Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Vi väljer bostad med omsorg.
Däri ingår bla att kolla upp störningar både i husen och i omgivningar.
Det gör man givetvis men det är omöjligt att veta exakt hur lyhört det är och ifall grannar är klumpiga och har fester eller dylikt. Känns som att de flesta saknar finmotorik och hyfs. Man behöver inte gå tungt med hälarna, man kan stänga dörrar lugnt, man kan hålla igen skåpsluckor om de saknar automatiska gångjärn, man kan spela musik med hörlurar istället för bassystem. Allt handlar egentligen om självklart hyfs och respekt mot andra människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Det hela är egentligen mycket enkelt:
Skit i dem. De finns inte. Hitta ditt inre lugn. Ödsla inte en enda sekund mer av ditt liv på dem.
Jag är uppvuxen och har bott i förorten i 25+ år och det var en vinnande strategi när det gäller störiga babbar, idioter, knarkare och alkisar.
Det där går inte. Aldrig att man kan filtrera ståhej och ljud på det sättet men får väl försöka. Kanske borde börja ha tvn på mer i bakgrunden. Hur kan du ens sova på natten då? Antar du är en sån som somnar och sover som en klubbad säl igenom precis allt. Lyxigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
2020-03-01
Haha, tänk att tassa runt som en katt i sin egna bostad. Skäms du över dig själv TS? Tycker du att du tar för mycket plats för omvärlden, t.o.m. inuti din egna bostad? Är du bög?
Haha visste bögstämpeln skulle komma. Nej jag är inte bög och skäms inte över mig själv men jag rör mig lugnt och försiktigt och visar respekt till andra människor. Har väl bra finmotorik också antar jag, något majoriteten verkar sakna.
Citat:
Ursprungligen postat av
pantherTypeG
Bor du i hyresrätt? Det förklarar en del isåfall. Bara ohyra som bor i hyresrätter.
Just nu ja, men har som sagt bott i bostadsrätt också , nybyggda. Givetvis är det bättre men fortfarande inte tillräckligt god livskvalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
FEARANDLOATH1NG
Om det är ett sånt stort problem så får du faktiskt flytta in i hus nånstans där det inte finns grannar. Klart som fan man ska få leva i sitt hem utan att grannar lipar för minsta lilla.
Sen är väl svenska lägenheter byggda på något sätt så att ljudisoleringen är helt värdelös också.
Har bott utomlands i lägenheter där man inte hört ett skit även fast det varit full fest hos grannen eller i våran egen lägenhet.
Hus är dyrt och det vet du själv. Jag är inte personen som vill ta lån heller eller bo i en stuga mitt i skogen, inte som ung person i alla fall.
Hyresrätter byggs i regel billigt, även nya sådana. Ljudklass c eller d.
Nyproduktion bostadsrätter är i regel ljudklass B men det räcker inte. Ljud i betong mm höra extremt tydligt beroende på golv mm. Tappar någon något på natten så flyger man upp ur sängen ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Jag förstår precis vad du menar TS. Men jag har bokstavskombinationer och inser att det i grund och botten är jag som är knäpp, inte omgivningen. Kanske gäller det även dig TS
Jag har bott i allt från de lyhördaste typen av miljonprogram, till nyproduktion och numera hyggligt ljudsiolerat 50-talshus med rimliga grannar (bostadsrätt). Jag funderar dock starkt på att flytta till hus då jag finner
alla typer av normala ljud från grannar som en sänkning av livskvaliteten... Det ska fanimej vara tyst som i graven när man väl är hemma
Som tur är har jag mest trötta pensionärer och äldre singlar i min trappuppgång för närvarande. Inga jävla barnfamiljer eller festgalna 20-åringar. På så sätt är det ändå den optimala lägenheten för mig!
Har också pensionärer och de kan låta de också men visst.
Lugnast är nog högre utbildade personer i 30-50 årsåldern. Detta har ingenting med diagnoser att göra överhuvudtaget. Jag är uppväxt i ett lugnt villaområde och det spelar nog in. Är man uppväxt i lgh är allt enklare. Jag kan inte vänja mig med detta, att ständigt höra andras ljud dygnet runt.