2022-06-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Stämmer. Men likväl är det inte smart att använda kärnvapen på områden som man själv kanske vill inta eller annektera. För det finns ett område som är kontaminerat och mängder med strålsjuka människor som måste tas om hand. Så kärnvapen "gör sig bäst" mot områden som man inte vill ha själv.

Strålningen försvinner väldigt fort. Redan efter en vecka är strålningen i princip försumbar och efter en månad är den obefintlig.

Kärnavfall från ett taktiskt kärnvapen kan inte på något vis jämföras med kärnavfallet från en härdsmälta som t.ex. Tjernobyl.
Citera
2022-06-05, 13:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Finns en sida på youtbe på ryska ocensurerat från kriget där ser man mycket vapen dom använder.
Verkar inte vara alltför mycket "stora" vapen dom vill använda. Tanken är ju inte att dom vill förinta hela nationen utan mer rensa bort nasistiska Azov. Dom pratar mycket om det hur dom jobbar osv. Allt är på ryska dock men väldigt intressant att höra från hur dom jobbar på den ryska sidan och att det inte kommer från västerländsk propaganda.

Du är ju sämre på vapen än jag var innan jag började intressera mig p.g.a. detta krig. Du delar allvarligt in vapen i kategorierna "stora" och "små"? Hur delar du in kläder? Röda och inte röda kläder?
Citera
2022-06-05, 13:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Finns en sida på youtbe på ryska ocensurerat från kriget där ser man mycket vapen dom använder.
Verkar inte vara alltför mycket "stora" vapen dom vill använda. Tanken är ju inte att dom vill förinta hela nationen utan mer rensa bort nasistiska Azov. Dom pratar mycket om det hur dom jobbar osv. Allt är på ryska dock men väldigt intressant att höra från hur dom jobbar på den ryska sidan och att det inte kommer från västerländsk propaganda.

Man ser nu att ryssarna använder mer och mer TOS-1. Det såg man inte i början av maj. Men nu har man fångat på video att de ibland skjuter TOS-1 rätt in i tättbebyggda områden, där finns t ex en video som ser ut som TOS som sköts in i Liman.

Min tolkning är att det går lite för trögt för ryssarna, så de har eskalerat med TOS. De är som en pappa som agar sina barn. "jag vill egentligen inte slå dig, men du kämpar emot så nu är jag tvungen".

Jag tvivlar på att Ukraina till ett rimligt pris kan försvara sig mot det. Men det beror på vad man menar med "rimligt"...
Citera
2022-06-05, 13:17
Medlem
raskenss avatar
Intressant om Putins eventuella sjukdom och den extrema informationsbrist som råder. Den ryska staten existerar inte i dag. När Putin faller kommer ett kaos vi inte kan föreställa oss i Ryssland. Putin har inte bara förstört en fungerande statsbildning. Han har förstört alla möjligheter att en efterträdare kan ta över.

På sovjettiden fanns i alla fall kommunistpartiet kvar men i dag finns ingenting efter Putin:

https://sverigesradio.se/avsnitt/spekulationerna-om-att-putin-ar-svart-sjuk
Citera
2022-06-05, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Man ser nu att ryssarna använder mer och mer TOS-1. Det såg man inte i början av maj. Men nu har man fångat på video att de ibland skjuter TOS-1 rätt in i tättbebyggda områden, där finns t ex en video som ser ut som TOS som sköts in i Liman.

Min tolkning är att det går lite för trögt för ryssarna, så de har eskalerat med TOS. De är som en pappa som agar sina barn. "jag vill egentligen inte slå dig, men du kämpar emot så nu är jag tvungen".

Jag tvivlar på att Ukraina till ett rimligt pris kan försvara sig mot det. Men det beror på vad man menar med "rimligt"...

Allt beror nog på vad Ukraina får för vapen av väst om dom ska kunna försvara sig. Ryssland använder sig även av Iskander-M.
Citera
2022-06-05, 13:24
Medlem
Men man undrar om vapnen som Ukraina får endast är de som alla snackar om i media hit och dit. Vore dumt att tala om vilka vapen man skickar kan man tycka. Måste finnas en drös med icke officiella sådana som skickas dit
Citera
2022-06-05, 13:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Förutom Mariupol har rySSen inte lyckats erövra en enda större stad på över 100 dagars strid. Med tanke på arméns storlek är det imponerande uselt.

I rättvisans namn Cherson, som dock kunde erövras tack vare förräderi inom den ukrainska säkerhetsapparaten.
Citera
2022-06-05, 13:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Allt beror nog på vad Ukraina får för vapen av väst om dom ska kunna försvara sig. Ryssland använder sig även av Iskander-M.

Ja, och om ukrainierna samlar allt i väst och genomför en tung offensiv i höst. Om de kommer med stora mängder pansar tror jag TOS-1s fördel är som minst. Just nu ser jag bara ett attrition-krig i Donbass och det misstänker jag att ryssen vinner. Väst skickar inte stora kvantiteter artilleri. Det är bara "hype" med de långtgående artilleripjäserna, även om det är bättre än inget.
Citera
2022-06-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min tolkning: Ryssarna tänker erövra hela Donbass. Efter att förhandlingar misslyckades under krigets första veckor, är det enda militära alternativet att ta Donbass. Ryssarna har inga vapen eller andra förmågor att ta Mariupol på annat sätt. Hur skulle du gjort om du var ryss om du skulle ta Mariupol men hålla ner civila förluster mer än vad de gjorde?

Jag hade inte anfallit Mariupol. Varför i hela fridens namn skulle de anfalla Mariupol? Bara en sjuk människa skulle komma på den iden.
Citera
2022-06-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är väl helt uppenbart, det kommer nämligen ut vissa sanningar från politiker i västvärden.
Men säger en ryssk politiker något så är det en lögn, så mer konsekvent.

Haha, ligger en del i det tvärtomtänket...
Citera
2022-06-05, 13:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag hade inte anfallit Mariupol. Varför i hela fridens namn skulle de anfalla Mariupol? Bara en sjuk människa skulle komma på den iden.

Ok du har inget svar.
Citera
2022-06-05, 13:37
Medlem
Oron växer i Ukraina för att västländernas vilja att hjälpa landet börjat svikta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/zelenskyjs-narmaste-radgivare-vi-kampar-for-europeiska-varderingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in