Citat:
Ursprungligen postat av
AnoAlco
Enligt Ukrainas vice försvarsminister så är det 60.000. Han påstår dessutom att Ukraina avfyrar en tiondel av detta.
Det är definitivt tiotusentals varje dag. Fronten är lång.
Ja du, OM det är sant kommer Ryssland få slut på granater relativt snart.
Som jag skrev. Resten av världen har i ett best case scenario en tillverkningskapacitet på Max 10.000.000 granater per år, vilket är runt 27.500 granater per dag. Allt enligt publika källor och grundskolematematik.
Det räcker utmärkt för att hålla Ukraina under armarna för att bränna iväg 6000 granater per dag, då det är nog ingen annan aktiv konflikt som kräver sån typ av ammo i sådan mängd. Så väst kan skicka det de tillverkar till Ukraina, och i den takten får de aldrig slut på ammo.
Men att Ryssland kan vidmakthålla den typen av förbrukning över tid är extremt osannolikt. Visst är det möjligt att de har substantiell produktionskapacitet för 152 mm granater, men jag har mycket svårt att tro att den överskrider 10% av vad resten av världen klarar av.
Det skulle innebära att de kan producera knappt 3000 granater per dag. Om de håller sig någotsånär i närheten av detta kan de fortsätta länge. (Observera att jag ignorerar andra komplicerande faktorer här som t.ex. transport och logistik kring ammunitionen). Men om det nu är sant att de bränner iväg mer än 20x sin långsiktiga kapacitet, då är det bara en tidsfråga innan granaterna är slut.
Förr eller senare kommer Ryssland att bli tvingade att minska beskjutningen till en nivå som matchar deras produktions- och logistikförmåga. Jag tippar på att de redan gjort det på många håll, och de 60k är fantasisiffror.