2022-10-05, 20:12
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jajamen och väldigt noggrant, dessutom.
För ett par år sedan utmanade jag mig själv med att försöka att inte överskrida 500 kronor i total matkostnad under en månad. Då vägde jag varje litet riskorn vid tillagningen och fick ut en väldigt detaljerad excelfil där den dagliga kostnaden för frukost, lunch och middag var specificerad intill minsta lilla öre.
Jag har med andra ord stenkoll på vad maten kostar så pass att jag med säkerhet vet att femhundrakronorsutmaningen skulle bli jävligt svår att genomföra idag.
Bra. Men en korvbit borde du unna dig ibland. Vi behöver mat och värme som art.
Citera
2022-10-05, 20:12
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stroganoff? Då behövs tomatpuré som är helt omöjligt att få tag på…
Har ni ingen i affären? det har jag missat.
Citera
2022-10-05, 20:16
Medlem
rafterajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Har ni ingen i affären? det har jag missat.

Tomatpurén är typ slut överallt, i alla butiker jag varit i, varit så i flera veckor. Vakna för fan jävla tomte.
Citera
2022-10-05, 20:18
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Lycka till!

Tack ska du ha
Citera
2022-10-05, 20:26
Medlem
jesussugers avatar
Märker inte av nått, kollar aldrig på priserna och handlar på som vanligt

Edit: Nu kan alla fetton gå ner i vikt så slipper vi se alla fetton i tights
Citera
2022-10-05, 20:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jajamen och väldigt noggrant, dessutom.
För ett par år sedan utmanade jag mig själv med att försöka att inte överskrida 500 kronor i total matkostnad under en månad.

..

Jag har med andra ord stenkoll på vad maten kostar så pass att jag med säkerhet vet att femhundrakronorsutmaningen skulle bli jävligt svår att genomföra idag.
Det skulle inte vara möjligt annat än som tankeexperiment, maten idag kostar helt enkelt för mycket per kalori. Och det är trots allt kalorier som vi behöver för att överleva.
Citera
2022-10-05, 20:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Har du ens räknat på vad 100g falukorv och 1 dl ris kostar? Om du tex skulle göra stroganoff?

Vad köper du istället, knark?
Det blir inte mycket knark för 10 kronor inte.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det skulle inte vara möjligt annat än som tankeexperiment, maten idag kostar helt enkelt för mycket per kalori. Och det är trots allt kalorier som vi behöver för att överleva.
Njae, Findus majonnäs och Lidl's röda linser är väldigt billiga kalorier.
Citera
2022-10-05, 20:38
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Jag är inte förvånad, det här skit landet är kört i botten. Fan 30kr för 5dl grädde.

Det är väl inte så farligt, det är ju en lyxvara. Problemet är när basmat blir för dyrt för folk att köpa. Man får leva på pasta och äta vitaminer. Mjöl är ju hyfsat billigt med så bröd kan man baka.

Men förstår inte att människor med bra lön har sådana problem. De borde väl kunna äta som vanligt.

De med mindre pengar kan glömma saker med kött alls, förutom billigaste påläggsköttet som fortfarande kostar ganska lite. Ett paket billigast hotdogs som förr var en tia är 25 kr. Så det får man sluta med.

Lidl har fortfarande potatis man har råd med.

Man får äta sig mätt på kolhydrater.

Men folk kanske slutar prata om sina hysteriska dieter nu, för sådant har man inte råd med.

T o m äckligt margarin har blivit dyrt.

Kanske går folk ner i vikt för att maten är tråkig. Det är nog bra.
Citera
2022-10-05, 20:40
Medlem
Fettsugnings avatar
The Great Reset. Som vi har varnat pöbeln för. Nu är den inledd. Inse nu vad som är det farligaste vapnet. Ekonomi.
Citera
2022-10-05, 20:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
En annan konsekvens, då svensken slevar i sig pytt i panna dagarna i ända för att spara några slantar till annat, att hälsan kan bli lidande, kanske (skörbjuggen) inte av bara sämre eller mindre matintag utan av stress och sånt, nu är vi alla olika tack o lov, men skrämmande utveckling i svenska folkhemmet år 2022/23.

Det finns C-vitaminer i potatis. När min mor växte upp åt de bara potatis till kvällsmat varje dag i många år. Inte fick de skörbjugg. Folk tror att man måste festa varje dag annars får man vitaminbrist. Har man inget att ta matpengar från kan man inte satsa på sin hälsa. Det är bara som det är. Men tror vare sig svält eller vitaminbrist kommer hända.
Citera
2022-10-05, 20:55
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är väl inte så farligt, det är ju en lyxvara.
Grädde är väl ingen lyxvara utan grunden för de flesta husmansrätter. Åt säkert rätter med grädde i 5/7 dagar under min uppväxt utan att familjen är direkt överklass.
Citera
2022-10-05, 20:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Grädde är väl ingen lyxvara utan grunden för de flesta husmansrätter. Åt säkert rätter med grädde i 5/7 dagar under min uppväxt utan att familjen är direkt överklass.

Man lagade med grädde på helgerna. Inte äter man grädde fem dagar i veckan, det är helt galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in