2022-02-16, 08:25
Medlem
Vadå få pengar utan ett göra ett skit för dem.

Jag började jobba redan när jag var 15 med inställning att jag skulle ha körkort det hann bli pengar också till en billig bil. Jag ordnade med en god slant på banken innan jag gjorde lumpen 81.

Det betyder att ligger man och pillar naveludd om dagarna och förväntar sig att pengarna kommer flygande så är man på fel plats även om man har svårt att få jobb. Mitt tips till alla som har svårt att få jobb besök de arbetsplatser ni är intresserade av gör så att ni låtsas att ni har tänkt utbilda er i den branschen eller att man vill få in en fot där.
Citera
2022-02-16, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Förlåt men här kommer lite hårda ord.
Du har en riktig looser mentalitet i dagsläget.
Skyller alla dina problem på att dina föräldrar inte gav dig 100 000 vid 18 års ålder.

Jag fick inte en krona av mina föräldrar men jag började jobba dagen efter jag fyllde 15 och har inte slutat sen dess.

Du har alltså haft 7 år på dig att spara pengar (om du inte började jobba förän efter studenten) samtidigt som du bor hemma.
Då kan du lätt sparat 15 000 i månaden varje månad vilket idag skulle vara ca 1 250 000 om du inte valde att investera.
Så tänk på det istället för att skyll ifrån dig.
Börja jobba och var smart med dina pengar.

Med det sagt så sparar jag 750 kr i månaden till båda mina barn och gjort så sen dagen de föddes.
Men jag skulle inte heller ge dom en krona ifall dom bara satt hemma till 25års åldern.
Citera
2022-02-16, 08:46
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Som du säger så har inte alla den möjligheten att spara. Men visst.. är man 2 å tjänar en hel del + får barnbidrag av staten (vilket jag tycker är sjukt. Det borde vara inkomstbaserat samt ta bort flerbarnstillägget) så är det ju ingen konst.

Jag fick inte heller nåt sparkonto serverat när jag fyllde 18 eller gick ut gymnasiet. Men vid 25 års åldern hade jag flyttat hemifrån iaf. Det var ett tag sen dock å inte lika bostadsbrist som nu, även fast det var en aning av det då också. Däremot så fick jag alltid det jag var i behov av. Att dina föräldrar inte sparat nåt kan jag inte svara på. Men du kanske fick allt du pekade på när du var yngre? Dyra märkeskläder? Nån dyr sport/hobby du pysslade med som pengar gick till? Ja you name it...

Om det inte finns jobb å bostad där du bor. Kan du inte söka på nån annan ort då? Dom flesta stora bostadsbolagen har att du får gå före kön om du kommer utifrån å fått ett jobb. Miljöombyte kan vara bra, då du verkar sitta fast i situationen du befinner dej i nu 🤔
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2022-02-16 kl. 08:49.
Citera
2022-02-16, 08:47
Medlem
Därför ungarna får skaffa sig ett jobb som alla andra... tror du att vi som är 60 år idag fick 100 000 av våra föräldrar ?
Citera
2022-02-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Förlåt men här kommer lite hårda ord.
Du har en riktig looser mentalitet i dagsläget.
Skyller alla dina problem på att dina föräldrar inte gav dig 100 000 vid 18 års ålder.

Jag fick inte en krona av mina föräldrar men jag började jobba dagen efter jag fyllde 15 och har inte slutat sen dess.

Du har alltså haft 7 år på dig att spara pengar (om du inte började jobba förän efter studenten) samtidigt som du bor hemma.
Då kan du lätt sparat 15 000 i månaden varje månad vilket idag skulle vara ca 1 250 000 om du inte valde att investera.
Så tänk på det istället för att skyll ifrån dig.
Börja jobba och var smart med dina pengar.

Med det sagt så sparar jag 750 kr i månaden till båda mina barn och gjort så sen dagen de föddes.
Men jag skulle inte heller ge dom en krona ifall dom bara satt hemma till 25års åldern.

Jag sparar också till dem i mitt namn. De kommer inte att få pengarna utan det får bli lån till bostad. Har jag råd blir det väl en lämplig bröllopspresent att riva det.
Citera
2022-02-16, 09:05
Medlem
Citat:
...J..utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om...
Bott hemma till 25 och har inga besparingar? Du behöver nåt annat än gåvor från föräldrar...
Citera
2022-02-16, 09:28
Medlem
Det handlar ju inte bara om pengar, mognad behövs också, och bäst är väl om de två växer i samma takt.
Därför är jag nästan glad att jag inte fick en klumpsumma pengar vid 18-20, hade ju verkligen inte gjort något vettigt med den
Bäst vore kanske om föräldrar som sparade till sina barn sedan gav pengarna i små portioner under åren 20-40 haha
Citera
2022-02-16, 10:18
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongo70
Spara hela barnbidraget till min son.
Fick själv inget från mina föräldrar.
Vansinne, sådana som du ska inte ha något bidrag.
Citera
2022-02-16, 10:38
Medlem
Det är som sagts tidigare i tråden nog en generationsfråga. Jag fick ingen klumpsumma, och heller inte några av mina vänner vad jag kände till. Däremot var det (i mindre stad där körkort var ett måste, inte bara för jobb utan för livet i stort) rätt så vanligt att föräldrarna hjälpte till med körkortet. Oftast betalade man en del själv med pengar från sommarjobb och föräldrarna resten.

Att som 25-åring bo hemma och inte lyckats spara ihop en slant har du bara dig själv att skylla. Även om du pluggar.

Dessutom så är ju gratis husrum och mat i sju år är bra mycket mer pengar än om du fått 100 000 i handen vid 18 och flyttat hemifrån då! Så sluta vara så otacksam och inse att du fått mycket mer av dina föräldrar än många andra.

Förresten så kan man nuförtiden ta CSN för körkort.
Citera
2022-02-16, 12:06
Medlem
Roidberts avatar
Sluta upp med den där jävla parasitmentaliteten. Visst är det bra om mamma och pappa kan hjälpa till med pengar, men de har ingen skyldighet när du blir myndig. Har själv en syster som utnyttjar både mina föräldrars välvilja och jag tycker att det är ett förkastligt beteende.
Senast redigerad av Roidbert 2022-02-16 kl. 12:10.
Citera
2022-02-16, 12:09
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Vansinne, sådana som du ska inte ha något bidrag.

Vad är vansinnigt med att spara barnbidraget till sitt barn? För övrigt får alla svenska föräldrar barnbidrag.
Citera
2022-02-16, 14:21
Medlem
Med tanke på andra trådstartar från TS så ser jag det mest som positivt att han inte fick 100 lax av sina föräldrar när han fyllde arton, nåt säger mig att inte många av de kronorna hade gått till eget boende eller till körkort.

(FB) Ni som röker cannabis, hur ser ni på andra droger?
(FB) Flugsvamp 3.0 ligger nere
(FB) Varför är det så dyrt med svamp?
(FB) Ger cannabis odlat i olika länder olika resultat?
(FB) Juridiskt sett borde man väl kunna få bruka droger lagligt under vår religionsfrihet?
(FB) Hur pass öppen vågar man egentligen vara?
(FB) Röker ni olika strains baserat på årstid?
(FB) Hur pass lätt/svårt är det att smuggla in droger på större festivaler?
(FB) Jag blir värsta pussyn på weed

Men TS borde kanske räkna på vad eget boende kostar med boendekostnader, internet, försäkringar, el och allt annat som ingår samt matkostnader på det jämfört med vad det kostar för honom att bo hemma. Tror att TS tjänat betydligt mer på att bo hemma än att få lite pengar och sedan bli utsparkad hemifrån.
Senast redigerad av pajas357 2022-02-16 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in