2022-01-31, 20:12
Medlem
Att trivas oavsett vart man bor, brukar vara en adekvat parameter på balans samt förmåga till anpassning. Jag har trivts med mitt hus i 16 år, lght i 10 år.. Utomlands i två, etc, var sak har sin tid. Men detta har varit i bra områden skall väl tilläggas med ref till en del orten kommentarer, här.
Citera
2022-01-31, 20:19
Medlem
Bott i både lägenhet och hus nu är olika fördelar, att ha hus och sköta om det tar väldigt mycket tid och pengar. Så när jag bodde i lägenhet hade jag betydligt mer tid till annat men lite mer ensamt när man inte har någon för sig. Men radhus kanske kan vara något för dig lite mitt i mellan hus och lägenhet.
Citera
2022-01-31, 20:28
Medlem
neuron-drones avatar
Det där om man får föra oljud innan kl 22. Min granne störde alla innan kl 22. Han hade extremt hög musik som han stängde av exakt kl 22. Det gjorde han som hämnd mot oss som ibland använde toa om natten (det hörs när man spolar, det kan man inte göra tystare). Först anmälde han folk för det stod det skulle vara tyst efter kl 22. Då ansåg han att man inte fick kissa och spola. Han var så arg att han hoppade och var röd i ansiktet när han fick veta att hyresvärden sa att man naturligtvis får kissa och att nattarbetande naturligtvis får gå i dörren eller göra en macka.

Talade med hyresvärden som sa att det ska vara tyst innan kl 22 också. Så man kunde anmäla honom. Alltså, man får leva som vanligt, prata, skratta, kolla TV, diska och slamra normalhögt. Man får vid enstaka tillfällen störa mer t ex om man borrar hål. Däremot får man inte dagligen störa mer än vanliga ljud om dagarna. Dvs spela på högsta volym får man inte ens då.

Det brukar gå bra att samsas om man har lite folkvett. Bor man i flerfamiljshus kan man inte kräva total tystnad. Behöver man det får man faktiskt fixa ett boende avskiljt från andra. Är så trött på folk som hittar på egna regler och ska tvinga alla i trappen att leva efter dem.
Citera
2022-01-31, 21:46
Medlem
AutonomCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

Du värkar ha kommit undan lätt! Här är grannar som typ jagar dig med yxa, hugger dig etc. Jäkligt glad jag inte bor i lägenhet längre. Psykogrannar:
https://www.hemhyra.se/reportage/helvetesgrannar/
Citera
2022-01-31, 22:05
Är uppväxt i villa och det är väldigt trevligt, men det är slappt och skönt att bo i lägenhet. Det är väl grannarna man skulle vilja slippa, men vet inte om jag skulle palla med allt underhåll ett hus kräver.
Citera
2022-02-01, 00:05
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Haha ja det är oftast ren misär. Kräver en otroligt ljudisolerad nybyggd takvåning för att man skall trivas.
Lägenheter, oftast hyresrätter med kass standard ( vilket det är i Sverige) ger ingen livskvalitet.
Fula gamla parkettgolv och plastmattor, fula kök, bristande ventilationslösning, äckliga badrum med plastmattor, lyhörda och äckliga trapphus.
USCH.
Inte konstigt så många är mentalt sjuka i Sverige när detta är vår standard. Alldeles för höga hyror också. Där är bostadsrätt bättre i regel dock men ändå.
USCH.
Helt sjukt att man ens finner sig i att ta emot denna skit. Att denna låga levnadsstandard anses normalt i ett I-land.

Håller med. Att leva ett liv utan att få vakna upp med våren och känna gräset barfota. Ställa fram utemöblerna. Lägga i båten till bryggan.

Det som betyder något för att må bra är något så enkelt som att få uppleva att klippa en gräsmatta, måla ett hus. Få vara en familj och uppleva något i en miljö som är hälsosam.

Mina barn, alla andras barn i våran omnejd mår inte dåligt... Vi har extremt många kvadratmeter. Vi håller våra sinnen igång ed intryck. Att inte kunna bara ha en öppen dörr där barnen kan få vara fria, eller uppleva daglig kontakt med naturen ....det är fan tragik i min värld.

Att sitta i en lägenhet med ett barn är för mig väldigt ohälsosamt. Inte mycket stimulering alls. Psykisk ohälsa knackar på dörren där !
Citera
2022-02-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag förstår precis vad du menar TS. Men jag har bokstavskombinationer och inser att det i grund och botten är jag som är knäpp, inte omgivningen. Kanske gäller det även dig TS

Jag har bott i allt från de lyhördaste typen av miljonprogram, till nyproduktion och numera hyggligt ljudsiolerat 50-talshus med rimliga grannar (bostadsrätt). Jag funderar dock starkt på att flytta till hus då jag finner alla typer av normala ljud från grannar som en sänkning av livskvaliteten... Det ska fanimej vara tyst som i graven när man väl är hemma

Som tur är har jag mest trötta pensionärer och äldre singlar i min trappuppgång för närvarande. Inga jävla barnfamiljer eller festgalna 20-åringar. På så sätt är det ändå den optimala lägenheten för mig!

Haha, du slår nog huvudet på spiken. Bra att ha lite självinsikt, som du visar prov på. TS borde lära av dig. Kan mycket väl vara TS som är överkänslig med ljud, kanske pga någon bokstavskombination.

Lite ljud från omgivningarna när man bor i lägenhet är ju helt normalt. Det blir liksom en del av bakgrundsbruset, tycker jag. Jag är ändå uppvuxen ute på landet där det var oerhört tyst, men har sen bott i lägenhet i ca 18 år. När jag sen själv köpte hus saknade jag nästan ljuden från lägenheten lite i början. Jag bodde i 3 olika lägenheter i 50-talshus under de 18 åren. Den sista, där jag bodde längst, med ljudisolerad säkerhetsdörr. Den gjorde enorm skillnad då den nästan helt skärmade av ljud från trapphuset. Sen verkar betonghus från 50-tal vara ganska väl ljudisolerande. Det gjordes även fönsterbyte till modernare fönster, vilket bidrog.
Men man hörde ju alltid nåt litet livstecken från grannar, och på sommaren var fönstret öppet så man hörde allt från grannar till tunnelbanan (en bit utanför stan går T-banan ovan mark) och bussar som körde förbi. Det som hördes var ett svagt ljud av hissen, varje gång den stannade kunde man höra det svagt. Så väntade man främmande kunde man hinna till dörren innan de ens hunnit ringa på.

Den enda gång jag faktiskt blivit störd av grannarna var när grannen ovanför hyrde ut i andra hand, till några som hade två små vilda barn i en tvårummare. Varje morgon under en period sprang barnen runt runt i lägenheten ovanför vid ca klockan 6 på morgonen. Det kunde höras genom betongen. Efter en period av det pratade vi lite med de grannarna, så lugnade det ner sig lite med springandet rakt ovanför vårt sovrum tidiga mornar.

Men. Jag hade hemmabioanläggning av lite rejälare modell med stora golvhögtalare och bra baslåda, och fick aldrig några klagomål. Likaså störde jag mig inte på om jag kunde höra svagt att nån annan lyssnade på musik. Det är liksom ljud man får räkna med i sån bostad.
Jag matade katterna åt grannen i lägenheten rakt under vid några tillfällen, och passade då på att av nyfikenhet brassa på med musiken uppe i min lägenhet på plågsam volym för att höra om hon stördes av min musik i sin lägenhet. Till min förvåning hördes det inte mycket alls.

Nåja... TS skulle säkert må bättre i hus, det är lugnt och tyst i rätt område. Men säkerligen skulle andra nya ljud störa om TS är överkänslig mot ljud. Luftavfuktare som brummar lite i källaren, värmeväxlaren från fjärrvärmen eller värmepumpen som surrar lite. Huset som knarrar när det blåser, ungarna i kvarteret som är ute med sparkcykel på gatan och skramlar, gnisslet från studsmattan hos en granne, lukten av grillat från grannen osv.
Även om det i regel är knäpptyst på nätterna.
Citera
2022-02-02, 09:47
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Du är ju inte frisk i huvet heller, men det är väl även invandrarnas fel att du inte har pengar heller?

Aldrig haft problem med någon invandrare i trappen, alltid trevliga och lätta att umgås med. Bjudits på en del middagar och likaså tillbaka.

En del svenska grannar däremot, inte alla såklart (är själv svensk) men många tragiska surjävlar som stör sig på allt och är alltmänt otrevliga.
Har man fest, spelar musik, knullar eller vad som helst som gör lite ljud så ringer dem hyresvärden direkt och lipar
Har inte ens bollar att knacka på och snacka.

Nej inte fan bryr jag mig om såna människor, de får bara ta sitt pick o pack och flytta ut i skogen om dem stör sig.

Så konstigt hur du har empati för invandrare, men är man fattig som svensk då får man skylla sig själv?

Jag förstår verkligen inte dina tankegångar här. Det är nästan som man tror att alla svenskar som inte har en god ekonomi är idioter per automatik och i förlängningen så är även detta ganska nedsättande mot invandrare, det låga förväntningarnas rasism.

Vi är rätt så många som rapporterar om problem med grannar från MENA och Afrika. Det är inte relevant att du inte har upplevt några problem.
Citera
2022-02-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutonomCow
Du värkar ha kommit undan lätt! Här är grannar som typ jagar dig med yxa, hugger dig etc. Jäkligt glad jag inte bor i lägenhet längre. Psykogrannar:
https://www.hemhyra.se/reportage/helvetesgrannar/

Det där är ju inte normalfallet (hade det varit det hade ingen skrivit en artikel om det).
Citera
2022-02-02, 12:02
Medlem
Bott i lägenhet tills jag fyllde 40...aldrig mer...köpte ett hus för 750000 då..nu värt minst 3.5 mille...25 år sedan...hade en tvåa förr å den kostar nu ca 11000 i mån....63kvm.......nu har jag 85 kvm plus nytt garage på 50...1km yill havet..hör inga grannar..tomt 1500kvm... å boendekostnad mindre än hälften...visst är det underhåll ibland men inget man inte orkar med....vet man dessutom att värdet går upp hela tiden så känns det bra...har robotgräsklippare å de flesta andra hjälpmedel......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in