damage control från NATO, "generösa" ryska förslag, ryska flygvapnets djärva operationer osv osv osv. Du hoppas helt enkelt på att om du kastar tillräckligt mycket bajs omkring dig ska ingen orka syna dina taffliga bluffar. "Massor med filmer" (som inte kan länkas), "sanktionerna har inte skadat Ryssland lika mycket som Europa" (säger vem då?), "Tack vare USA och Storbritannien" (återigen, säger vem då?), "Legosoldater finansierade av USA (hur trivs du i foliehatten? Sitter den bra? Har du vikt upp brättet i Sydvästläge än?).
"Jag, blev kallad tomte!!! 😭😭😭". Ja, för du är ju trevligheten själv... Det blir ännu skojigare när du pratar om alla ställen du frekventerar där diskussionen ska vara så mycket friare och mer tillåtande samtidigt som du stolt berättar hur folk som inte tycker som du blir "hårt mobbade"... Är du så dålig på att läsa att du inte förstår vad du själv skriver?
Jag vet att detta är fullständiga nyheter för dig, men yttrandefrihet betyder inte din personliga rätt att stå oemotsagd eller att alla måste hålla med dig bara för att du tar dig rätten att vara otrevlig och mästrande helt utan täckning för ditt trams.
Och ytterligare en detalj du verkar ha missat. 24/2 gick Ryssland till angrepp mot ett land av den enda anledningen att de inte gillade vad den folkvalda regeringen som blivit vald i ett demokratiskt val höll på att göra. Sen dess har de ägnat sig åt de mest brutala övergrepp på civilbefolkningen. De har också påbörjat en etnisk rensning vars motsvarighet vi inte sett den 40-talet. Detta är bekräftas bland annat av de fördömande som inkommit från fristående organisationer som svenska läkaresällskapet och Amnesty. Vilka står under tiden i Rysslands ringhörna? Nordkorea, Filippinern, och Kina (mer och mer tveksamt). Solida människorättskämpar om jag någonsin hört om några... Så, jag skulle säga att Zelenskyjs inställning "vi är beredda att diskutera med Ryssland när de dragit sig tillbaka från Ukrainskt territorium" är ganska rimlig.