2021-12-16, 16:56
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Låter högt, SBAB hade en ränta på 0.84% tidigare i år givet vissa parametrar (minst 3.5M lån, 60% belåningsgrad, hög energiklass) om jag minns rätt.

Edit: Bästa räntan på 3 år är fn 1.19% hos SBAB. 1 år 0.99%.
Ja som sagt, det beror väl på hur mycket man lånar, jag uppnår ju maxtak med 85 % och lånar endast 1.4 miljoner.
Citera
2021-12-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det beror väl på hur mycket man lånar och hur länge man varit kund, jag lånar maxtak på 85 % och har haft fast jobb i 8 månader... Förstår inte varför folk nojar när man uppenbarligen blir erbjuden så låga räntor?

Kan mycket väl vara så absolut, men det känns också tryggare för mig som kund. IFALL räntan skulle stiga kraftigt så kommer inte hela lånet att påverkas samtidigt.
Jag nojar absolut inte, jag tror på låga räntor i ytterligare flera år. Förstår dock precis vad du menar, många här verkar nervösa och andra skadeglada över tanken på att andra kan drabbas av höjda räntor.
Citera
2021-12-16, 17:19
Medlem
Sossarna öppnar nu för att frångå amorteringskrav vad gäller yngre köpare

Snacka om diskriminerande på andra åldersgrupper som också har det svårt ekonomiskt... men här ska det curlas

Så glöm detta med höjda räntor och kostnader... alla ska med nu och politikerna kommer göra det fortsatt billigt att skuldsätta sig
Citera
2021-12-16, 17:32
Bannlyst
smällen kommer bli gigantisk och det är det endaj hag bryr mig om.

kommer bli så förbaskat rik!
Citera
2021-12-16, 19:15
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tror det stiger flera procentenheter bara under 2022.
Verkade vara glädjesiffror för att inte sätta skräck i de skuldsatta.

Haha, ännu en flashback-expert som tror sig kunna spå framtiden bättre än storbankerna.... Inget kommer hända med ekonomin 2022 och inte 2023 heller. Ingen kollaps, inga räntehöjningar.
Citera
2021-12-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Haha, ännu en flashback-expert som tror sig kunna spå framtiden bättre än storbankerna.... Inget kommer hända med ekonomin 2022 och inte 2023 heller. Ingen kollaps, inga räntehöjningar.
Anser mig inte vara nån expert på räntor och jag skrev att jag tror.
Vi får väl se vem som har rätt.
Citera
2021-12-16, 19:19
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytthjalp

Så att du äntligen kan köpa bostad och flytta hemifrån?
Tyvärr kommer ingen "gigantisk smäll" i närtid. Vi som gjort våra investeringar med lånade pengar kommer bara bli rikare. Ni andra får titta på.
Citera
2021-12-16, 19:29
Medlem
Tur att man bor i tält
Citera
2021-12-16, 19:36
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Tur att man bor i tält

Tanken har slagit mig att bygga en timmerstuga i skogen nära ett större vattendrag och sen installera bränsleceller och sedan utvinna el genom en enkel generator.

Ingen hyra, Ingen el.. och sen jobbar man på distans

För att inte går helt OT,

Hur har man tänkt att en vanlig medelinkomsttagare ska ha råd med att köpa ett boende. Även om du har en inkomst på 30k så lär du knappast få ett lån för en lägenhet längre.
Senast redigerad av shakta 2021-12-16 kl. 19:44.
Citera
2021-12-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytthjalp

Utveckla gärna. För att du idag hyr och har drömmar om en bostadsmarknad som minsann kommer krascha 90% och så ska du komma in och svepa upp något, för att därefter vara med på en ny bubbla från start?
Citera
2021-12-16, 20:39
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tanken har slagit mig att bygga en timmerstuga i skogen nära ett större vattendrag och sen installera bränsleceller och sedan utvinna el genom en enkel generator.

Ingen hyra, Ingen el.. och sen jobbar man på distans

För att inte går helt OT,

Hur har man tänkt att en vanlig medelinkomsttagare ska ha råd med att köpa ett boende. Även om du har en inkomst på 30k så lär du knappast få ett lån för en lägenhet längre.

Sossarna kommer beskatta dig hårt för att du producerar egen el.
Citera
2021-12-16, 21:40
Bra kapitalist svinen som har råd med eget boende borde beskattas till mins 87 %
Vi är ju en humanitär stormakt och har dom råd med eget boende kan dom betala för andras oxå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in