Citat:
Ursprungligen postat av
Plingare
Fick 40 000 i handen som jag la på en festresa. Päronens gnetande försvann på en vecka. Därför sparar jag inte separat till mina barn. Jag klumpar ihop allt sparande med mitt eget så kn jag göra punktinsatser där det behövs. Bil, körkort eller sådant. De ska inte få något gratis i handen.
Precis. Det är ju just därför man inte ska ge barn stora summor pengar när de flyttar hemifrån. Ett fåtal hanterar det säkert men den stora massan gör det inte, allra minst idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mon81
Det är nog det smartaste, lägga en 200 000 i händerna på en arton åring är inte smart alls.
Men föräldrar bör fatta att i dag, utan vissa saker, blir det svårare att ta sig in på arbetsmarknaden, om man inte har kontakter vill säga, körkort och bil är saker som underlättar enormt, speciellt om man inte har så där jättelätt att konkurrera på arbetsmarknaden. Bostadsbristen ska vi ju inte ens tala om, en kontantinsats gör barnens liv mycket enklare, förr var det att ge dem ett försprång, nu mera handlar det om att inte hålla dem tillbaka.
Men alla föräldrar har inte möjlighet att spara, alla föräldrar är inte ansvarsfulla, alla föräldrar har inte möjlighet att förbättra sina jobbmöjligheter så de kan tjäna mer och spara undan mer och inte alla föräldrar borde få lov att sätta barn till världen, men livet är inte rättvist och blir man tilldelad en dålig start i livet får man göra det bästa av situationen.
I dag vet ju också alla att det blivit väldigt tufft där ute, så att idag inte ha något som helst sparande för sina barn säger väääldigt mycket om föräldrarna lämplighet.
Jaså. Vad säger det om föräldrarnas lämplighet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug
Jag har läst om detta fenomen förut. Det måste vara något modernt påfund? När jag fyllde 18 var det inte tal om några pengar, varken för mig eller för någon av mina vänner.
Nu är jag uppväxt i en fattig familj där det knappt fanns pengar till några större utsvävningar. Antalet familjesemestrar kan jag exempelvis räkna på ena handens fingrar, men jag vågar påstå att det inte tillhör vanligheterna att ge barnen 100 000 i fonder när de blir myndiga.
Jag har tidigt fått lära mig att försörja mig själv, söka jobb och lägenhet och spara de pengar jag får över. Jag tror det är bra mycket sundare än att få allt serverat.
Nu lät förvisso en mina föräldrar oss barn ärva en liten del av dennes föräldrar eftersom det var gynnsamma skatteregler på 70-talet så vi hade en bra bit över 100.000 i aktier, obligationer, osv var redan då. Detta var ju dock kapital som aldrig skulle röras. Inte ens när jag flyttade hemifrån och studerade rörde jag detta. Först 40 år senare när delar av fastigheten inlöpt för egna pengar skulle renoveras användes en del av detta kapital. Vi barn fick inga pengar i handen när vi flyttade hemifrån, däremot har mina föräldrar varit oerhört generösa med sådant som utbildning och mängder av punktinsatser. I vuxen ålder är de mycket generösa vid födelsedagar och jul trots att alla vi barn har goda ekonomier och riktigt ordnade förhållanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaBrev
Jag tror att detta att spara tlll sina barn är mkt en generationsfråga.
Jag är född -77 och fick absolut ingenting. Grämer mig inte för det. Jag pluggade 1,5 år med CSN direkt efter studenten, sen jobbade på hamburgerbar och med opinionsundersökningar på telefon 1998, sen som cykelbud och sedermera förare av fordon i kollektivtrafiken. Sen läste jag in juristutbildningen.
Dock sparar jag nu barnbidraget till mina barn (obs i mitt eget namn så att jag kan bestämma när de ska få pengar och till vad). Min farsas kommentar: ”äh, det är ju bara dumt”. Men det är andra tider nu.
På 90-talet var det ingen som förutsåg en skenande bostadsmarknad med krav på att ha 15 procent i kontant insats. Fram till ca 2010 kunde man ju låna till kontantinsatsen, dessutom.
Ingen idé dock att du grämer sig, TS. Många 18-åringar är inte heller mogna att få ett par hundratusen i handen.
Nog skulle du ha kunnat spara en bra slant sen din 18-årsdag? Du har ju haft sju år på dig.
Man är sin egen lyckas smed!
+1
Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Givetvis hade jag satt undan pengar till mina barn, om jag vetat att de varit utvecklingsstörda och inte kunnat ta hand om sig själva. Fast jag hade då inte handgripligen gett dem pengar, jag hade ordnat någon slags fond eller stiftelse med uppgift att sörja för att de inte skulle lida nöd.
Nu har de i stället fått väldigt bra gener och en god uppfostran, något som är mycket mer värt än pengar.
Vad är det för mening med att ge sina barn en massa pengar när de blir vuxna? Antingen är de dumma i huvudet och då kommer de att slösa bort de där pengarna med en gång, eller bli avlurade dem. Eller så är de inte dumma i huvudet och då kommer de att tjäna ihop pengarna själva.
+1. De måste visa först att de kan hantera och förstå pengar innan man öser de över dem. Det säger jag trots det jag skrev ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
RoastMe
Fast alla är inte lika.
När jag blev 18 så var jag avundsjuk på mina vänner som föräldrar sparat och gett språngbräda åt.
Idag är jag ~30 och när jag tittar tillbaka så är jag nästan glad över att jag inte fått några pengar. Jag är på samma ställe nu i livet som många gamla vänner men erfarenheten att tagit pissjobb i 20-års åldern för att få körkort eller kunnat köpa mig en 5000 kronors bil värderar jag högt idag.
Att mina föräldrar inte gav mig pengar som 18åring har gett mig perspektiv jag inte haft om jag inte behövt torka gamlingar i röven för att få råd med körkort. Ett jobb jag var tvungen att ta då min gymnasieutbildning inte gav mig den kompetens som jag behövt i den stad jag då bodde.
Jag sparar idag till min son men han ska allt få kämpa för att ta del av de pengar som kommer finnas, ingen silversked inte.
Trots att jag under gymnasietiden hade flera hundratusen i kapital så jobbade jag på bensinmack, städade på sjukhuset och jobbade på äldreboende under terminerna och sommarjobbade på andra ställen på sommaren. Jag betraktade "arvet" jag talade om ovan som något jag inte fick röra. När jag var färdig med mina universitetsstudier så hade jag lätt kunna sälja lite aktier och köpt mig en bil men jag lät det kapitalet vara och jobbade ihop "egna" pengar. Det var inte ens öppet för diskussion i mitt huvud på den tiden och det är jag rätt stolt över idag.