2022-01-20, 09:49
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Vad han gjorde var att bidra till att normalisera självmord. Genom hans handling har han sagt att det är bättre att de som har allvarliga sjukdomar eller handikapp dör. Att om man drabbats av en allvarlig sjukdom så är det bästa att mörda sig själv. Vissa människor med sjukdomar vill dö men långt ifrån alla. Då kommer denna normalisering leda till att de kanske inte får hjälp för samhället anser det bästa är att mörda sig själv.
Citera
2022-01-20, 10:14
Medlem
Han har gått mot strömmen och inte köpt gängse bild av vad ett "lyckat liv" skall bestå av. Han är en sökare som gått sin egen väg och upptäckte på senare år att många inspireras när han delar med sig av sina erfarenheter. Därför har han fortsatt att föreläsa m.m. Om någon "helgonförklarat" honom så skall väl det inte ligga honom till last, utan är snarare ett tecken på att många uppskattar budskapet. Jag har aldrig träffat Björn men min bild av honom är att han är klok, ödmjuk och rolig. Det är en rejält underskattad kombination.

Är man inte så insatt i det han sagt och skrivit tror jag att vissa lösryckta citat kan framstå som självförhärligande, när de nog snarare är ett uttryck för en rejäl portion självdistans och humor. Men om man sätter sig in i det han faktiskt haft att säga och budskapet fortfarande sticker i ögonen så behöver man nog snarare se sig själv i spegeln och fråga sig hur man egentligen mår. Blir man illa till mods av ett budskap som genomsyras av värme är det nog innerst inne man själv som skulle behöva en stor kram.

Men jag kan ha fel. RIP.
Citera
2022-01-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Jag har lyssnat ganska mycket på Björn N L, och många sörjer hans bortgång. Det är förståeligt. Kanske okänsligt av mig, men då vurmen blivit så stor och Göteborgs spårvägar översvämmas av mejl som kräver en spårvagn i hans namn, då känner jag att denna idoldyrkan behöver nyanseras.
Mitt intryck av det jag hört av honom är att han tar sig själv på väldigt stort allvar, och verkar vara ett ganska stort ego. Han citerar inte sällan sig själv, och verkar vara mycket mån om sin kändisskap och eftermäle. T.ex. har HAN SJÄLV föreslagit att en spårvagn i Göteborg ska uppkallas efter honom. Denna utmärkelse är en fin heder i Göteborg. Björn har dock ingen speciell anknytning till Göteborg.
Han vill även att en Lex Natthiko ska införas efter hans död för att tillåta aktiv dödshjälp. Ingen värdering om det, men ja han vill bli ihågkommen. Och inget fel i det heller, men är det bara jag som retar mig på denna helgonförklaring av Björn?
Lite komiskt är att han i sociala medier skrev i imperfekt (efter sin död) "Jag somnade in lugnt och stilla".

Jag har också undrat varför han ville bli känd. Många som vill bli det tycker att de är något speciellt, utöver det vanliga, stort ego.Och varför bryr man sig om sitt eftermäle? Vissa blir kända för att de ÄR kloka, andra gör bara en egotripp. Hans resa var väl kul för honom, jag behöver inte hans erfarenheter. Men det där att "hitta din gåva och ge sedan bort den" var ganska klokt sagt.
Citera
2022-01-20, 10:22
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Vad han gjorde var att bidra till att normalisera självmord. Genom hans handling har han sagt att det är bättre att de som har allvarliga sjukdomar eller handikapp dör. Att om man drabbats av en allvarlig sjukdom så är det bästa att mörda sig själv. Vissa människor med sjukdomar vill dö men långt ifrån alla. Då kommer denna normalisering leda till att de kanske inte får hjälp för samhället anser det bästa är att mörda sig själv.

Det var väl det största felslut man kan komma fram till av den här personens bidrag till andra. Lyssna på Framgångspodden #79 där han talar om att hantera tankar och hangups, att hantera hunger och att äta en gång om dagen, att hantera smådjur blands kungskobror och djungel, att förstå att det är bryskt att döda mygg, att ilskan är onödig. Att hantera lust och sexualitet, att flytta känslan från skrevet till bröstet och hjärnan - och uppnå klarhet och lugn.

Att kunna visualisera sig som en sten vid vattenbrynet, där livets vågor hela tiden nöter och nöter på en men ligger man kvar blir man slipad i sina kanter och mer ödmjuk inför livet. Att släppa fasta idéer och hangups. Att släppa taget om sitt ego. För att bara ta några exempel på den visdom han har delat.
Citera
2022-01-20, 10:31
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson

Jag är för aktiv dödshjälp, anser att om man är såpass sjuk att det inte finns någonting att göra annat än att invänta en plågsam död, så ska man kunna välja att så avsluta sitt liv på ett mindre smärtfullt och traumatiskt sätt.
ALS är en vidrig sjukdom som inte har någon annan utgång än döden - hade jag själv drabbats hade jag också velat kunna avsluta mitt liv på ett värdigt sätt.

Har ingen vidare koll på Björn dock men kan instämma i vad en del övriga sagt här om att det blir lite för mycket med denna personkult som nu uppstått.
Citera
2022-01-20, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag visste inte ens att han existerade förrän jag läste dödsrunorna i MSM.
Samma här!
Citera
2022-01-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kommer aldrig att hända. Han är totalt okänd och har väl inte ens varit i Göteborg nån gång.

Om jag inte minns fel så kommer hans släkt ursprungligen från Göteborg och han växte upp där
Citera
2022-01-20, 10:46
Medlem
Ett stort EGO. In i det sista. Kännetecknande för dem är att de blir värre ju närmare döden de kommer.
Egofixeringen övergår i ett slags besvärjelse att beveka döden. "Jag? Jag kan väl inte dö!" Som Ebbe Karlsson och S Herrgård som lät svenska folket genom SvT ta del av deras kommande begravningar. Vem glömmer Herrgård i kostym sitta framför tv-kameran hos begravningsentreprenören och lägga upp ceremonin. Det finns oändligt mycket bättre människor än dessa som i det tysta lämnar jordelivet.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2022-01-20 kl. 10:50.
Citera
2022-01-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det tycker jag inte du behöver göra. Det verkar inte finnas något ont alls i karln och hans budskap och det han stod för är det ju absolut inget fel på. Men jag tycker som du att det alltid var något som skavde lite grann när det kommer till hans ödmjukhet och synen på sig själv.

Det finns tusentals människor som gjort liknande livsval och i praktiken levt sina liv enligt samma filosofi som Björn men låtit det stanna vid en mindre spännande inramning och helt utan att söka uppmärksamhet.

Det som gjort Björn så stor och att han fått all den här uppmärksamheten är naturligtvis att han kommer från medelklassen/ övre medelklassen och att hela media-sverige själva kommer från den samhällsklassen och kan identifiera sig med honom.

För någon från övre medelklassen som har som bortre gräns, när man stretschat sitt liv maximal, att sätta på sig kulörta strumpor i en avvikande färg framstår väl hans bedrift, att hoppa av karriären och välja det livet, ungefär som en resa till bortre rymden.

Hade han haft en annan bakgrund, tillhört en lägre samhällsklass, haft en liknande livskris men som mynnat ut i att han i stället packat ner sina tillhörigheter i två plastkassar, dragit runt på stan och sovit på järnvägsstationen eller nattbussen och i praktiken levt enligt exakt samma filosofi och varit minst lika god hade det flugit helt över huvudet på mediafolket och akademikerna hade snarare fyllts av rädsla och avståndstagande än en vilja att betala för att gå på föreläsning.

Att döpa en spårvagn efter en sådan person hade så klart varit fullständigt otänkbart även om den personens godhet multiplicerades med 100 och hade hade minst lika kloka ord att dela med sig av som Björn.

Kloka ord Rotebro-Conny!
Tack.
Citera
2022-01-20, 11:01
Medlem
Bakaxels avatar
Helt klart sitter Björn i himmelen och tar sig för pannan och garvar åt era småsinta utläggningar.

Har varken läst hans bok eller följt hans liv men jag känner igen en god människa när jag ser en. Lyssnade just på hans sommarprat för att få lite bakgrund, väldigt fin människa.

Det är nog bara på Flashback man kan se bajskastning mot en som hängett sig att hjälpa andra och sprida glädje genom att dela de visdomar han tycker sig ha nått, efter ha dedikerat 17 år av sitt liv på kloster med intensiv meditation och utbildning.

Han fejjsade döden som en man, uppriktigt och ärligt med mod som ett lejon. Och skrattade in i det sista. Jag såg videon från hans avskedskalas. Säg en enda här på FB som skulle sitta och prata så ödmjukt och varmt fast ni vet vilket datum ni ska dö.
Citera
2022-01-20, 11:10
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
NEJ! ASSISTERAD dödshjälp strider INTE juridiskt mot lagen men det tvistas om de begår brott mot läkareden och deras legitimation kan komma ifråga hos Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd då en läkares uppgift är att rädda liv.
De kan alltså inte bli brottsdömda med legitimationen kan ryka…
AKTIV dödshjälp är däremot förbjudet i lag (då läkaren själv injicerar det dödande medlet)

Då har jag bättre insyn. Tack!
Citera
2022-01-20, 11:23
Medlem
Triremers avatar
Jag tycker att han var otroligt jobbig. Tänker jag efter ogillade jag nog mer hans följare som såg honom som något helgon. Han verkar mått psykiskt dåligt under lång tid. Jag kan inte mycket om psykologi men jag insåg snabbt att han inte mår bra. Nu när jag läser om honom så har han uttalat sig tidigare om att han led av ångest och depression. Hans "toppjobb" och superkarriär borde granskas. Att vara biträdande ekonomichef på AGA i Spanien borde inte alls anses vara något toppjobb om man gått ut handels. Han hoppade ju dessutom av för att jobba som dagisfröken och andra ströjobb.

Han var son till en rik man, pallade inte jobba, levde med ångest och depression och som typisk sökare blev han då munk. Sedan kommer han hem och ska bli något helgon. Ostabilare person får man ju leta efter.

Jag tycker dock synd om honom att han led av psykisk sjukdom och senare kom att få ALS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in