2022-02-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Vet inte hur påläst du är om krigföring eller om rysk doktrin, men ibland är terräng bästa sättet eftersom det erbjuder skydd. Håller du dig på vägar lever du inte länge, inte i modern tid, det vet alla med militär utbildning. Min fråga ställdes eftersom ryssen likt övriga i Europa alltid övat i terräng, men här verkar dom helt gå ifrån deras tidigare och inövade taktik. Här är det full gas efter vägar, därav deras stora förluster.

Men kom igen nu.
Om terrängen är bra och inte dina pansaravgnar sjunker ner djupt så viss är det bra. Men just nu är det inte så. Det är DÄRFÖR dom använder vägarna.
Det är bättre att du rör på dig än att du sitter fast.
Typ nått i denna stil

https://www.youtube.com/watch?v=DU4eWbND3iU

När var hur har dom övat, har du kollat upp det?
Citera
2022-02-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu borde alla i ryska militären fått mer information, även om de tagit deras telefoner. Rykten måste spridas bland trupperna som väntar i Ryssland och Vitryssland. De kommer veta att de skall till Ukraina och kriga. Blir moralen bättre om de vet vad som väntar? Sedan när de åker in så kommer de se alla förstörda pansarbilar och lastbilar längs vägarna.

Det borde väll ha kommit fram nått kan man tycka.
Vet inte hur bra kontroll Ryssland har på internet osv.
Citera
2022-02-28, 12:51
Medlem
Citat:
Jag tror de kommer försöka med #3 om det inte går bättre snart. Men även då så kommer Ukraina fortsätta att anfalla de delarna som de gjort med rebellernas område i 8 år.

4. Göra fred med Ukrainska regeringen. De kommer att få backa på väldigt många punkter men kan säkert få det till en framgång i sina egna ryska medier.

Hoppar han ur sin pansarbil för att springa därifrån?

Usch de har verkligen en hemsk människosyn, de struntar i sina egna trupper men låtsas att de skall "befria" ryssar. Putin struntar helt i ryssar.

Ja det ser ju ut som att han bara hoppar ut o springer. Vi får ju inte se mer tyvärr
Citera
2022-02-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför då? Det lär ju komma fram när konflikten är över. Det intressanta just nu är de ryska förlusterna eftersom det är Ryssland som anfaller.

I Ukraina har ju enorma mängder civila anmält sig som frivilliga. Vanliga medborgare fyller sandsäckar, kastar molotovcocktails mot ryssarna och går ut på gatorna och ställer sig i vägen för ryska stridsvagnar utifrån vad vi kunnat se. De ukrainska medborgarna förstår att det är farligt och förlustkrävande, men de har motivationen.

Det är lite lätt överdrivet 44 miljoner Ukrainare mot maximalt 100-200 000 ryska soldater med låg moral.

För det ger en mer överskådlig bild. Jag förstår att Ukraina inte vill släppa siffror för att inte sänka moralen men för mig personligen hade det varit intressant att se.
Citera
2022-02-28, 12:55
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Är du seriös nu? Tror du leriga åkrar kan hålla tunga pansarvagnar? Nej
De just därför dom kör på vägarna o det gör ju dom till lätta måltavlor
Citat:
Samtidigt är dessa vagnar gjorda för att gå i sådan terräng, men det hänger mycket på de som framför dem också. Jag har själv gjort min militärtjänst på stridsvagn och vet vilken framkomlighet dom har, men tydligen är leran i området riktigt jävlig när den säsongen slår in.
Citera
2022-02-28, 12:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Varför då? Det lär ju komma fram när konflikten är över. Det intressanta just nu är de ryska förlusterna eftersom det är Ryssland som anfaller.

I Ukraina har ju enorma mängder civila anmält sig som frivilliga. Vanliga medborgare fyller sandsäckar, kastar molotovcocktails mot ryssarna och går ut på gatorna och ställer sig i vägen för ryska stridsvagnar utifrån vad vi kunnat se. De ukrainska medborgarna förstår att det är farligt och förlustkrävande, men de har motivationen.

Det är lite lätt överdrivet 44 miljoner Ukrainare mot maximalt 100-200 000 ryska soldater med låg moral.

Ja precis för Ukraina ger inte upp för att de har stora förluster, de måste strida för de har inget annat val om de inte skall bli mördade av Putin eller hamna i koncentrationsläger, eller fly till andra länder. Ingen vill leva under Putins förtryck och diktatur. Men stora förluster för Ryssland kommer förstöra deras moral samt skapa hat hemma i Ryssland mot Putin.

Citat:

Ja jag är seriös. Då har de ju fel trupper. De skulle ha lättare trupper som kan marschera över slätterna och med lätta fordon som kan köra där. Man måste ha rätt trupper för rätt område. Man kan inte skicka ökentrupper till Antarktis och tunga pansarvagnar till ett träsk eller leråker.
Senast redigerad av HejaFinland 2022-02-28 kl. 12:59.
Citera
2022-02-28, 12:56
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Men kom igen nu.
Om terrängen är bra och inte dina pansaravgnar sjunker ner djupt så viss är det bra. Men just nu är det inte så. Det är DÄRFÖR dom använder vägarna.
Det är bättre att du rör på dig än att du sitter fast.
Typ nått i denna stil

https://www.youtube.com/watch?v=DU4eWbND3iU

När var hur har dom övat, har du kollat upp det?
Ja, annars skulle jag inte ställt frågan från början!
Citera
2022-02-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Ja, annars skulle jag inte ställt frågan från början!

Vad bra, då förstår du att man inte kör ut på en leråker
Citera
2022-02-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ja jag är seriös. Då har de ju fel trupper. De skulle ha lättare trupper som kan marschera över slätterna och med lätta fordon som kan köra där. Man måste ha rätt trupper för rätt område. Man kan inte skicka ökentrupper till Antarktis och tunga pansarvagnar till ett träsk eller leråker.

Problem är nog snarare brist på taktisk flexibilitet på kompani och plutonsnivå. Brister i ledarskap. Med mera..

En sådan här operation går liksom inte att sälja in till soldaterna. Och då går det väl såklart inte att få dem engagerade gissar jag.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-28 kl. 13:03.
Citera
2022-02-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ja precis för Ukraina ger inte upp för att de har stora förluster, de måste strida för de har inget annat val om de inte skall bli mördade av Putin eller hamna i koncentrationsläger, eller fly till andra länder. Ingen vill leva under Putins förtryck och diktatur. Men stora förluster för Ryssland kommer förstöra deras moral samt skapa hat hemma i Ryssland mot Putin.

Ja det är ju inte många som säger att ryssarna gjort rätt här. Det är helknasigt
Citera
2022-02-28, 13:00
Medlem
Citat:
Problem är nog snarare brist på taktisk flexibilitet på kompani och plutonsnivå. Brister i ledarskap. Med mera..

Då är ju den ryska armen riktigt fördjävligt dålig.
Citera
2022-02-28, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja det ser ju ut som att han bara hoppar ut o springer. Vi får ju inte se mer tyvärr

Kanske har de blivit så rädda för robotarna att de hellre riskerar att försöka springa därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in