2022-08-22, 18:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är om ryssarna egentligen vet vad de vill!
Det enda raka vore att dra sig tillbaka till ett lättförsvarat och lättförsörjt område, där de kan bita sig fast och vänta på höstregnen och gyttjan.
Frågan är hur regnet påverkar Himars och Drönare?

Jag tror Putin spökar i bakgrunden. Han ville göra en kupp men ytterst få fick veta det. Specialoperationen misslyckades och armén kunde skylla på säkerhetstjänsten, hemlighetsmakeriet och logistiken genom Vitryssland.

Putin säger att "ja då får ni göra det på ert vis, vi struntar i vägen genom Vitryssland och vi ger upp Kiev; men jag skall banne mig ha Donbas, landbrygga Krim-Ryssland, vattenledning till Krim, hela Svartahavskusten inklusive Odessa och en väg till Transnistrien. Och fort skall det gå för sanktionerna är värre än väntat och vi lämnade halva vår krigskassa utomlands. Detta är ju en specialoperation inte ett krig så det blir inga värnpliktiga, ekonomin ställer inte om till krigsekonomi och vi måste bli klara innan folk hemma blir sura".

Det är Putins plan, armén försöker genomföra den men misslyckas. Tiden går och armén har inte makten att bestämma om någon ny plan. Plötsligt kanske Putin inser att det går dåligt som utanför Kiev och kommer med en ny plan. När? Vad blir den nya planen? Ditt förslag är ju logiskt, försvara sig, frys konflikten; bygg upp armén igen, förhandla om fred. Men det borde de gjort redan i juni när det körde fast i Donbas.
Citera
2022-08-22, 18:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tror att återskapandet av Sovjetunionens gränser är att se som ett Best Case Scenario.
Skulle inte förvåna mig om Putin suktar efter ett rike, med Finland/Polen i väst och Alaska i Öst.

Tror om det bästa vore om Ryssland höll sig öster om Don. Som det ser ut i dag så blir det lite väl många färjor/broar bortskjutna.
Hur stabil är Rysslands ställning?
Frågan är hur det ser ut med försörjningsleder till Ryssland *(jag tänker främst på tillgång till järnvägar broar öht?
Putin vill att all mark som någonsin legat under ryskt styre ska återgå i ryskt styre. Och gärna vill han flytta gränserna ännu längre väst, han vill ju bli ihågkommen som den "störste" ryska ledaren efter hans död. Det finns ingen gräns när en imperialist blir nöjd och tycker att det räcker, allt som ligger löst tar dom. Det såg man med Hitler.
Citera
2022-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Enligt andra bedömare är 20000 per dag och det var innan HIMARS började pricka ammunitionsdepåerna så man ska nog ta dessa siffror med en nypa salt.

Men det var inte det jag ville säga utan att träffsäkerhet på det ryska artilleriet verkar vara helt bedrövlig jag såg drönarbilder på en åker som ryssarna skjutit på och det var tusentals skott bara på den åkern

Du säger att Ryssland kommer uppnå sina mål men nu har det gått ett halvår och det finns fortfarande inget tydligt mål med invasionen, eller vad tror du är målet?

Jag tror målet var att inta Kiev och avsätta regeringen på tre dagar sen dess verkar det inte finnas nån tydlig taktik

Vidare så slits artilleripjäser av att avfyra en mängd granater. Så efter x antal avfyrade granater måste man byta eldrör. Det är hårda enkla fakta. Det vet varje artillerist värd namnet. Så frågan är om ryssen har en massa eldrör i reserv? För förr eller senare tar dessa eldrör slut. Ryssen skjuter och skjuter men effekten blir väldigt liten. Och varje granat sliter på eldröret så de får väldigt liten effekt var slitaget.

Jag är högst tveksam till att ryssen tänker så långt. Då de misslyckats med ALLT annat så går med största sannolikhet detta faktum för ryssen också. De skjuter tills pjäsen går sönder... och långt innan den går sönder är precisionen så usel att pjäsen inte gör någon nytta.
Citera
2022-08-22, 20:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Orkar nästan inte men att påstå att inget krig som detta har genomförts sedan WW2 är ju patetiskt. Iran/Irak kriget? Något av alla krig mot Israel?

Det Ryssarna gör i Ukraina idag är mer likt att lajva östfronten från WW2 men ännu mer epa. Dom klarar inte ens av att upprätthålla samma framryckningstempo som röda armen hade på 40-talet med hästar

Inte nog med att det inte har skett sedan WW2, det är inte ens likt WW2. Massiva artilleribombardemang/dueller, statiska positioner där bara små frontavsnitt byter ägare, skyttegravskrig? Detta är ett högteknologiskt WW1, fast utan numerärerna i manskap. Ryssarnas fåtaliga försök till manöverkrigföring har varit... ja... det är ju detta trådtiteln beskriver.
Citera
2022-08-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Att driva bort Ryssland by för by som kriget varit de senaste månaderna kommer att ta flera år med stora förluster för Ukraina. Det är därför de attackerar ryska förråd, logistik, baser etc. för att få dem att dra sig tillbaka självmant. Det är nu mer en fråga om att förstöra Rysslands förmåga att kriga än att återta så många byar som möjligt. Offensiver är lika svåra för Ukraina som för Ryssland.

Men jag tycker att Rysslands sätt att kriga med att hela tiden försöka sig på kostsamma offensiver som försvagar dem långsiktigt, tyder på att de vill avgöra kriget fort. Om de ville ha ett långt utnötningskrig borde de vara mer defensiva och spara på sina trupper och materiel. jag tycker de har slösat bort sina modernaste vapen och personal och det enda som kan motivera det är att man vill avsluta kriget så fort som möjligt. Det var ju tänkt mer som en statskupp från början och den inställningen verkar finnas kvar.

Ryssland har satsat hårt, förlorat mycket och vunnit väldigt lite. Viss dom har fått Luansk och halva donetsk, men till ett väldigt högt pris.
Citera
2022-08-22, 20:50
Moderator
Unitys avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2022-08-22, 20:50
Medlem
Citat:
+1 på det! Admin snälla snälla flytta hem denna till Vapen och Militär igen. Det finns myriader av trådar i politik som spammas sönder av troll och ej initierade personer
Jag som tredje eller fjärde på bollen säger samma sak! Jag har kontaktat mods (via anmälan->kommentera moderatorsåtgärd), får se om det hjälper. Denna nya forumdel är knappt användbar alls. Trådar växer fortare än man hinner läsa och moderatorerna hinner knappast med heller eller orkar då trådar och inlägg som inte borde vara här sedan månader tillbaka finns kvar. Det här skrämmer bara bort seriösa skribenter. Edit: Glöm det, mods har fixat saken!

Nog om det, tillbaka till floppen. Ukraina har idag gått ut och sagt att nästan 9000 ukrainska soldater dödats i kriget hittills¹. Det låter rätt rimligt då med ryska förluster om ~40000 man givet att kvoten mellan anfallande och försvarare brukar sägas vara 1:3-1:4. Denna kvot är någonstans 1:4-1:5 vilket faktiskt borde vara "okejish" ur rysk synvinkel. Nu handlar siffran bara om döda och det är inte specat exakt vilka som avses, samtidigt som siffran på rysk sida är väldigt mycket osäkrare. Kvoten över förluster på båda sidor (dvs döda+skadade+saknade+tillfångatagna+deserterade) skulle säga mer och det är svårt att veta hur man ska uppskatta saken eller vilket sätt att räkna som ens skulle vara till ryssarnas favör. Ryssarnas taffliga skyddsnivå borgar för fler skadade, men samtidigt borgar deras taffliga omhändertagna av skadade för fler döda i förlustkvoten.

En annan sak, där jag tyvärr glömt bort länken nu (det var ett par dagar sedan) var en uppskattning om att Ryssland hade ammunition för 11 månader och eldrör för omkring 24 månaders krig (inkluderat nytillverkning). Det förvånade mig lite, för jag trodde att ammunition skulle vara det sista som skulle ta slut, men att de kan få problem med eldrör p.g.a. slitage. Nu spelar det mindre roll kanske, inte ens oändligt med artillerigranater kommer hjälpa ryssen i slutändan.

1) https://www.ukrinform.net/rubric-ato...zaluzhnyi.html
Senast redigerad av DjILY 2022-08-22 kl. 20:53.
Citera
2022-08-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland kör inte längre några fartyg i närheten av områden som kontrolleras av Ukraina. Så de kommer att gå landvägen.

Dom kan gå vilken väg dom vill hem till Ryssland.
Och dom kan välja för egen maskin eller transport i liksäck...
Citera
2022-08-22, 21:12
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag som tredje eller fjärde på bollen säger samma sak! Jag har kontaktat mods (via anmälan->kommentera moderatorsåtgärd), får se om det hjälper. Denna nya forumdel är knappt användbar alls. Trådar växer fortare än man hinner läsa och moderatorerna hinner knappast med heller eller orkar då trådar och inlägg som inte borde vara här sedan månader tillbaka finns kvar. Det här skrämmer bara bort seriösa skribenter. Edit: Glöm det, mods har fixat saken!

Nog om det, tillbaka till floppen. Ukraina har idag gått ut och sagt att nästan 9000 ukrainska soldater dödats i kriget hittills¹. Det låter rätt rimligt då med ryska förluster om ~40000 man givet att kvoten mellan anfallande och försvarare brukar sägas vara 1:3-1:4. Denna kvot är någonstans 1:4-1:5 vilket faktiskt borde vara "okejish" ur rysk synvinkel. Nu handlar siffran bara om döda och det är inte specat exakt vilka som avses, samtidigt som siffran på rysk sida är väldigt mycket osäkrare. Kvoten över förluster på båda sidor (dvs döda+skadade+saknade+tillfångatagna+deserterade) skulle säga mer och det är svårt att veta hur man ska uppskatta saken eller vilket sätt att räkna som ens skulle vara till ryssarnas favör. Ryssarnas taffliga skyddsnivå borgar för fler skadade, men samtidigt borgar deras taffliga omhändertagna av skadade för fler döda i förlustkvoten.

En annan sak, där jag tyvärr glömt bort länken nu (det var ett par dagar sedan) var en uppskattning om att Ryssland hade ammunition för 11 månader och eldrör för omkring 24 månaders krig (inkluderat nytillverkning). Det förvånade mig lite, för jag trodde att ammunition skulle vara det sista som skulle ta slut, men att de kan få problem med eldrör p.g.a. slitage. Nu spelar det mindre roll kanske, inte ens oändligt med artillerigranater kommer hjälpa ryssen i slutändan.

1) https://www.ukrinform.net/rubric-ato...zaluzhnyi.html

Det finns mig veterligen ingen fastställd kvot mellan förlustsiffror för anfallande respektive försvarande styrkor på det sättet. Det dinns statistik på antalet skadade/tillfångatagna jämfört mot dödade i strid och det finns uppskattningar av önskade styrkeförhållandena vid tex anfall. Du kan dock inte räkna med att förlusterna för ena sidan är 3x bara för att dom anfaller. Anfallaren kan ha högre eller lägre förluster beroende på skicklighet eller typ av krigsföring. Tex så hade Ryssland på östfronten aldrig bättre än 3 gånger så höga förluster som Tyskland oavsett om dom anföll eller försvarade. Ryssland är ökande för att alltid drabbas av groteska förluster oavsett vad dom gör. Om Ukraina har 9,000 stupade så kan Ryssland ha 9,000 eller 90,000 går inte att beräkna med någon säkerhet.
Citera
2022-08-22, 21:24
Medlem
Citat:
Det finns mig veterligen ingen fastställd kvot mellan förlustsiffror för anfallande respektive försvarande styrkor på det sättet. Det dinns statistik på antalet skadade/tillfångatagna jämfört mot dödade i strid och det finns uppskattningar av önskade styrkeförhållandena vid tex anfall. Du kan dock inte räkna med att förlusterna för ena sidan är 3x bara för att dom anfaller. Anfallaren kan ha högre eller lägre förluster beroende på skicklighet eller typ av krigsföring. Tex så hade Ryssland på östfronten aldrig bättre än 3 gånger så höga förluster som Tyskland oavsett om dom anföll eller försvarade. Ryssland är ökande för att alltid drabbas av groteska förluster oavsett vad dom gör. Om Ukraina har 9,000 stupade så kan Ryssland ha 9,000 eller 90,000 går inte att beräkna med någon säkerhet.
Nä, precis. Jag håller med fullständigt och det var därför som jag explicit uttryckte mig så försiktigt. Siffran 1:3-1:4 är vad som är vanligt förekommande och som folk brukar jämföra med (liksom kvoter mellan skadade och döda) men någon lag eller regel är det inte. Men på en viss nivå, över enskilda slag men under kriget som helhet, så har den en viss relevans som rent krigsekonomiskt jämförelsetal.

Precis som du säger, det går inte att ge någon regel för ett enskilt anfall eftersom de kan se så fundamentalt olika ut, men på en nivå som detta, antalet förluster hittills är den inte oduglig. Speciellt inte om det handlar om förluster och inte döda, och om det sätts i relation till vad endera sidan tål eller förväntas se. För Rysslands del är 3, 4 eller 5ggr högre förluster både förväntat och vad de tål, men jag tror inte att Ryssland självt hade riktigt räknat med detta i denna konflikt. Jag skrev bara allmänt om dagens nyhet från Ukrinform och min tanke var egentligen hur rysstrollen skulle reagera. Det hade kunnat vara både "fejk och propaganda" eller "haha, förlusterna är låga" och jag är nyfiken på vad rysstrollen väljer här. För oss andra är siffrorna inte märkliga men tyvärr inte heller alarmerande för rysk del.
Citera
2022-08-22, 23:06
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fattar folk inte att ryssland har ingen tidsgräns på deras operation ? Dom skjuter enligt uppgifter 60 000 artilleri pjäser om dagen, alltså per dag.....
Plus en massa mer gojja
https://twitter.com/Volodymyr_D_/sta...50883929620481
Här är lite siffror som jämför ukrainakrigets ammunitionskonsumtion med wwII (och JA, Tyskland produktion av vapen peakade 1944).
60k/dag med ryska granater var bara under några veckor, mindre än 30k/dag är snittet för första halvåret.
Citera
2022-08-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Enligt Ukrainas vice försvarsminister så är det 60.000. Han påstår dessutom att Ukraina avfyrar en tiondel av detta.

Det är definitivt tiotusentals varje dag. Fronten är lång.
Ja du, OM det är sant kommer Ryssland få slut på granater relativt snart.

Som jag skrev. Resten av världen har i ett best case scenario en tillverkningskapacitet på Max 10.000.000 granater per år, vilket är runt 27.500 granater per dag. Allt enligt publika källor och grundskolematematik.

Det räcker utmärkt för att hålla Ukraina under armarna för att bränna iväg 6000 granater per dag, då det är nog ingen annan aktiv konflikt som kräver sån typ av ammo i sådan mängd. Så väst kan skicka det de tillverkar till Ukraina, och i den takten får de aldrig slut på ammo.

Men att Ryssland kan vidmakthålla den typen av förbrukning över tid är extremt osannolikt. Visst är det möjligt att de har substantiell produktionskapacitet för 152 mm granater, men jag har mycket svårt att tro att den överskrider 10% av vad resten av världen klarar av.

Det skulle innebära att de kan producera knappt 3000 granater per dag. Om de håller sig någotsånär i närheten av detta kan de fortsätta länge. (Observera att jag ignorerar andra komplicerande faktorer här som t.ex. transport och logistik kring ammunitionen). Men om det nu är sant att de bränner iväg mer än 20x sin långsiktiga kapacitet, då är det bara en tidsfråga innan granaterna är slut.

Förr eller senare kommer Ryssland att bli tvingade att minska beskjutningen till en nivå som matchar deras produktions- och logistikförmåga. Jag tippar på att de redan gjort det på många håll, och de 60k är fantasisiffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in