2022-01-19, 16:03
Medlem
Jag har lyssnat ganska mycket på Björn N L, och många sörjer hans bortgång. Det är förståeligt. Kanske okänsligt av mig, men då vurmen blivit så stor och Göteborgs spårvägar översvämmas av mejl som kräver en spårvagn i hans namn, då känner jag att denna idoldyrkan behöver nyanseras.
Mitt intryck av det jag hört av honom är att han tar sig själv på väldigt stort allvar, och verkar vara ett ganska stort ego. Han citerar inte sällan sig själv, och verkar vara mycket mån om sin kändisskap och eftermäle. T.ex. har HAN SJÄLV föreslagit att en spårvagn i Göteborg ska uppkallas efter honom. Denna utmärkelse är en fin heder i Göteborg. Björn har dock ingen speciell anknytning till Göteborg.
Han vill även att en Lex Natthiko ska införas efter hans död för att tillåta aktiv dödshjälp. Ingen värdering om det, men ja han vill bli ihågkommen. Och inget fel i det heller, men är det bara jag som retar mig på denna helgonförklaring av Björn?
Lite komiskt är att han i sociala medier skrev i imperfekt (efter sin död) "Jag somnade in lugnt och stilla".
Citera
2022-01-19, 16:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Jag har lyssnat ganska mycket på Björn N L, och många sörjer hans bortgång. Det är förståeligt. Kanske okänsligt av mig, men då vurmen blivit så stor och Göteborgs spårvägar översvämmas av mejl som kräver en spårvagn i hans namn, då känner jag att denna idoldyrkan behöver nyanseras.
Mitt intryck av det jag hört av honom är att han tar sig själv på väldigt stort allvar, och verkar vara ett ganska stort ego. Han citerar inte sällan sig själv, och verkar vara mycket mån om sin kändisskap och eftermäle. T.ex. har HAN SJÄLV föreslagit att en spårvagn i Göteborg ska uppkallas efter honom. Denna utmärkelse är en fin heder i Göteborg. Björn har dock ingen speciell anknytning till Göteborg.
Han vill även att en Lex Natthiko ska införas efter hans död för att tillåta aktiv dödshjälp. Ingen värdering om det, men ja han vill bli ihågkommen. Och inget fel i det heller, men är det bara jag som retar mig på denna helgonförklaring av Björn?
Lite komiskt är att han i sociala medier skrev i imperfekt (efter sin död) "Jag somnade in lugnt och stilla".

Jag visste inte ens att han existerade förrän jag läste dödsrunorna i MSM.
Citera
2022-01-19, 16:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vem är ens denne person? För mig totalt okänd...
Citera
2022-01-19, 16:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag blev tipsad om hans bok "Jag kan ha fel" av min fru för några veckor sedan.
Första 70 sidorna eller så satt jag mycket och muttrade om "jaja, munkar håller sig lyckliga genom att skita i allt, jag vet redan det", men boken i sin helhet tycker jag var riktigt bra. Efter de 70 sidorna eller så började det kännas som att han ändå såg relativt nyktert på det hela.
Den var inte fullspäckad med metafysiskt flum och dravel, utan kändes mest fokusera på hur hans liv som munk i 17 år var. Det var några rätt så roliga stycken i den.
Väldigt lätt att läsa rakt igenom i ett svep då den inte var särskilt långtråkig.

Något jag däremot störde mig på är att han i raketfart blev framgångsrik ekonom direkt efter högskolan. Man får lite intrycket av att han fick det serverat på silverfat och att det kan ha bidragit till att han inte kände att det var särskilt givande. "Jaja, inte konstigt att han hade råd att resa till orienten och traska runt i flera månader när han hade räknat pengar åt knösar några år." tänkte jag nog.
Å andra sidan tycker jag det är fullt förståeligt om han tyckte det var ett hektiskt och förgänligt liv, och ville ha något enklare.
Citera
2022-01-19, 16:45
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

I tv 4 kretsar har han varit känd i många år. Två 8 år gamla intervjuer i Nyhetsmorgon.

https://www.youtube.com/watch?v=bZ2DCs65oqg

https://www.youtube.com/watch?v=i1Z2-ZzapMA&t

Sedan har han varit med i Malou, svt och alla möjliga program.
Citera
2022-01-19, 16:47
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard

Ja nu talar vi i, Åsa-Nisses-Sverige liv och död, på riktigt!
Jag har privat erfarenhet av ALS.
Denna obarmhärtiga skoningslösa långsamma sjukdom mot en säker död. Och ingenting i Björns liv m den historia han hade, syftar till något annat än ett helvete.

Hans långsamt plågsamma död stod på spel.
Ingen läkekonst. Inget liv. Plåga och smärta.
En kompromisslös plåga.
Det var allt han med rätta visste.

Och att inse hur det känns går inte. Noll.
Det kan vi inte.
Och att då hantera detta på det sätt han valde, efter hans frivilliga och självvalda död, det är inget någon av oss kan förstå. Det måste få vara hans rätt till liv och död.

,
Citera
2022-01-19, 16:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
I tv 4 kretsar har han varit känd i många år. Två 8 år gamla intervjuer i Nyhetsmorgon.

Jag tittar inte på tv, kanske därför jag missat honom? Han fick bestämma själv när han skulle ställa skorna, det är ju positivt.
Citera
2022-01-19, 16:51
Medlem
Jo, jag mindes att jag sett honom i något soffprogram för länge sedan att han skulle bli munk. Hörde något gammalt idag med honom där han undgjorde sig över Trump och vänsterextremisten till journalist såg nöjd ut. Vet egentligen inte varför han nu får så stor uppmärksamhet men han har väl åter gjort något annorlunda och visar sig tydligen ha rätt värdegrund enligt pk.

Vill minnas att hans beslut att bli munk just hade med hans sjukdom att göra och att det skulle göra honom frisk igen. Det slutade väl sådär men vi ska alla den vägen vandra. Men man glömde honom snabbt efter att han skulle bli munk och snart så är nog även hans slut även det glömt.
Citera
2022-01-19, 16:53
Medlem
Kajahs avatar
Hade aldrig hört talas om Björn innan, men detta väcker återigen funderingarna på varför i helvete det inte är lagligt att välja en fridfull död på eget bevåg istället för förlängt lidande. Vilket är egentligen det mest humana?
Citera
2022-01-19, 16:56
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Han har varit aktuell under många år pga sitt sätt att göra olika modiga livsval.
Och som tack för sin egen valda väg från högtsittande civilekonom plötsligt blev han munk 17 år i Asien och därefter en efterlängtad föreläsare och författare. Allt med stor karisma.
Han. Just denna modiga han drabbades av dödliga ALS. Och även det var han öppen och utåt med. Och nu är han öppen med slutet på sitt självvalda Ingenting-liv.

Citera
2022-01-19, 16:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn

Så han har varit med i TV? Men för vad är han känd? Är han metrolog, astrofysiker, författare, partiledare, skidåkare?

Måste jag ratta in TV4 för att förstå vem denne gigant är?
Citera
2022-01-19, 16:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Han har varit aktuell under många år pga sitt sätt att göra olika modiga livsval.
Och som tack för sin egen valda väg från högtsittande civilekonom plötsligt blev han munk 17 år i Asien och därefter en efterlängtad föreläsare och författare. Allt med stor karisma.
Han. Just denna modiga han drabbades av dödliga ALS. Och även det var han öppen och utåt med. Och nu är han öppen med slutet på sitt självvalda Ingenting-liv.

Ja han var säkert en intressant person för någon. Tycker det var bra att han var öppen med eutanasi, det behöver diskuteras mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in