Citat:
Jag undrar hur offensiven mot Kherson går. Min magkänsla är att det går jävligt trögt. Det är i princip inga uppdateringar alls från det avsnittet.
Sen tycker jag det är lite lustigt hur "väst" ser varje leverans som "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel". Först var det leverans av 155mm granater med air burst funktion. DET skulle minsann mosa ryssen. Sen var det leveranser av självgående och bepansrade 155mm haubits system. DET skulle minsann mosa ryssen. Sen är det leverans av HIMARS. DET skulle minsann mosa ryssen.
Jag menar INTE att jag är emot det eller inte heller önskar att det skall bli så men hittills har ingen av leveranserna gjort någon, för oss amatörer, klart noterbar skillnad (inte för att jag hade förväntat mig det i och för sig)
Snarare har, tyvärr, ryssen lyckats stånga sig fram i Donbass. Det är inte vackert eller elegant men framåt kommer de asen.
Som jag skrivit tidigare, Ukraina får in lite spektakulära framgångar här och där men på marken i att återta terräng i det stora hela går det jävligt trögt.
Sen tycker jag det är lite lustigt hur "väst" ser varje leverans som "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel". Först var det leverans av 155mm granater med air burst funktion. DET skulle minsann mosa ryssen. Sen var det leveranser av självgående och bepansrade 155mm haubits system. DET skulle minsann mosa ryssen. Sen är det leverans av HIMARS. DET skulle minsann mosa ryssen.
Jag menar INTE att jag är emot det eller inte heller önskar att det skall bli så men hittills har ingen av leveranserna gjort någon, för oss amatörer, klart noterbar skillnad (inte för att jag hade förväntat mig det i och för sig)
Snarare har, tyvärr, ryssen lyckats stånga sig fram i Donbass. Det är inte vackert eller elegant men framåt kommer de asen.
Som jag skrivit tidigare, Ukraina får in lite spektakulära framgångar här och där men på marken i att återta terräng i det stora hela går det jävligt trögt.
Man ska nog skilja lite på vad tidningar och överentusiastiska MÖP-ar skriver och vad militär med insyn gjort för bedömning.
De bedömningar jag sett från Ukraina och Nato-håll har väl primärt varit att motoffensiven ska inledas i augusti och att sommaren mest skulle vara ställningskrig med ganska små positionsförändringar. Visst har det levererats en hel del vapen. Men det behövs ju både utbildning på systemen, logistiken som krävs måste komma på plats och arméns totala storlek behöver ökas. De sa ju att de siktade på att ha en miljon man klara i slutet på sommaren. Förhoppningsvis av högre kvalitet än vad ryssarna verkar rekrytera. Från min synvinkel känns det snarare ibland som Ukraina ibland biter sig fast lite väl hårt i vissa områden på östfronten vilket kan leda till väl höga förluster av erfarna soldater som kommer behövas väldigt mycket när rekryterna sätts in i större utsträckning. Men med tanke på hur väl de ändå försvarat sig mot en numerärt överläge fiende skulle jag säga att jag litar mer på deras bedömningar än mina. Jag har ju inte heller deras underrättelsematerial.