2022-01-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju inte så jävla lätt alla gånger. Bodde granne med en ADHD-snubbe som spelade FIFA dygnet runt och vrålade som en apa och slog i väggarna. De som gick och ringde på hos honom blev typ dödshotade och blev trakasserade i flera år.
Det är praktiskt taget omöjligt att bli vräkt i Sverige, tyvärr. Har du en monstergranne är det bättre att flytta än att börja bråka.

Ja såklart får man ju använda huvudet. Man vill ju inte ha en machete i fejset liksom. Men många bara gnäller och skriver till värden, eller till brf-styrelsen direkt.
Citera
2022-01-31, 15:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Ja såklart får man ju använda huvudet. Man vill ju inte ha en machete i fejset liksom. Men många bara gnäller och skriver till värden, eller till brf-styrelsen direkt.

Enbart de som ringer värden och klagar i första hand känner jag för att hugga ner med machete.

Det går att prata om saker med 99% av folk i allmänhet. Men helst inte om att mina tallrikar låter för mycket.
Citera
2022-01-31, 16:55
Medlem
Bekvämt och trivsamt att bo i ett hyreshus där folk varken väsnas eller är otrevliga. Billig elräkning även i dessa dyrtider och bara att ringa hyresvärden om något går sönder. Har 21 grader varmt i bostaden. Jag trivs bra med att hyra.
Citera
2022-01-31, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du verkar vara som min granne, han blir hysterisk och bankar om jag plockar in ren disk i skåpen efter kl 20. Själv låter han som han ständigt ramlar.

Förmodligen är du en sådan som inte ställer in det försiktigt utan det låter en helvetes massa. Respektlöst beteende.
En person i samma lägenhet skall knappt höra när man ställer in disken ens.
Citera
2022-01-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Bekvämt och trivsamt att bo i ett hyreshus där folk varken väsnas eller är otrevliga. Billig elräkning även i dessa dyrtider och bara att ringa hyresvärden om något går sönder. Har 21 grader varmt i bostaden. Jag trivs bra med att hyra.

Att hitta ett sådant hus är inte lätt, även med tanke på att folk flyttar hejvilt så det blir lite av ett lotteri.
Och elräkningar skall inte vara ett bekymmer någonsin om man tecknar rätt avtal och inte kör dåliga metoder för uppvärmning av huset.
Du är medveten om att uppvärmningen är inbakad i hyran alltid va?
Hyrorna i Sverige är rena ockerpriser i regel. I en mellanstor stad får du räkna med åtminstone 5500 kr för en risig 2a.
Citera
2022-01-31, 18:34
Medlem
Det beror sig nog på hyresvärdens inställning till ordning och reda, de jag hyr av har en jour som man kan ringa till om någon stör. Då åker ett väktarbolag ut och besöker den störande, om de finner att det är en störning får den som stör betala för uttryckningen. Hyresvärden postar ett brev med påminnelse om ordningsreglarna och om störningen upprepas skickar de en varning och påminner om att man kan förlora bostaden, samtidigt sänder de ett brev till Soc.
Senast redigerad av little-dreams 2022-01-31 kl. 18:36.
Citera
2022-01-31, 18:40
Medlem
[quote=Sockerflickan|78912533
Hyrorna i Sverige är rena ockerpriser i regel. I en mellanstor stad får du räkna med åtminstone 5500 kr för en risig 2a.[/QUOTE]
5500 kr är väl ok för en tvåa, om hyresvärden tillåter kan man väl själv fixa till det i lägenheten. Tycker däremot att nybyggen är dyra, över 7000 kr för en etta och 10-11000 för en tvåa. Iofs om man är två att dela på hyran funkar det väl.
Citera
2022-01-31, 18:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Förmodligen är du en sådan som inte ställer in det försiktigt utan det låter en helvetes massa. Respektlöst beteende.
En person i samma lägenhet skall knappt höra när man ställer in disken ens.

Du har fel. Oavsett ska man få leva ett normalt liv där man bor, särskilt så tidigt på kvällen. Jag står ju ut med att han sågar cirkelsåg på söndagar före 10 samt ramlar. Eller vad det nu är som låter som han ramlar.
Citera
2022-01-31, 19:26
Medlem
Hussefars avatar
Får en att undra hur mardrömskonstellationen ser ut. Jag röstar krigsveteran med PTSD till vänster, nykärt nymfomanpar höger, barnfamiljen med kolikskrik upp och alkoholiserad finne ner.
Citera
2022-01-31, 20:04
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du har fel. Oavsett ska man få leva ett normalt liv där man bor, särskilt så tidigt på kvällen. Jag står ju ut med att han sågar cirkelsåg på söndagar före 10 samt ramlar. Eller vad det nu är som låter som han ramlar.
Klart man ska få kunna föra ljud i lägenheten, man kan ju inte tassa runt på tå av rädsla för att höras det minsta lilla. Vanligt skrammel är normalt, men det där med cirkelsåg tycker jag inte är ok. Det bör du ta upp med honom om det stör dig.

Men hälgångare är faktiskt något av det jävligaste som finns. De är oftast inte medvetna om det själva förrän man plingar på och påpekar det. De brukar dessutom få för sig att man är en ovanligt sur och gnällig person som klagar över en sådan sak. Men det är stor skillnad på hälgångare och hälgångare.

Det är självklart att man ska tåla att höra stegen från den ovanför när de går i lägenheten. Men en äkta hälgångare (de är sällsynta men de finns) utmärker sig ordentligt. De har inga tår, bara en hård vass häl som de tar sig fram med. Varje steg slår så hårt i golvet att det låter som de hamrar sig fram genom lägenheten. Oerhört psykiskt påfrestande och leder många gånger till att man är påväg att slå in dörren hos dom.

Jag antar att du aldrig har upplevt en äkta hälgångare. Du har bara utgått från att jag klagar på normala människor, men så är det inte.
Citera
2022-01-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?

Att trivas oavsett vart man bor, brukar en parameter på balans samt förmåga till anpassning. Jag har trivts med mitt hus i 16 år, lght i 10 år.. Utomlands i två, etc, var sak har sin tid. Men detta har varit i bra områden skall väl tilläggas med ref till en del orten kommentarer, här.
Citera
2022-01-31, 20:11
Medlem
Att trivas oavsett vart man bor, brukar var adekvat parameter på balans samt förmåga till anpassning. Jag har trivts med mitt hus i 16 år, lght i 10 år.. Utomlands i två, etc, var sak har sin tid. Men detta har varit i bra områden skall väl tilläggas med ref till en del orten kommentarer, här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in