2022-02-27, 23:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så de är packade i påsar?
Några generaler i Moskkva lär snart bli arkebuserade. Det är är en gigantisk rysk flopp.

Många har blivit dödade och tillfångatagna men knappast alla, de lyckades hålla vissa platser tills det kom marktrupper. Andra har härjat inne i Kiev och vissa dödats. Men det finns säkert fler kvar som smyger omkring. Men när de landade sköt Ukraina ned två av deras stora transportplan och några helikoptrar.
Citera
2022-02-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Du argumenterar med zoomers. De har en tiktok anpassad koncentrationsförmåga och vill/tror att allt händer omedelbart. Invasionen av Irak tog en månad och då gick man all in och bombade sönder skiten, vilket Ryssland uppenbarligen inte vill göra här.

Ukraina är Europas största land. Större än Frankrike, större än Tyskland, större än Spanien och med 40+ mil befolkning en stor del som är patriotisk. Om man på 4-5 dagar lyckats omringa alla större städer låter det som en väldigt lyckad kampanj tycker jag, men vetifan är ingen erfaren militärstrateg som många andra här inne.

Ja, jag får väl inte ställa förväntningarna högre om jag argumenterar med Zoomers.
Citera
2022-02-27, 23:11
Medlem
Citat:
Du argumenterar med zoomers. De har en tiktok anpassad koncentrationsförmåga och vill/tror att allt händer omedelbart. Invasionen av Irak tog en månad och då gick man all in och bombade sönder skiten, vilket Ryssland uppenbarligen inte vill göra här.

Ukraina är Europas största land. Större än Frankrike, större än Tyskland, större än Spanien och med 40+ mil befolkning en stor del som är patriotisk. Om man på 4-5 dagar lyckats omringa alla större städer låter det som en väldigt lyckad kampanj tycker jag, men vetifan är ingen erfaren militärstrateg som många andra här inne.

Allt är ju relativt.

Det är antagligen en flopp sett till hur man planerat och tänkt sig att det skulle gå. Förmodligen bjöd Ukraina på ett motstånd som absolut ingen kunnat föreställa sig.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-27 kl. 23:14.
Citera
2022-02-27, 23:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Hur kan det vara en flopp om Kiev är omringat?

Omringat ja. Men inte intaget.
Överraskningsmomentet är borta.

Nu kommer det hjälp utifrån.
Det pratas om flygunderstöd från väst. Vi kan mycket väl snart få se välutrustade o tränade förband av frivilliga från väst.

O även om de intar Kiev så är det här ett krig de inte kan vinna.
Lika lite som USA kunde vinna i Vietnam. Eller Sovjeterna i Afghanistan.
Citera
2022-02-27, 23:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Men floppen (Som tråden handlar om) är att så många dött, att de inte lyckats besegra Ukrainas flyg och luftvärn, och att de förlorat mycket pansarbilar och annat. De har inte heller hälsats som befriare av de befriade ryssar som var den officiella orsaken för invasionen.
Citera
2022-02-27, 23:14
Medlem
Citat:

Det pratas om flygunderstöd från väst. Vi kan mycket väl snart få se välutrustade o tränade förband av frivilliga från väst.

Du sitter och drömmer. Varför sätter inte NATO in trupp? Varför frivilliga? Tycker du att det är rimligt att det skapas små miliser av frivilliga? Är det fler nynazister som ska skickas in? Förstärkningar till Azov bataljonen?

Kom tillbaka när nåt det du nämner är verklighet. Att Kiev är omringat är accepterat av båda parter.
Citera
2022-02-27, 23:15
Medlem
Citat:

Jag håller med dig i stort. Jag tror inte man är beredd att ta förlusterna som krävs för att inta Kiev. Stor stad, beväpnad befolkning och skall man inte jämna det med marken får man nog ge typ fem egna soldater för varje fiende man har ihjäl.

Jag ser inte riktigt utvägen för Ryssland. Tror inte de kommer lyckas plantera någon puppet regering i Kiev heller, blir bara ett nytt Maidan.

Flygunderstöd från väst skrämmer mig, det låter som en riktigt kraftig eskalering av konflikten som nu i så fall är ett öppet proxykrig som Ryssland kommer att vägra släppa.
Citera
2022-02-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehehehe1
S 400 Putins största flopp??

Har inte ens givit honom luftherraväldet

Håller med.
Men det kommer säkert tomtar som kommer påstå annat
Citera
2022-02-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Allt är ju relativt.

Det är antagligen en flopp sett till hur man planerat och tänkt sig att det skulle gå. Förmodligen bjöd Ukraina på ett motstånd som absolut ingen kunnat föreställa sig.

Ja, det kan såklart stämma. Jag kan inte riktigt spekulera i vad Ryssarna själva planerat. För en amatör såg det ut som att de tänkte knipa flygfält utanför Kiev lite snabbt och landa massa trupper och omringa omedelbart. Det föll, men om man kollar på kartan så har de avancerat på samtliga fronter och verkar knyta ihop säcken ganska bra nu. Själv tycker jag att det verkar snabbt jämfört med andra invasioner, speciellt eftersom att man inte bombar tungt. Förlusterna kan jag inte heller uttala mig om, men låter ganska tunga.
Citera
2022-02-27, 23:18
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i stort. Jag tror inte man är beredd att ta förlusterna som krävs för att inta Kiev. Stor stad, beväpnad befolkning och skall man inte jämna det med marken får man nog ge typ fem egna soldater för varje fiende man har ihjäl.

Jag ser inte riktigt utvägen för Ryssland. Tror inte de kommer lyckas plantera någon puppet regering i Kiev heller, blir bara ett nytt Maidan.

Flygunderstöd från väst skrämmer mig, det låter som en riktigt kraftig eskalering av konflikten som nu i så fall är ett öppet proxykrig som Ryssland kommer att vägra släppa.

Blir inget flygunderstöd från väst, det blir Slovakien, Bulgarien och Polen som donerar flygplan som Ukraina redan använder, MIG-29 främst, kanska annnat också som SU-25.
Citera
2022-02-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Du sitter och drömmer. Varför sätter inte NATO in trupp? Varför frivilliga? Tycker du att det är rimligt att det skapas små miliser av frivilliga? Är det fler nynazister som ska skickas in? Förstärkningar till Azov bataljonen?

Kom tillbaka när nåt det du nämner är verklighet. Att Kiev är omringat är accepterat av båda parter.

Är du trög eller vad är det frågan om???
Ska Nato sätta in trupper? Du ör en av dom stackare som tycker att alla i Ukraina är nazister.??
Varför anvöndwr ni er av islamister då???
Citera
2022-02-27, 23:20
Medlem
Citat:
Vad hände med dem?

De besegrades. Jag skulle tro att de förintades eller togs till fånga; möjligen lyckades några enstaka fly men det är inget man gör till fots klädd i kamouflage i urbana miljöer som kontrolleras av fienden. Ukrainarna led också svåra förluster under striden om flygplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in