2021-12-22, 13:52
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Köpte hus 1990 innan kraschen, hade huvuddelen av lånen med rörlig ränta.
I januari 1992 blev jag uppsagd från jobbet och sedan höjdes styrräntan till 500% och under ett antal månader blev min räntekostnad nästan lika hög som min inkomst (jag lyckades få några deltidsjobb/timanställningar efter uppsägningen).
Gick ner några kilo i vikt eftersom jag med nöd och näppe hade råd med mat, men vägrade sälja huset med förlust.

Men jag fick efter knappt två år ett nytt jobb, startade ett litet företag och träffade en tjej, som nu är min fru.
Det löste sig med andra ord.

Hur mycket köpte du huset för? Och hur mycket är det värt idag? För jag gissar att typ alla som klarade sig igenom krisen sitter på ett antal miljoner kronor i värdeökning i sin bostad idag, även om det mer är ett generaliserande än en konstaterad sanning.
Citera
2021-12-22, 14:01
Vet en del som blev schackmatt. T ex en som med sin dåvarande tjej jobbade på Saab i Trollhättan. I den by, område där de ville köpa hus, så fick de inte låna till att köpa ett befintligt hus, däremot bygga ett nytt. När det kraschade,arbetslöshet och banken tog huset då blev det brakförlust. Åtminstonde en bit in på 2000talet hade han utmätning men fick behålla det han jobbade övertid. Såg honom sist runt 2012 ca. Körde då en extremt rostig passat från tidigt 90tal och såg ångestfylld ut.
En annan tjomme byggde hus i Stockholm samtidigt som han borgade för sonens köp tillsammans m tjejen för br i Stockholm. Husbygget drog ut på tiden, sprack mellan son o tjej..Behöver jag säga att det gick åt hvete? Blev existensminimum resten av livet. Om huset citat: Det köptes av en j-ka invandrare! Tror det var av kronofogden. Med dessa skräckexempel i bakhuvudet så har jag aldrig levt som luftfylld storpotät!
Senast redigerad av lone star 2021-12-22 kl. 14:04.
Citera
2021-12-22, 14:11
Medlem
Jag var med under krisen men klarade mig bra igenom den då jag helt saknade lån, och flyttade in i en billgig lägenhet 1989, som jag i och för sig förlorade 500 sek på(Men det var inte mycket pengar ens då).
Hade turen att ha kvar min anställning under hela den tiden, så det gick ingen nöd på mig.
Men hade bekanta som förlorade desto mer: Damen som köpte min lägenhet 1989 för 90 K: Lämnade tillbaka den till föreningen 1993 för 0 sek.
Bekanta som köpte en stor central lägenhet(I en mellanstor stad) 1989 gick isär 1991 men fick fortsätta bo ihop tills de sålde lägenheten 1994(Med 300 K förlust).
Däremot en f.d klasskompis råkade riktigt illa ut, nybyggd kåk ny bil etc. Han fick gå ifrån allt det och hustrun försvann. Han gick bort rejält nergången 2004 bara 38år gammal.
Citera
2021-12-22, 14:15
Medlem
TsarNimbuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ja, fler siffror tack! Vad kostade en villa eller bostadsrätt 1990 och vad kostade den 1995? Vad tjänade man (om man hade jobb...) och hur höga var ränteutgifterna när det var som värst?

Som jag skrev tidigare så kunde lägenheter kosta nästan ingenting alls år 1995 och ett antal år framåt i min medelstora småstad. Bostadsrätter i attraktiva lägen i gamla föreningar med låga avgifter kunde väl gå för ett par hundra tusen. Dessa kostar idag ca två miljoner. Radhus och villor kostade runt halvmiljonen vid samma tid, värde idag ca 3,5 miljoner. Ett äldre hus på landet en kvarts bilresa utanför stan ca 350 tusen.

Fast dom där lägenheterna som gavs bort gjordes väl i utbyte mot att mottagaren också tog över lånen?
Citera
2021-12-22, 14:16
Medlem
kakburks avatar
Det var ju betydligt högre räntor på 90-talet än idag men köpte man hus så innebar det ändå en trygghet att binda räntan. Den rörliga flög ju genom taket vid ett par tillfällen. Dock kunde man bara binda bottenlånet medan toppen var rörlig så det gällde att hyvla av den först.
Jag och min sambo köpte hus strax innan kuwaitkrisen och juggekriget och vi blev rådda att binda räntan på 5 år vilket vi gjorde. Vi bedömde att månadskostnaden var acceptabel.

Flera år senare separerade vi och då var den värsta krisen över så jag köpte ut henne och gjorde bra vinst när jag sålde ytterligare några år senare.
Jobb hade jag hela krisen för jag har en lite speciell teknisk utbildning som arbetsgivare efterfrågade.
En bekant till mig hade betydligt högre lån och rörlig och det gick inte så bra men han repade sig efter några år.
Citera
2021-12-22, 14:17
Medlem
anarquistens avatar
Kan ju även vara intressant att veta att även om det låter billigt med en lägenhet för en tiondel så mycket pengar som de kostar idag, så var låneräntan betydligt högre också.

Har för mig att jag betalade runt 13% på mina lån och det fanns dessutom ingenting som hette "amorteringsfritt" på den tiden utan lånet skulle vara avbetalt på en viss tid.

Grannen under hade köpt sin 3:a kontant typ 30 år tidigare och betalade då lika mycket för den som jag skulle betala i månadskostnad 40 år framåt, helt bisarrt egentligen..
Citera
2021-12-22, 14:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TsarNimbus
Fast dom där lägenheterna som gavs bort gjordes väl i utbyte mot att mottagaren också tog över lånen?

Hmm... Jag vet ärligt talat inte hur det fungerade när första ägaren sålde för en krona. Men några år senare när lägenheten hade haft ett par tre ägarbyten så var det inte tal om att ta över några lån. När vår generation flyttade hemifrån runt millennieskiftet så började det väl så smått att bli lite brist på lägenheter här i stan. Man kunde inte bara knalla in på kommunala bostadsbolagets kontor och välja och vraka bland lediga lägenheter i valfri stadsdel. Men det fanns i alla fall alltid ett sätt att snabbt och enkelt hitta bostad: Hosta upp ett par tusenlappar och köpa en lägenhet i det lite mindre populära "problemområdet".
Citera
2021-12-22, 14:31
Medlem
Gick bankerna med staten i ryggen och tog över ägandeskapet av ett hus med tvång om man inte kunde betala lånen? Som skedde mängder med folk i USA under 2008-krisen, men typ ingen i Sverige.
Citera
2021-12-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TsarNimbus
Nej: Givetvis de lån som BRF hade, men inte några privata lån den summa du betalade var priset för BR.
Själv köpte jag en lägenhet i en brf. under rekonstruktion 1997 för 6000 ursprungliga köparen hade betalat 360 000 för den 1991.
Så det var en hal del som förlorade pengar, och då skall du veta att räntnivåerna för bolån var 12-14% för konsumptionslån som de blev överförda till var snarare runt 25%. Vilket blir en häftig summa på ett par hundra tusen.
Citera
2021-12-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Om räntan på bostadslån idag går från 1.5% till 7.5% så är det 500% ökning. 7.5% ränta är ganska normalt faktiskt.

Vad menar du med "normal"? Varför är 7,5 procent "normal"? Senast räntan var över 7 procent var 1995 eller 26 år sedan.

Riksbanken har som mål att hålla inflationen på 2 procent, vad är det som motiverar en bolånsränta på nästan 4 gånger inflationen?
Citera
2021-12-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Vad menar du med "normal"? Varför är 7,5 procent "normal"? Senast räntan var över 7 procent var 1995 eller 26 år sedan.

Riksbanken har som mål att hålla inflationen på 2 procent, vad är det som motiverar en bolånsränta på nästan 4 gånger inflationen?
Under en period på 90-talet var räntan på 500%
Den steg inte med 500% utan den låg på 500%
Förstår du skillnaden mellan att öka 500% och att vara 500%

Edit:
Sorry, det var nog egentligen den du citerade4 som jag skulle ha citerat.
My bad!
Citera
2021-12-22, 14:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ja, fler siffror tack! Vad kostade en villa eller bostadsrätt 1990 och vad kostade den 1995? Vad tjänade man (om man hade jobb...) och hur höga var ränteutgifterna när det var som värst?

Som jag skrev tidigare så kunde lägenheter kosta nästan ingenting alls år 1995 och ett antal år framåt i min medelstora småstad. Bostadsrätter i attraktiva lägen i gamla föreningar med låga avgifter kunde väl gå för ett par hundra tusen. Dessa kostar idag ca två miljoner. Radhus och villor kostade runt halvmiljonen vid samma tid, värde idag ca 3,5 miljoner. Ett äldre hus på landet en kvarts bilresa utanför stan ca 350 tusen.

Visst är det svindlande? Vi sålde en trea i ett sekelskifteshus mitt i Vasastan (Stockholm) för 350 000kr 1992. Helt absurd om man sätter det i relation till dagens kontext!

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in