Citat:
Ursprungligen postat av
beechrider
Träffsäkerheten är förstås, med dagens mått, inte särdeles tillfredsställande.
Men jag tror att den genomsnittlige ryske flygföraren inte bryr sig så mycket om det, om jag skall vara helt ärlig.
Han är bara ute efter att utföra sitt uppdrag, oavsett utfall, för att kunna rapportera "utfört anfall".
Sättet att genomföra dylika operationer, är ju egentligen inget nytt.
Det är, trots allt, bara fysik/matematik det handlar om.
Dock med en del osäkerhet kring utförande, samt väder/vind, som då kan påverka utfallet.
Exakt, men jag håller helt med Mr.Kaczynski, det finns ingen träffsäkerhet att tala om.
Fysiken och matematiken gör att det inte går att träffa ett mål om inte målet i sig är kvadratkilometer stort.
Som nämnts tidigare raketen måste avfyras från en EXAKT höjd och plats samt i EXAKT rätt vinkel för att ens ha en chans att träffa rätt, oaktat vindavdrift. Jag tror inte det finns någon människa som klarar av det.
Som ett enkelt exempel, om flygplanet flyger i 450 km/h (vilket får anses som rätt långsamt) Rör det sig 125 m/s. Så om piloten trycker på avfyringsknappen en halv sekund för sent så har du redan där ett fel på ca 60 m. Om sedan höjden är 5 meter fel och du flyger mot kompassriktning 235 istället för 234 så är du heeeelt chanslös att träffa. Vidare måste vinkeln i höjdled vara exakt rätt. Det går inte.
Det är svårt att träffa med attackraketer i ett vanligt angrepp, att lobba in dem, nej.
När man tom skjuter från marken GRAD förband så skjuter man en helvetisk massa raketer för att precisionen är så dålig. Så tom där är det svårt att träffa... Och då rör sig som sagt inte plattformen 500km/h...
Jag tror klart mer på teorin att de bara avfyrar och flyger hem, helt ointresserade av om det träffas eller inte.