Citat:
Ursprungligen postat av
Torspjesku
Det har snart dött fler ryssar än vad det dog amerikanare i Vietnam..eller i Irak i alla fall.

Ryssland har redan förlorat fler soldater än vad USA gjorde i Irak och mer än dubbelt så många som Israel förlorade i oktoberkriget. Om ryssarna fortsätter så här i en vecka till, så har de förlorat lika många som Sovjetunionen förlorade på 10 år i Afganistan.
I procent stupade per dag, så har Rysslands förluster i stupade hittills varit högre än under slaget om Stalingrad.
Så det är inte så konstigt att man via signalspaningen har kunnat köra ryska soldater som skriker och gråter om vartannat och att ryssarna även har enorma problem med moralen, med soldater som tömmer tankarna på sina fordon för att slippa framrycka, soldater som plutons och t.o.m. kompanivis överger intakta fordon (med drivmedel och ammunition kvar) för att helt enkelt gå hem, en brigad i Vitryssland som genomförde myteri och vägrade att åka över gränsen och marinkårsförband som gjorde detsamma igår och vägrade att landstiga i närheten av Odessa.
Det mest substantiella som ryssarna verkar förmå nu är att beskjuta och bomba dem (både militärer och civila) från avstånd. D.v.s. inte olika serberna i Bosnien. Skillnaden här är så klart att Ryssland kommer att sättas under mycket hårdare tryck än Serbien och att Ukraina kommer att få ett massivt och ökande stöd från väst.
Idag som sagt MANPADS och pvrobotar, imorgon stridsflygplan och om några veckor kanske lend-lease med toppmodern västmateriel som bemannas av frivilliga, samtidigt som ukrainska soldater roteras ur linjerna för att utbildas på mera avancerade västsystem.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det är antagligen därför de överger sina pansarbilar och stridsvagnar. De tycker det är farligare att sitta i dem än att gömma sig i diket.
Ja, jag skulle aldrig sitta kvar i ett fordon som har fastnat i en trafikstockning, om jag vet att fienden kan nå mig. I Sverige så skulle man dock för det mesta (beroende på fordon så klart) kunna köra av vägen, in mellan eller under träd och maskera. Det ukrainska svartjorden är dock inte förlåtande så här års, när det inte har frusit till ordentligt.
Så Putler har nog precis som hans tyska ideologiska broder gjort samma misstag att både underskatta fienden och att inte ta höjd för de lokala väderleksförhållandena. Har inte Putin lärt sig av historien att man inte genomför en invasion i de delarna av världen förrän vårleran har torkat upp i juni?
Citat:
Ursprungligen postat av
housepussy
jag måste medge att jag från början trodde att ryssland skulle ta ukraina på några dagar. ack så fel jag hade.
uppenbarligen är inte ryssarnas armé så grymma som ryssarna själva påstår.
ryssarna däremot har varit bra att måla upp en bra bild av sig själva i media.
Ja, det är lite ironiskt att Putins krigsmakt verkar vara en Potemkinkuliss.