2022-03-05, 18:11
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Över 10 000 stupade soldater, 269 förlorade stridsvagnar, 945 förlorade stridsfordon för ryssarna.

Hur stora förluster kan en arme ta innan dom, får svårt att anfalla? Totalt ”brakar samman”/ger upp?
Någon med militär kunskap som kan spekulera?

Ryssarna hade runt 200 000 man utgångsgrupperade utanför Ukraina så det borde innebära 5% stupade.
Om vi räknar 2 skadade för varje stupad blir det 15% förluster.

Antalet stridsvagnar och stridsfordon, någon som har koll på hur många de borde ha haft vid invasionens början?

Även om 10 000 är en uppgift från Ukraina. Inget att lita på så lär ju rysk militär och värnpliktiga snappa upp siffran och iallafall ana att den är sann. Djungeltrumman lär väl gå inom den ryska militären och nu de iaf påstådda höga siffrorna måste ju göra en värnpliktig ryss orolig och såklart påverka stridsviljan. Jag har svårt att den ryska ungdomen pojkar och grabbar lär vara den grupp som har mest intryck från omvärlden och antalgligen är svårast att censuera för regimen.
Citera
2022-03-05, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad för slags länk vill du ha? För oavsett vad man ger dig så förnekar du det.
Jag förnekar inget men om vi tänker oss att detta är en rättegång, vill man inte då veta lite mer om ditten datten innan man fäller domen?

- Det kan vara misstag
- Det kan vara med flit men då är det absolut inte från militärledningen, dom dödar inga civila
- Det kan vara några som gömmer sig där och skjuter med olika vapen

Förstår du hur jag tänker?
Citera
2022-03-05, 18:21
Medlem
area50s avatar
Endast på twitter & reddit har invasionen "floppat" Verkligheten ser mycket annorlunda ut utanför de monopolistiska nyhetskanalerna
Citera
2022-03-05, 18:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Nu får du förklara, vem står för denna största militära floppen, är det Ukraina eller Ryssland det framgår inte tydligt?

Vems fel är det att man ej lyckats evakuera?

Och vem har bombat sjukhus?

Skicka gärna länkar annars blir det mest tror/tycker av allt

Det är väl rätt självklart? Eller tycker du detta militära företag är välplanerat och väl utfört? Putin har redan förlorat oavsett vad han gör.
Citera
2022-03-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Endast på twitter & reddit har invasionen "floppat" Verkligheten ser mycket annorlunda ut utanför de monopolistiska nyhetskanalerna

Så hur är verkligheten då?? Berätta.
Citera
2022-03-05, 19:38
Medlem
Enligt gjobaltimes Kina har ryssarna slagit ut 2037 mål i den ukrainska militära infrastrukturen.

Åldrade och skrotfärdiga tanks verkar endast fylla funktionen som blockering av vägar.
Som 2014 då ryssarna sänkte sina egna skrotfärdiga krigsfartyg som stängde in ukrainska flottan i hamninloppet.

Gällande krigsförbrytelser tror jag inte twitterinlägg eller youtubeklipp godkänns som bevis.
Det kommer vara material som observerats via satellit och underrättelse-tjänst från Ryssland, Kina och eventuellt Israel.

Vågar inte sätta min lön på vem det visar sig vara.
I nuläget verkar det som ryssarna redan tagit kontroll över kärnkraftverket timmar innan det blev beskjutet.

Vi får vänta och se.
Citera
2022-03-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Enligt gjobaltimes Kina har ryssarna slagit ut 2037 mål i den ukrainska militära infrastrukturen.

Åldrade och skrotfärdiga tanks verkar endast fylla funktionen som blockering av vägar.
Som 2014 då ryssarna sänkte sina egna skrotfärdiga krigsfartyg som stängde in ukrainska flottan i hamninloppet.

Gällande krigsförbrytelser tror jag inte twitterinlägg eller youtubeklipp godkänns som bevis.
Det kommer vara material som observerats via satellit och underrättelse-tjänst från Ryssland, Kina och eventuellt Israel.

Vågar inte sätta min lön på vem det visar sig vara.
I nuläget verkar det som ryssarna redan tagit kontroll över kärnkraftverket timmar innan det blev beskjutet.

Vi får vänta och se.

Så du menar att det är Ukrainarna själva som bombar bostadshus och skjuter raketer mot skolor i Kiev? Jo tjena! Mycket skall man höra från trollen innan öronen trillar av!
Citera
2022-03-05, 19:50
Medlem
Ghastens avatar
Ukraina får verkligen vara glada att ryssarna inte är bättre än det här. Synd att vissa länder inte kunde ge dem mer i smyg istället för att trycka upp det i ansiktet på dem. Lova plan mm sen dra tillbaka.

Nu när vi skickat vårat så hoppas jag det blir mycket sprängande. Gäller nu även att få dem till rätt ställen.

Tänk om vi kunde haft en livekamera på putin hela tiden. Hade helt klart följt den.
Citera
2022-03-05, 19:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag har ej sett planen så tills antingen ryssland förlorat eller någon som sett planen säger annorlunda så antar jag att det går planenligt.

Dom kommer att tillsätta en regering och sedan se till att ALLA får det bättre inte bara de som bor i Kiev och västerut, på sikt blir väl det val som vanligt i Ukriana förhoppningsvis utan statskupper stöttade av länder från långtbortistan

Du hoppas alltså på en Quislingregering i Kiev tillsatt av Putin som utfallet av pågående krig?
-Hitler testade detta i Norge (med Quisling), det gick inte särskilt strålande varken för Hitler eller Quisling..

Ryssland ska alltså tillsätta Ukrainas regering?
-Vojne vojne.. Du har antagligen väldigt otur när du tänker..
Citera
2022-03-05, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja verkligen Den ryska björnen visade sig vara något helt annat än det man trott. Gammal utrustning, usel moral, nu har man ju till och med börjat använda civila lastbilar och budbilar..

Kör ryssen fortfarande med 78 oktan?
-Kanske därför deras konvojer havererar?
(Motorerna skär).

Skämt åsido: Hur går det för ryssens långa konvoj som är på typ 6 mil?
Fortfarande soppatorsk, eller rör det sig om att blockera vägen?

Tycker det är kul när media skriver att ryssen har "slut på bensin".. När fordonen går på diesel..
Citera
2022-03-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Finns det nån lite mer pro- ryska kanaler man kan följa? Just nu vältrar ju hela världen sig i att kunna hata Ryssland ännu mer, de verkligen älskar det, så jag tror kommentarer och så vidare inte är helt balanserade.

r/UkraineWarVideoReport t.ex.
Naturligtvis vill ingen vettig människa stödja Ryssland som inleder invasion av ett grannland och sedan även hotar med kärnvapen.

Knäppgök.
Citera
2022-03-05, 20:05
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kör ryssen fortfarande med 78 oktan?
-Kanske därför deras konvojer havererar?
(Motorerna skär).

Skämt åsido: Hur går det för ryssens långa konvoj som är på typ 6 mil?
Fortfarande soppatorsk, eller rör det sig om att blockera vägen?

Tycker det är kul när media skriver att ryssen har "slut på bensin".. När fordonen går på diesel..

Ja, man kan ju undra.. Många fordon som havererar.. en del har säkert saboterats av ryssarna själva.. eller så har de bara stuckit ifrån dem. Konvojen verkar röra sig i snigelfart, men inte hört det senaste om den. Det är ju inte några jätteavstånd de kört direkt.. Ja, media.. de pratade ju om Robot 86..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in