Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Jag förstår precis vad du menar TS. Men jag har bokstavskombinationer och inser att det i grund och botten är jag som är knäpp, inte omgivningen. Kanske gäller det även dig TS
Jag har bott i allt från de lyhördaste typen av miljonprogram, till nyproduktion och numera hyggligt ljudsiolerat 50-talshus med rimliga grannar (bostadsrätt). Jag funderar dock starkt på att flytta till hus då jag finner
alla typer av normala ljud från grannar som en sänkning av livskvaliteten... Det ska fanimej vara tyst som i graven när man väl är hemma
Som tur är har jag mest trötta pensionärer och äldre singlar i min trappuppgång för närvarande. Inga jävla barnfamiljer eller festgalna 20-åringar. På så sätt är det ändå den optimala lägenheten för mig!
Haha, du slår nog huvudet på spiken. Bra att ha lite självinsikt, som du visar prov på. TS borde lära av dig. Kan mycket väl vara TS som är överkänslig med ljud, kanske pga någon bokstavskombination.
Lite ljud från omgivningarna när man bor i lägenhet är ju helt normalt. Det blir liksom en del av bakgrundsbruset, tycker jag. Jag är ändå uppvuxen ute på landet där det var oerhört tyst, men har sen bott i lägenhet i ca 18 år. När jag sen själv köpte hus saknade jag nästan ljuden från lägenheten lite i början. Jag bodde i 3 olika lägenheter i 50-talshus under de 18 åren. Den sista, där jag bodde längst, med ljudisolerad säkerhetsdörr. Den gjorde enorm skillnad då den nästan helt skärmade av ljud från trapphuset. Sen verkar betonghus från 50-tal vara ganska väl ljudisolerande. Det gjordes även fönsterbyte till modernare fönster, vilket bidrog.
Men man hörde ju alltid nåt litet livstecken från grannar, och på sommaren var fönstret öppet så man hörde allt från grannar till tunnelbanan (en bit utanför stan går T-banan ovan mark) och bussar som körde förbi. Det som hördes var ett svagt ljud av hissen, varje gång den stannade kunde man höra det svagt. Så väntade man främmande kunde man hinna till dörren innan de ens hunnit ringa på.
Den enda gång jag faktiskt blivit störd av grannarna var när grannen ovanför hyrde ut i andra hand, till några som hade två små vilda barn i en tvårummare. Varje morgon under en period sprang barnen runt runt i lägenheten ovanför vid ca klockan 6 på morgonen. Det kunde höras genom betongen. Efter en period av det pratade vi lite med de grannarna, så lugnade det ner sig lite med springandet rakt ovanför vårt sovrum tidiga mornar.
Men. Jag hade hemmabioanläggning av lite rejälare modell med stora golvhögtalare och bra baslåda, och fick aldrig några klagomål. Likaså störde jag mig inte på om jag kunde höra svagt att nån annan lyssnade på musik. Det är liksom ljud man får räkna med i sån bostad.
Jag matade katterna åt grannen i lägenheten rakt under vid några tillfällen, och passade då på att av nyfikenhet brassa på med musiken uppe i min lägenhet på plågsam volym för att höra om hon stördes av min musik i sin lägenhet. Till min förvåning hördes det inte mycket alls.
Nåja... TS skulle säkert må bättre i hus, det är lugnt och tyst i rätt område. Men säkerligen skulle andra nya ljud störa om TS är överkänslig mot ljud. Luftavfuktare som brummar lite i källaren, värmeväxlaren från fjärrvärmen eller värmepumpen som surrar lite. Huset som knarrar när det blåser, ungarna i kvarteret som är ute med sparkcykel på gatan och skramlar, gnisslet från studsmattan hos en granne, lukten av grillat från grannen osv.
Även om det i regel är knäpptyst på nätterna.