Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-12, 16:46
  #1
Medlem
lone stars avatar
SBABs prognos är att boräntan kommer i genomsnitt gå från runt 1.4 nu till 1.8 Jan 2023, 2.2 Jan 2024 till 2.5 2025..% givetvis. Ungefär så 3mån till 3 års bindning.
https://via.tt.se/pressmeddelande/ny...easeId=3309162

Vad tror ni om det? Rimligt,tveksamt eller inte alls?

Det är trots allt en klart anmärkningsvärd höjningsprognos. Dock ska sägas att prognoser från 2019 t ex visade på en klart högre ränta idag än vad som blev utfallet. Själv byter jag boende och bundit på 1 år lite under 1.3%. Tanken är att spela ut banker om ett år men inser att en 0.1% höjning ger ca 300kr dyrare lån för mig. Så frågan är om det vore bättre köra 3 mån och spela ut banker när man väl bytt boende. Orkar inte byta, deala innan affären genomförts.
Synpunkter? Själv tror jag inte Ingves gäng kapitulerar och höjer i första taget. Men nån gång måste de väl kapitulera?
Citera
2021-12-12, 16:55
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
SBABs prognos är att boräntan kommer i genomsnitt gå från runt 1.4 nu till 1.8 Jan 2023, 2.2 Jan 2024 till 2.5 2025..% givetvis. Ungefär så 3mån till 3 års bindning.
https://via.tt.se/pressmeddelande/ny...easeId=3309162

Vad tror ni om det? Rimligt,tveksamt eller inte alls?

Det är trots allt en klart anmärkningsvärd höjningsprognos. Dock ska sägas att prognoser från 2019 t ex visade på en klart högre ränta idag än vad som blev utfallet. Själv byter jag boende och bundit på 1 år lite under 1.3%. Tanken är att spela ut banker om ett år men inser att en 0.1% höjning ger ca 300kr dyrare lån för mig. Så frågan är om det vore bättre köra 3 mån och spela ut banker när man väl bytt boende. Orkar inte byta, deala innan affären genomförts.
Synpunkter? Själv tror jag inte Ingves gäng kapitulerar och höjer i första taget. Men nån gång måste de väl kapitulera?


Igelkotten får en ny tagg alltså?

Vi får väl se.
Citera
2021-12-12, 17:07
  #3
Medlem
holmiums avatar
Det är rätt ointressant inflationen har redan tagit fart, och räntenivån kommer att krypa upp i takt med inflationen. I slutet av 1970-talet var räntan 12,5% och inflationen ca 10%. Så räntemarginalen som banken tog ut var den samma då som nu.

Frågan är givetvis om lönerna kan anpassas till inflationen för att behålla gemene mans reallön, det är nog där vi har problemet.

Enda sättet för dom som arbetar med något produktivt i Sverige att kunna behålla sin köpkraft och därmed betala inflationsräntorna är att skära ner den improduktiva sektorn i Sverige och sänka skatterna. Arbetsgivare är antagligen inte så intresserade att betala 80% till staten för att höja en anställds reallön med 20%.

Enda vägen framåt är radikalt sänkta skatter och avgifter till offentlig sektor. Denna utvecklingen kommer av sig själv, men väntar man med sänkta skatter så kommer samhället att sjunka ändå längre ner i dyn.

Detta kommer inte att hända innan nuvarande system med att avlöna väljarkåren genom att anställa den inom offentligsektor samt att importera röstboskap har nått vägs ände. Vägs ände närmar sig dessbättre.
Citera
2021-12-12, 17:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
SBABs prognos är att boräntan kommer i genomsnitt gå från runt 1.4 nu till 1.8 Jan 2023, 2.2 Jan 2024 till 2.5 2025..% givetvis. Ungefär så 3mån till 3 års bindning.
https://via.tt.se/pressmeddelande/ny...easeId=3309162

Vad tror ni om det? Rimligt,tveksamt eller inte alls?

Det är trots allt en klart anmärkningsvärd höjningsprognos. Dock ska sägas att prognoser från 2019 t ex visade på en klart högre ränta idag än vad som blev utfallet. Själv byter jag boende och bundit på 1 år lite under 1.3%. Tanken är att spela ut banker om ett år men inser att en 0.1% höjning ger ca 300kr dyrare lån för mig. Så frågan är om det vore bättre köra 3 mån och spela ut banker när man väl bytt boende. Orkar inte byta, deala innan affären genomförts.
Synpunkter? Själv tror jag inte Ingves gäng kapitulerar och höjer i första taget. Men nån gång måste de väl kapitulera?

Vad tror du händer när man trycker pengar som om det inte fanns en morgondag? Inflation, och du ser den hända i detta nu. Vem kommer acceptera låg avkastning på obligationer i den miljön? Det sprider sig sedan vidare till den som tar bolån.
Citera
2021-12-12, 17:53
  #5
Medlem
Detta har jag redan förklarat till andra på Flashback men ingen vill tro på mig. Alla är överbelånade.
Citera
2021-12-12, 18:01
  #6
Medlem
vnc-s avatar
1% högre boränta 2025. Det blir 5000kr mer i månaden efter ränteavdrag om man har en villa för 10msek belånad till 70%. De flesta som får låna 7msek får mer än 5000kr netto i löneökning på 4 år.

Har svårt att se hur det skulle kunna bli ett problem om räntan ökar så långsamt.
Citera
2021-12-12, 18:04
  #7
Medlem
Duerfs avatar
Bankernas upplåningskostnader har gått upp på de längre bindningstiderna så förr eller senare kommer det tas ut av kunderna.

Det som motverkar detta till en viss del är att vissa banker desperat försöker ta marknadsandelar (Danske Bank och Swedbank) och räntan är deras främsta verktyg. Så på kort sikt kommer säkert räntorna ligga lågt men dessa banker kan inte erbjuda bolån de inte tjänar särskilt mycket pengar på i längden.
Citera
2021-12-12, 18:09
  #8
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är rätt ointressant inflationen har redan tagit fart, och räntenivån kommer att krypa upp i takt med inflationen. I slutet av 1970-talet var räntan 12,5% och inflationen ca 10%. Så räntemarginalen som banken tog ut var den samma då som nu.
- - -

Realräntan var då 2,5 procent, och inte negativ som den varit i åratal nu (ohållbart, men det finns det böcker skrivna om och inget jag orkar jiddra om här). Men man måste skilja på bankernas räntemarginaler, som kan vara helt annorlunda än den raka realräntan (även om det självklart för bankerna är lättare att tjäna storkovan i nuvarande räntemiljö med höga marginaler= stora intervall in- och utlåningsränta).
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-12-12 kl. 18:11.
Citera
2021-12-12, 18:15
  #9
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Detta har jag redan förklarat till andra på Flashback men ingen vill tro på mig. Alla är överbelånade.

Jag tror dig! Klart som fan att alla är överbelånade med fyra år av negativ realränta! Enda sättet för Rb att undvika en riktig krasch är sakta men säkert börja höja styrräntan. Men det skulle hota Ingves pension så det är långtifrån säkert. Krasch -22 hotar Ingves pension ännu mer - men då har han hunnit sätta sig i säkerhet. Karlfan borde skjutas.
Citera
2021-12-12, 18:17
  #10
Medlem
Tror det stiger flera procentenheter bara under 2022.
Verkade vara glädjesiffror för att inte sätta skräck i de skuldsatta.
Citera
2021-12-12, 18:18
  #11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
- - -
Frågan är givetvis om lönerna kan anpassas till inflationen för att behålla gemene mans reallön, det är nog där vi har problemet.
- - -

Det klart den inte gör. Det är hela poängen med den förda politiken, EN av poängerna, att inflatera bort kostnaderna för migrationen t ex. Det lustiga är att folk verkar ha trott att det inte kommer kosta dem någonting när nyanlända får senaste I-phonen av Soc...
Citera
2021-12-12, 18:27
  #12
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det klart den inte gör. Det är hela poängen med den förda politiken, EN av poängerna, att inflatera bort kostnaderna för migrationen t ex. Det lustiga är att folk verkar ha trott att det inte kommer kosta dem någonting när nyanlända får senaste I-phonen av Soc...

Men det finns enormt mycket att ta av inom offentlig och skattefinansierad sektor !

En del av detta är givetvis relaterat till sk. "nyanlända" som måste tvingas välja mellan att försörja sig själva eller frysa och svälta. Detsamma gäller förövrigt några hundratusen i verksamheter kopplade till politiskt styrd sektor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback