2022-01-20, 00:25
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Män i största allmänhet såg nog snarare en person som kastade bort sitt liv och en framgångsrik karriär för att leva tiggarliv och incel liv i Asien.

Hans föräldrar var rika så han behövde aldrig sakna något som barn.
Inte så kul att få karriären utstakad som barn. Så jag förstår att han gjorde megarevolt mot det.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vill minnas att hans beslut att bli munk just hade med hans sjukdom att göra och att det skulle göra honom frisk igen. Det slutade väl sådär men vi ska alla den vägen vandra. Men man glömde honom snabbt efter att han skulle bli munk och snart så är nog även hans slut även det glömt.
Han blev munk 1992 och fick diagnosen ALS 2018. Däremot var hans pappa sjuk i KOL under många år och begick också självmord.
Citera
2022-01-20, 00:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Jo, där är ju rätt stora skillnader mellan Buddismens olika inriktningar. Men just självmords-brännarna har ju ofta varit Tibetaner i protest mot Kinas ockupation. Thailand borde ha samma inriktning som Tibet?

Sjävmordsbrännarnare är ändå mest förknippade med Vietnam sedan att bränna ihjäl sig för någon större sak än sig själv borde ändå vara större än att ta en rejäl överdos med sömnpiller på grund av en sjukdom. Samma sak med kamikazepiloterna. De offrade sig för sitt land när det inte fanns något annat att göra.
Citera
2022-01-20, 00:48
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Är inte självmord dåligt för karman enligt buddhismen?

Det är inte så karma fungerar i buddhismen om jag förstår rätt, det är en misstolkning. Karma är mer som en väg i livet du inte kan komma ifrån att vandra, det som du gör och det som händer dig i livet. Det varierar från person till person vad dens karma är. Ena personens karma kan vara att leva som fiskare, där är han som lyckligast och får utlopp för sina fördelar som individ. En annans karma kan vara att jobba på McDonalds, där den mår piss vilket ger motivation till att starta eget företag. En tredjes karma kan vara att få cancer när den är 5 år gammal. För att alla liv kan inte gå bra, om allas liv hade gått bra hade ingen vetat vad bra är för något. Gott och ont måste alltså finnas. Om vi inte hade haft ljus hade vi inte haft något mörker eftersom mörker är avsaknaden av ljus. Hur kan det finnas en avsaknad av ljus utan att det finns ljus? Hemska saker är dock egentligen inte hemska alls på en nivå av medvetande, utan de måste uppfattas så för att det ska vara möjligt att navigera sig genom vardagen. Ett bra exempel på detta är att ångesten när man åker upp för en berg-o-dalbana kan tolkas som mycket positiv eller mycket negativ från person till person. Det visar alltså hur mycket vår tolkning av våra upplevelser gör för hur vi upplever saker.

Hemska saker som händer människor är alltså en del av deras karma, inte för att människan gjort något fel. Människan gjorde exakt vad guds(universums) plan är och uppfyllde sin karma, vilket tjänade ett högre syfte än människan var medveten om. Den var med och skapade det oändligt djupa konstverk som är universum.

RIP Natthiko!
Senast redigerad av SlapBass 2022-01-20 kl. 00:50.
Citera
2022-01-20, 00:58
Medlem
Manginazs avatar
Spårvagn? Urspårat.
En riktig munk skulle vänta ut döden eller tända eld på sig själv.

Är det bevittnat att han levt som munk i tio plus år? Eller har han bara vart nere i Asien och supit och knullat?
Citera
2022-01-20, 01:21
Medlem
En genuint underbar och sympatisk människa. Jag rekommenderar stark att ni lyssnar på samtliga avsnitt jag länkar här nedan

79. Munken - Björn "Natthiko" Lindeblad

Välkomna till Framgångspoddens mest insiktsfulla avsnitt! Buddhistmunken Björn “Natthiko” Lindeblad gästar i podden - hemma från 16 år som skogsmunk lever han nu ett normalt liv i Sverige. Björn gjorde raketkarriär genom Handelshögskolan i Stockholm och vidare som AGA-koncernens yngsta ekonomichef någonsin, blott 25 år gammal. Vi pratar om meditation, lycka, visdom, att vara vaken i fyra dygn, ångest och meningen med livet. En enormt framgångsrik man! Föreläsaren, ex-munken och medmänniskan Björn Lindeblad!

https://podme.com/se/framgangspodden/84320

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

173. Livet som skogsmunk - Björn Lindeblad

Han hade allt som en vanlig kallar framgång, högchef, sekreterare välbetalt jobb. Han skulle vara lycklig men kände sig inte lyckad. Han sålde allt han ägde och blev skogsmunk i de thailändska djunglerna i 17 år. - Livet som munk - Sov 4 timmar per natt - Ingen sex och onani - Livet som eremit - Döden - Pengar & lycka

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

246. Björn Natthiko Lindeblad - Att möta döden

För er som följt Framgångspodden så är denna gäst inte ett nytt namn, den tidigare skogsmunken Björn Natthiko Lindeblad! Det är fjärde gången han gästar podden, och det här kom att bli en av de svåraste intervjuer jag hållit. Som många vet så är Björn en kär vän till mig, en mentor jag länge saknat, och förra året fick han det hemska beskedet att han diagnostiserats med ALS. Vi pratar om hur det är att få ett dödsbesked, hur han ser på döden och alla tankar det medför. Men vi går också in på Björns pappa, som förra året fick beskedet att han hade KOL, och tillsammans med familjen valde att åka ner till Schweiz och avsluta livet med dödshjälp. Det här var ett sådant samtal man aldrig vill ha med en vän, men som vi hoppas kan ge er djupare perspektiv och syn på livet.

432. Björn Natthiko Lindeblad - Tack & farväl

Min kära vän och ex-buddhistmunk, Björn Natthiko Lindeblad, gör ett kärt återseende i podden för att säga tack - i vad som kan komma att bli vårt sista avsnitt tillsammans.Som många av er vet så gästade Björn för första gången podden för fyra år sedan, och jag har haft äran att ha med honom flera gånger sedan dess. Han har inte bara gett mig en helt ny syn på livet och vad framgång är, utan också kommit att bli en av mina största förebilder.I det här avsnittet så går vi både djupare och blir mer personliga än vi någonsin har varit tidigare. Vi pratar självklart om Björns liv idag, kampen mot ALS och om hans hyllade sommarprat och bok, men också om så mycket mer. Vi pratar om att bli ett med nuet, varsevarande, att lista ut vem vi är bakom allt fysiskt och alla känslor, separation och att inte tro på allt vi tänker. Det blev ett tillfälle för Björn att säga tack till alla Framgångspoddens lyssnare. Och tack säger vi till dig Björn. Tusen tack. För allt. Björn Natthiko Lindeblad.

Senast redigerad av MyCityOfRuins 2022-01-20 kl. 01:27.
Citera
2022-01-20, 01:40
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Känns väl mest hippieaktigt att ha blivit buddhistisk munk. Man undrar ju varför han stannade i det livet så länge som 17 år och varför det inte blev i hela livet. Känns ju som någon form av eskapism men samtidigt är det ju lite kul att han valde sin egen unika väg i livet. Vila i frid Björn

Här beskriver han varför han lämnade munklivet.

https://www.youtube.com/watch?v=i1Z2-ZzapMA&t=332s

Intuitionen vägledde honom att gå vidare.
Citera
2022-01-20, 02:01
Medlem
Kände inte till honom innan hans självvalda död. Men vad är så intressant med att ha varit buddhistmunk i 17 år? Gå omkring i ett kloster med tillhörande park och meditera. Det finns ju miljontals andra människor som faktiskt upplever mycket under 17 år av sitt liv och har fantastiska tankar, inte blir de upphöjda för det. Men varför denna upphöjning till skyarna när man bott i kloster? Säkert snäll, såg lite av videon ovan när Bagge intervjuade honom, men det blir lite för mycket när detta munkeri ska ältas.
Citera
2022-01-20, 02:46
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Kände inte till honom innan hans självvalda död. Men vad är så intressant med att ha varit buddhistmunk i 17 år? Gå omkring i ett kloster med tillhörande park och meditera. Det finns ju miljontals andra människor som faktiskt upplever mycket under 17 år av sitt liv och har fantastiska tankar, inte blir de upphöjda för det. Men varför denna upphöjning till skyarna när man bott i kloster? Säkert snäll, såg lite av videon ovan när Bagge intervjuade honom, men det blir lite för mycket när detta munkeri ska ältas.

Det är nog hans charm och karisma som gjorde honom stor i Sverige.

När han kom tillbaka till Sverige så var han fattig. Tror han sökte bistånd hos socialen och fick avslag. Hans handläggare på arbetsförmedlingen frågade honom hur han skulle "underhålla sitt personliga varumärke".

Så han var tvungen att framhäva sig själv, blev uppmuntrad att göra så av det västerländska samhället, göra reklam för sig själv för att få jobberbjudanden och kunna försörja sig själv.

Bättre jobba som föreläsare och meditationslärare än städare typ.
Citera
2022-01-20, 04:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag blev tipsad om hans bok "Jag kan ha fel" av min fru för några veckor sedan.
Första 70 sidorna eller så satt jag mycket och muttrade om "jaja, munkar håller sig lyckliga genom att skita i allt, jag vet redan det", men boken i sin helhet tycker jag var riktigt bra. Efter de 70 sidorna eller så började det kännas som att han ändå såg relativt nyktert på det hela.
Den var inte fullspäckad med metafysiskt flum och dravel, utan kändes mest fokusera på hur hans liv som munk i 17 år var. Det var några rätt så roliga stycken i den.
Väldigt lätt att läsa rakt igenom i ett svep då den inte var särskilt långtråkig.

Något jag däremot störde mig på är att han i raketfart blev framgångsrik ekonom direkt efter högskolan. Man får lite intrycket av att han fick det serverat på silverfat och att det kan ha bidragit till att han inte kände att det var särskilt givande. "Jaja, inte konstigt att han hade råd att resa till orienten och traska runt i flera månader när han hade räknat pengar åt knösar några år." tänkte jag nog.
Å andra sidan tycker jag det är fullt förståeligt om han tyckte det var ett hektiskt och förgänligt liv, och ville ha något enklare.

Man måste lyssna på hans bok, han själv som läser.
Citera
2022-01-20, 06:49
Medlem
Amors avatar
Överskattad skulle jag säga som alla inspirationsföreläsare. Mycket plattityder om att finna sig själv och liknande.

Han lägger väl till liten buddhistisk touch på det. Men fattar faktiskt inte vad det är han säger som är unikt.

Rent generellt är väl dessa konferenstalare duktiga på att läsa publiken och känna av vad som slår ann en sträng hos dem. Om man sen frågar folk som hyllar talaren vad som var så bra har de oftast svårt att svara.

Hoppas vi anställda vågar ifrågasätta ledningsgrupperna som fortsätter att lägga massa pengar på sådant scam.
Senast redigerad av Amor 2022-01-20 kl. 06:54.
Citera
2022-01-20, 07:00
Medlem
Amors avatar
Mellanmjölkssvenskar har närmast analfabetisk okunskap om religionshistoria och religionsfilosofi.

Av någon anledning framstår buddhism som lite ofarligare och mer exotiskt för dem. Därför Natthiko en perfekt persona i föreläsningssammanhang.

En kristen eremit som gått i ökenfädernas spår hade varit alldeles för komplicerat och mörkt för konferensgästen som vill ha inspiration som inte utmanar.
Citera
2022-01-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Hade aldrig hört talas om Björn innan, men detta väcker återigen funderingarna på varför i helvete det inte är lagligt att välja en fridfull död på eget bevåg istället för förlängt lidande. Vilket är egentligen det mest humana?
Det är väl inte olagligt att ta livet av sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in