2022-10-05, 21:56
Medlem
Karmans avatar
Kollar på två kvitton från igår och idag: En Herrgårdsost, mild, 735 gram 98,49 kr (Coop). Idag en liter
Arla Eko mellanmjölk Hemköp 17,95 kr (Hemköp).

Är dessa priser dyra eller billiga? Om man ser vad man får för pengarna tycker jag det är ganska billigt faktiskt, eller snarare kanske man ska kalla det prisvärt. En 33 cl vatten på Pressbyrån vad kostar det tex.? Mjölk är fortfarande billigt i mina ögon. Osten räcker ju rätt länge och det går åt en hel del mjölk att göra en ost?
Citera
2022-10-05, 21:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Oljepriset 10 % lägre än för några månader sedan, lönerna inte stigit, ICA gör rekordvinster... men riks-stanken och Ingves har valt att offra kronan och all trovärdighet - snart är det inte tal om "transitory" inflation längre, utan tvåsiffrig flera år i rad...

Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Var inne på Lidl nu i veckan. Det första som möter en där är en väktare.
- - -

Jo - på "mitt" Ica avsätter de personal att hålla span på både ziggisar och "ensamkommande" från närliggande boende. Dags att straffskärpa snatteri rejält, kostar oss laglydiga enormt mkt i höjda matpriser.
Citera
2022-10-05, 22:00
Medlem
5thchmbrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafterajar
Tomatpurén är typ slut överallt, i alla butiker jag varit i, varit så i flera veckor. Vakna för fan jävla tomte.

Jag köpte två tuber tidigare idag? 18.50:-/st
Citera
2022-10-05, 22:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
En annan konsekvens, då svensken slevar i sig pytt i panna dagarna i ända för att spara några slantar till annat, att hälsan kan bli lidande, kanske (skörbjuggen) inte av bara sämre eller mindre matintag utan av stress och sånt, nu är vi alla olika tack o lov, men skrämmande utveckling i svenska folkhemmet år 2022/23.

Jo - men Makten inser att det naturligtvis är viktigare att villaägarna inte drabbas av någon procents nominell (realräntan har inte varit så låg som nu sedan början av 1400-talet) räntehöjning Gudbevars!
Citera
2022-10-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.

Vadå har du 5000 i månadslön?

Jag tycker att folk överdriver än så länge. Matpriserna är fortfarande väldigt låga i förhållande till lön. En vuxen kan äta gott och varierat på 3000 i månaden. Däremot el och räntepriser för husägare. Där har vi ett stort problem.
Citera
2022-10-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka

Jag tycker att folk överdriver än så länge. Matpriserna är fortfarande väldigt låga i förhållande till lön. En vuxen kan äta gott och varierat på 3000 i månaden. Däremot el och räntepriser för husägare. Där har vi ett stort problem.

Beredd att hålla med. Matpriserna har skenat, men någon katastrof är det ju inte.
Min familj på fru och tre barn handlar mat för ca 8-10 000:- i månaden. Det är mycket, men vi äter gott och har mat som ett stort intresse. Går den pengen upp till 9-12 000:- i månaden är det ju piss, men ingen katastrof.
Vi tänker lite mer på vad vi köper idag, men går inte under för det.

Värre är det med räntor på huset, el och en allmänt sämre konjunktur i antågande. Sannolikt är väl matpriserna det minsta bekymret för de flesta. Men det har vi inte sett ännu.
Citera
2022-10-05, 22:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stroganoff? Då behövs tomatpuré som är helt omöjligt att få tag på…

Var bor du? I Alaska eller?
Köpte 4 burkar eko tomatpuree på Willys idag.
Citera
2022-10-05, 22:14
Medlem
Citat:
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.
Inte kunnat äta falukorv på ett halvår och är en vanlig arbetare? Okej om du hade sagt att det inte ha kunnat blivit fläskfilé varje lördag.

Citat:
Jag är ekonomisk och sätter helt enkelt en gräns för hur mycket jag vill betala för maten. En falukorv för nästan 50 kronor kilot kan jag helt enkelt inte motivera när de brukade kosta 35.
Då har det ju mer att göra på ditt eget bevåg när du själv sätter sådana gränser. Ica's egna falukorv på 800g går på runt 30 och känner att den är inte sämre än något annat märke.
Citera
2022-10-05, 22:49
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Håller med dig! Vi har haft det fett bra faktiskt och blivit bortskämda. Vi klagar för det minsta lilla här i avlånga Sverige. Trots ökade priser på el och mat så har vi det ganska bra ändå.

Du tycker med andra ord att situationen är helt ok och bara att sluta klaga och knega vidare?
Vi ska inte ha det bra om vi har möjlighet? Anser att hela situationen är skapad genom alldeles för vidlyftig penningpolitik, för hög beskattning på bränsle och helt galen elpolitik.
Citera
2022-10-05, 22:51
Medlem
Citat:

Du riking! Vi arbetare får återanvända avloppsvattnet. Försöker intala sig ”lite skit rensar magen”.

Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka

3000 räcker knappt till en månads kaffekonsumtionen. Vi vanliga knegare får bryta oss in i Lidls containrar för att ha mat!

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du tycker med andra ord att situationen är helt ok och bara att sluta klaga och knega vidare?
Vi ska inte ha det bra om vi har möjlighet? Anser att hela situationen är skapad genom alldeles för vidlyftig penningpolitik, för hög beskattning på bränsle och helt galen elpolitik.

Det stavas s-o-c-i-a-l-d-e-m-o-k-r-a-t-i.
Senast redigerad av AnonymFegis2 2022-10-05 kl. 22:55.
Citera
2022-10-05, 22:59
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det finns ett ännu värre vapen som snart kommer att nyttjas. Och då pratar jag inte om kärnvapen.

Vänta bara. Under senhöst, vinter och vår kommer vi få uppleva stormar som raserar både elnät, infrastruktur som internet.
Givetvis kommer det att skyllas på "klimatförändringar".

Sanningen är att det är ett vapen.

Vänta och se.

Vart har du läst detta?

Jag har också gjort det men hittar det inte.
Läste i starten på 2020 om vad som skulle hända, det mesta har inträffat eller liknande saker har inträffat.

Skulle vilja se och läsa igen
Citera
2022-10-05, 23:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
lol, jag hade några tuber i kylen.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Beredd att hålla med. Matpriserna har skenat, men någon katastrof är det ju inte.
Min familj på fru och tre barn handlar mat för ca 8-10 000:- i månaden. Det är mycket, men vi äter gott och har mat som ett stort intresse. Går den pengen upp till 9-12 000:- i månaden är det ju piss, men ingen katastrof.
Vi tänker lite mer på vad vi köper idag, men går inte under för det.

Värre är det med räntor på huset, el och en allmänt sämre konjunktur i antågande. Sannolikt är väl matpriserna det minsta bekymret för de flesta. Men det har vi inte sett ännu.

Säg det till någon ensamstående morsa eller någon som inte får ut mer än 15 tusen per månad. Du verkar inte leva i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in