2022-10-05, 20:59
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafterajar
Tomatpurén är typ slut överallt, i alla butiker jag varit i, varit så i flera veckor. Vakna för fan jävla tomte.
lol, jag hade några tuber i kylen.
Citera
2022-10-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
Priserna på mat fortsätter att stiga. Sedan
årsskiftet har de ökat med nästan 14 procent.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/maten-blir-annu-dyrare

Konsekvenserna av denna prishysteri?

Snatta såklart
Citera
2022-10-05, 21:03
Medlem
6stringlevins avatar
Falukorv, köttbullar, fiskpinnar är fortfarande billigt tycker jag. Visst blir det torftigare. Men man behöver ju inte dra in på sådan billig sovel.

Men även jag har dragit in på mjukt bröd om inte bra extrapris. Det blir knäckebröd. Mest för att jag vägrar betala 35 spänn för en limpa.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-05 kl. 21:05.
Citera
2022-10-05, 21:20
Medlem
Citat:
Priserna på mat fortsätter att stiga. Sedan
årsskiftet har de ökat med nästan 14 procent.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/maten-blir-annu-dyrare

Konsekvenserna av denna prishysteri?
Var inne på Lidl nu i veckan. Det första som möter en där är en väktare. Det betyder att snatterier måste ha ökat rejält på sista tiden.

Allt har stigit i pris. Bland det värsta var deras grillade paprikor i glasburk. Den brukade kosta runt 22:-/ burk. Numera 36:-. En höjning med över 60%. Vafan.
Citera
2022-10-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
The Great Reset. Som vi har varnat pöbeln för. Nu är den inledd. Inse nu vad som är det farligaste vapnet. Ekonomi.

Det finns ett ännu värre vapen som snart kommer att nyttjas. Och då pratar jag inte om kärnvapen.

Vänta bara. Under senhöst, vinter och vår kommer vi få uppleva stormar som raserar både elnät, infrastruktur som internet.
Givetvis kommer det att skyllas på "klimatförändringar".

Sanningen är att det är ett vapen.

Vänta och se.
Citera
2022-10-05, 21:32
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.

Haha, jävlarrr vad fattig du måste va. Skulle skänka dig en hundring om jag såg dig tiggandes på stan så du kunna köpt en falukörv eller två
Citera
2022-10-05, 21:35
Medlem
Citat:
En annan konsekvens, då svensken slevar i sig pytt i panna dagarna i ända för att spara några slantar till annat, att hälsan kan bli lidande, kanske (skörbjuggen) inte av bara sämre eller mindre matintag utan av stress och sånt, nu är vi alla olika tack o lov, men skrämmande utveckling i svenska folkhemmet år 2022/23.
Detta är en superviktig sak och det bottnar i klasshat. De vill att fattiga ska bli sjuka och dö.

Jag uppmanar alla att försöka odla ätbart om ni kan. Bor ni i hyreshus så kan ni fråga er hyresvärd om ni får använda marken till odling. Man kan gerillaodla också om man inte har annat val. Nu är det höst men det går fortfarande att odla. Dags att t. ex. sätta vitlök, strax innan frosten.
Citera
2022-10-05, 21:37
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.
är det verkligen så illa redan

jag tror verkligen inte heller på löneökningar, däremot uppsägningar
Citera
2022-10-05, 21:45
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det finns ett ännu värre vapen som snart kommer att nyttjas. Och då pratar jag inte om kärnvapen.

Vänta bara. Under senhöst, vinter och vår kommer vi få uppleva stormar som raserar både elnät, infrastruktur som internet.
Givetvis kommer det att skyllas på "klimatförändringar".

Sanningen är att det är ett vapen.

Vänta och se.

Vad baserar du detta på? Tror själv att vad som helst kan hända typ. Great reset går ju inte att förneka att det är en plan samt att sänka jordens befolkning markant. Frågan är bara hur snabbt det går och hur fucked man är som svensk
Citera
2022-10-05, 21:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Har du ens räknat på vad 100g falukorv och 1 dl ris kostar? Om du tex skulle göra stroganoff?

Vad köper du istället, knark?
Det måste ha varit ett skämt. Varför skulle en knegare inte ha råd att köpa en sketen falukorv?
Citera
2022-10-05, 21:50
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det skulle inte vara möjligt annat än som tankeexperiment, maten idag kostar helt enkelt för mycket per kalori. Och det är trots allt kalorier som vi behöver för att överleva.
Nja. Jag klarade det, sånär som på någon femtiolapp över budget och detta på grund av ett pizzaköp de sista dagarna.
Det var fullt möjligt då jag gjorde det (2019 om jag minns rätt). Med dagens priser ser jag dock inte att jag skulle kunna komma under 700 kronor. Så illa är det. Jag har inte vägt min mat på ett tag, men ska ta och göra det nästa gång och liva upp mitt gamla excelark så får jag exakta siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Haha, jävlarrr vad fattig du måste va. Skulle skänka dig en hundring om jag såg dig tiggandes på stan så du kunna köpt en falukörv eller två

Jag är ekonomisk och sätter helt enkelt en gräns för hur mycket jag vill betala för maten. En falukorv för nästan 50 kronor kilot kan jag helt enkelt inte motivera när de brukade kosta 35.
Citera
2022-10-05, 21:53
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Jag är ekonomisk och sätter helt enkelt en gräns för hur mycket jag vill betala för maten. En falukorv för nästan 50 kronor kilot kan jag helt enkelt inte motivera när de brukade kosta 35.

Prioriteringar mao. Konstigt att inte prioritera mat, för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in