2022-02-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Lägg till ett antal miljoner mycket motiverade vuxna män och en och annan kvinna med molotovcocktails och eventuellt något vapen man fått om man har tur eller inte redo för gerillakrig med två dagars träning. Det här blir inte lätt för PUT-IN när kistorna återvänder eller ska han dölja det. Sett förut där Ryska kvinnor vill veta vart i helvete deras söner tagit vägen. Änkor ska ha en liten pension och så vidare och så vidare.
Inga kroppar kommer att tas hem, dom ligger i massgravar.
Det togs visst något beslut om få lov att ha massgravar nyligen i Ryssland.
Dom ryska familjerna får inget veta, än mindre få se sina söner eller begrava kropparna.
Gatorna i Moskva kommer vara fulla protesterande gråtande mödrar om några veckor.
Citera
2022-02-27, 13:35
Medlem
De ryska soldaterna skickades ut med proviant för 3 dagar. De har nu börjat tigga mat från locals och länsa affärer.
https://t.me/insiderUKR/22316

Total kollaps av logistiken alltså.
Citera
2022-02-27, 13:35
Medlem
Kriget kan komma att splittra Rysslands ledning.

Kan detta vara slutet för Putins makt?

Citat:
SANKT PETERSBURG. Att den ryska eliten känner tvekan inför kriget i Ukraina syns. Det är den här sortens situationer som kan leda till palatskupper. Just nu är en sådan långt borta, men frågan är om den kan komma längre fram.
Frustration, skam, ruelse. Vissa försöker bortförklara det hela med olika relativistiska argument ur genren ”Ukraina borde ha följt Minskavtalet” eller ”USA bombade minsann Irak”. Men den underliggande strömmen är inte triumf eller eufori. Det är en insikt om att ryssarna själva kommer att få lida på grund av det här.

Skulden ligger delvis hos dem själva. Putins makt vilar inte på entusiasm, utan på passivitet. På den del av befolkningen som kanske inte gillar honom, men väljer att titta åt sidan, att prioritera sin egen bekvämlighet. Det är visserligen viktigt att påminna om att tiotusentals ryssar har visat prov på enormt mod då de gått ut på gatan och protesterat, framför allt under år 2021. Att demonstrera i Ryssland är farligt – man utsätter sig för fysisk fara, risk att förlora studieplats och jobb. Men de här riskerna vore betydligt mindre om miljoner deltog.

https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-kriget-kan-leda-till-sprickor-i-den-ryska-eliten/
Citera
2022-02-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Ja, det är svårt att säga hur trovärdigt det är med bilderna på civila som poserar med gevär. Det är ju väldigt cyniskt om inte annat, att göra otränade civila till legitima måltavlor. Vem vet hur deras moral är - antagligen väldigt högt och lågt där.

Men just nu verkar de ju just omringa i lugn och ro istället för att forcera framåt och meja ner motstånd.

True. När de omringat Kharkov och Kiev totalt så kan det möjligen bli så att Ukraina förhandlar fram en fredspakt där de garanterar permanent neutralitet (inget NATO eller EU) och sedan vänder ryssen hem. Det vore nog det minst dödliga scenariot.
Citera
2022-02-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ja, det är svårt att säga hur trovärdigt det är med bilderna på civila som poserar med gevär. Det är ju väldigt cyniskt om inte annat, att göra otränade civila till legitima måltavlor. Vem vet hur deras moral är - antagligen väldigt högt och lågt där.

Men just nu verkar de ju just omringa i lugn och ro istället för att forcera framåt och meja ner motstånd.

https://www.youtube.com/watch?v=ToVdVja5XTE
Vet iten men jag hoppas att dom fått mer tid på sig...

men å andra sidan, vi bor i ett land som vart i fred i 200 år, och vi gnäller på vår regering att vi inte rustar. Ukraina kar på riktigt vart i krig i tio år så man har för fan både veta om det och kunnat lärt sig som en ren elit på dom här åren.

Dom man ser är ju dom där förnekarna kan man vara väldigt säker på. Det är så dags nu när ryssen kommer att gapa att det inte finns vapen och snälla sänd oss robot 57 och javelin haha

Såg på den där vägen att den var full med nya bilar, det är pengar man kunde lagt på vapen. men "jag såg det inte komma".

Det vi själva ska göra är att börja prata om det, själv har jag ju tränat kampsport och gjort lumpen på slutet av åttio så jag kan vara den som utbildar lite grunder och vapenvård i alla fall och rent skytte och nånting och växelvis framryckning och lite till. Jag kan i alla fall mycket mer än nån jävel som vapenvägrat och äter nötter och sitter med spagettiarmar. jag gör 25 armhävningar i ett evep och kan klara mig i skog. ge mig ett vapen och lite extra patroner så kan jag nog öva in mig jag också.

Det är i alla fall något bättre än inget alls.

Gå med i hemvärnet nu, där ger man någon två - tre veckors grundutbildning. det är bättre om ni gör det nu än att agera i panik, föröka fly landet och sen sådär tvingad att bruka vapen med nån dags utbildning och man kommer peka fienden är där varsågod.
Senast redigerad av Brodrude 2022-02-27 kl. 13:54.
Citera
2022-02-27, 13:50
Medlem
Hobbybondes avatar
Även om jag givetvis sympatiserar med Ukraina och hoppas de smäller ryssen rejält på fingrarna går det ju inte att komma ifrån att om det nu skulle bli ett fullständigt ryskt nederlag så är nog risken för ett kärnvapenkrig väldigt stor. Måste de dra sig tillbaka utan att ha lyckats med att erövra Ukraina lär Putin beskylla Nato för att ha gått i krig med Ryssland i och med allt militärt material som skickats dit. Och dra iväg ett gäng atombomber. Sedan är det godnatt med mänskligheten.
Citera
2022-02-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Även om jag givetvis sympatiserar med Ukraina och hoppas de smäller ryssen rejält på fingrarna går det ju inte att komma ifrån att om det nu skulle bli ett fullständigt ryskt nederlag så är nog risken för ett kärnvapenkrig väldigt stor. Måste de dra sig tillbaka utan att ha lyckats med att erövra Ukraina lär Putin beskylla Nato för att ha gått i krig med Ryssland i och med allt militärt material som skickats dit. Och dra iväg ett gäng atombomber. Sedan är det godnatt med mänskligheten.

ja håller med men vill tänka att ryssen har ju faktiskt vart med i andra krig och fått gå hem men svansen mellan benen. Tja var det Afghanistan eller något annat pissland.

Men kanske tyckte han att det inte fanns så mycket att bomba eller att dom i det pisslandet ändå står fint för allt förstörande fram och tillbaka själva. Jag vet inte men Putin har ju uttryckt sig så konstigt alla år jag följt honom så man förstår faktiskt inte men han har ju verkat allt konstigare den senaste tiden.
Citera
2022-02-27, 13:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
tack som fan för informationen, vart finner du detta ?

https://cornucopia.se/ har bra sidor för varje dag i kriget, fullt med länkar till hans källor.

Citat:
För att man inte är ute efter att förstöra och döda utan efter att ryka ut korruptionen.

https://www.youtube.com/watch?v=1vdiEABLFoo

Hur ska ett av världens mest korrupta länder (Ryssland), med en armé som är hopplöst genomkorrupt (den ryska), ledd av en av världens mest korrupta politiker (Vladimir Putin) kunna bekämpa korruptionen i ett mindre korrupt land (Ukraina) genom att försöka invadera det?
Citera
2022-02-27, 14:18
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
ja håller med men vill tänka att ryssen har ju faktiskt vart med i andra krig och fått gå hem men svansen mellan benen. Tja var det Afghanistan eller något annat pissland.

Men kanske tyckte han att det inte fanns så mycket att bomba eller att dom i det pisslandet ändå står fint för allt förstörande fram och tillbaka själva. Jag vet inte men Putin har ju uttryckt sig så konstigt alla år jag följt honom så man förstår faktiskt inte men han har ju verkat allt konstigare den senaste tiden.
Jag tror att det vara finns en chans att klara sig från en total utplåning av mänskligheten just nu. Och det är att ryssen vinner men med stora förluster. Så Putin kan utropa sig som segrare och ha lyckats stoppa Natos expansion. Men samtidigt ha visat sin militära svaghet så man inte vågar sig på att angripa ytterligare länder
Citera
2022-02-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
De ryska soldaterna skickades ut med proviant för 3 dagar. De har nu börjat tigga mat från locals och länsa affärer.
https://t.me/insiderUKR/22316

Total kollaps av logistiken alltså.

Vilka jävla kräk!
Citera
2022-02-27, 14:35
Medlem
"Som ett led i att försvåra för de ryska anfallarna uppmanas ukrainare att montera ned vägskyltar så att ryssarna inte ska hitta.

"Fienden har dålig kommunikation och kan inte navigera i området, låt oss hjälpa dem att hitta raka vägen till helvetet", skriver det Ukrainska trafikverket på Facebook."

Vad är det för soldater som ska ta över Kiev?
Citera
2022-02-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!
Det är sedan gammalt, ja, men det är helt feltolkat i det här fallet.

Destabilisera gör man med sabotageförband, sedan sätter man in stöten med konventionella trupper av det bästa man har.

De oerfarna skickar man in i "svansen", så de får erfarenhet genom att bekämpa det kvarvarande motståndet. Att göra tvärtom är bara att döda sina egna trupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in