2022-01-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Kloka ord.
Nu känner jag mig dum som inledde tråden som jag gjorde🙃🙈

Det tycker jag inte du behöver göra. Det verkar inte finnas något ont alls i karln och hans budskap och det han stod för är det ju absolut inget fel på. Men jag tycker som du att det alltid var något som skavde lite grann när det kommer till hans ödmjukhet och synen på sig själv.

Det finns tusentals människor som gjort liknande livsval och i praktiken levt sina liv enligt samma filosofi som Björn men låtit det stanna vid en mindre spännande inramning och helt utan att söka uppmärksamhet.

Det som gjort Björn så stor och att han fått all den här uppmärksamheten är naturligtvis att han kommer från medelklassen/ övre medelklassen och att hela media-sverige själva kommer från den samhällsklassen och kan identifiera sig med honom.

För någon från övre medelklassen som har som bortre gräns, när man stretschat sitt liv maximal, att sätta på sig kulörta strumpor i en avvikande färg framstår väl hans bedrift, att hoppa av karriären och välja det livet, ungefär som en resa till bortre rymden.

Hade han haft en annan bakgrund, tillhört en lägre samhällsklass, haft en liknande livskris men som mynnat ut i att han i stället packat ner sina tillhörigheter i två plastkassar, dragit runt på stan och sovit på järnvägsstationen eller nattbussen och i praktiken levt enligt exakt samma filosofi och varit minst lika god hade det flugit helt över huvudet på mediafolket och akademikerna hade snarare fyllts av rädsla och avståndstagande än en vilja att betala för att gå på föreläsning.

Att döpa en spårvagn efter en sådan person hade så klart varit fullständigt otänkbart även om den personens godhet multiplicerades med 100 och hade hade minst lika kloka ord att dela med sig av som Björn.
Citera
2022-01-20, 08:13
Medlem
Lyssnar inte på radio så jag har inte hört hans sommarprat.
Mest genuint äcklad över att en avliden person lyfts fram på detta sätt som i detta fall.
Personkult, helgongloria är stört på något sätt.
Stort ego hade han nog främst skulle jag gissa på.
Citera
2022-01-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är väl inte olagligt att ta livet av sig?

Nope, varken suicid eller försök till det är ett brott enligt brottsbalken.
Citera
2022-01-20, 08:47
Medlem
Enligt artikeln i SvD så:

"I måndags fick han sluta sina dagar precis på det sätt som han hade planerat. Sittandes. Genom att själv svälja ett dödande preparat. Med nära och kära omkring sig vars omväxlande skratt, gråt och tröst övergick i förtätad närvaro när Björn sa: ”Nu kommer jag att vända mig inåt, mot mig själv."

Man får verkligen hoppas att dessa "nära och kära" vet vad de gav sig in på och inte får problem efter denna upplevelse i en "förtätad närvaro".
Citera
2022-01-20, 08:49
Medlem
Inte känt till denna person alls, för mig helt okänd.

Men så sitter jag inte och glor på TV4 och Malou dagarna i ända.

Verkar ha varit en person som velat synas och höras väldigt mycket på senare år. Som alla dessa andra "influencers"/scamsters som åker land och rike runt och predikar en massa smörja och självklarheter för medelålders kärringar i arenor.

ALS innebär en jävla skitdöd dock så tragiskt att han drabbades av det.
Citera
2022-01-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Mellanmjölkssvenskar har närmast analfabetisk okunskap om religionshistoria och religionsfilosofi.

Av någon anledning framstår buddhism som lite ofarligare och mer exotiskt för dem. Därför Natthiko en perfekt persona i föreläsningssammanhang.

En kristen eremit som gått i ökenfädernas spår hade varit alldeles för komplicerat och mörkt för konferensgästen som vill ha inspiration som inte utmanar.

Nu tycker jag att du verkar ha en onödigt cynisk inställning. Klart man kan relatera mer till någon som har ena foten i samma värld som man själv. Mellanmjölksbuddhism är precis lagom metafysiskt för oss svenskar.
Citera
2022-01-20, 09:08
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är väl inte olagligt att ta livet av sig?

Assisterat självmord är det.
Citera
2022-01-20, 09:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Med svart humor önskade han att få en spårvagn uppkallad efter sig. Och på mindre än ett dygn fick Robert Lindberg, pressansvarig Gbg SpåVäg, in över 500 förslag om Björn.
Över en hel period händer detta aldrig.
De ligger betydligt lägre.
Ca knappt under 100, totalt, är rekord.

Det kommer aldrig att hända. Han är totalt okänd och har väl inte ens varit i Göteborg nån gång.
Citera
2022-01-20, 09:32
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Assisterat självmord är det.

NEJ! ASSISTERAD dödshjälp strider INTE juridiskt mot lagen men det tvistas om de begår brott mot läkareden och deras legitimation kan komma ifråga hos Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd då en läkares uppgift är att rädda liv.
De kan alltså inte bli brottsdömda med legitimationen kan ryka…
AKTIV dödshjälp är däremot förbjudet i lag (då läkaren själv injicerar det dödande medlet)
Citera
2022-01-20, 09:41
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Med åren har jag blivit mer och mer överseende med människors brister. Trots allt är livet absurt och vi lever i en tokig värld. Går inte att kräva så mycket av människor givet de förutsättningarna. Vattendelaren för mig är huruvida en person är sympatisk eller inte. Och Björn får väl ändå sägas sortera in bland de sympatiska(?). Det räcker för mig.

Jag accepterar stora egon så länge de inte önskar trycka ner andra, och den känslan får jag inte av Björn.--

Bra skrivet.

Han har delat många bra tankar - om tankar. Att förhålla sig vuxet och kunna släppa taget om sina tankar. Vad är det sköna med den första starkölen? - Det är så härligt när det blir tomt inombords en stund... det lugnar ner sig. Visdomen att och hur man kan skapa mindre psykologiskt lidande för sig själv genom att förhålla sig på lite mindre allvar till sina tankar, man blir mindre benägen att skapa problem för sig själv och andra. Hade vi alla besuttit den visdomen... att inte ta sig själv på för stort allvar.
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-01-20 kl. 09:58.
Citera
2022-01-20, 09:45
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Mellanmjölkssvenskar har närmast analfabetisk okunskap om religionshistoria och religionsfilosofi.

Av någon anledning framstår buddhism som lite ofarligare och mer exotiskt för dem. Därför Natthiko en perfekt persona i föreläsningssammanhang.

En kristen eremit som gått i ökenfädernas spår hade varit alldeles för komplicerat och mörkt för konferensgästen som vill ha inspiration som inte utmanar.

Jag håller med. Synen på buddhismen som någon sorts mysig flummarreligion där allt är tillåtet och man kan tro på vad som helst är mest västerländska fantasier.
Citera
2022-01-20, 09:46
Medlem
Ställer samma fråga som mång andra; vem var snubben och vad har han gjort som skapat hans kändisskap?
Är han ännu en i raden av värdegrundskändisar vars enda bedrift är att ha rätt åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in