2021-12-15, 18:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Fullständig obegriplig. Vad vill du säga egentligen?

Det finns ingen anledning för SAAB att vara kvar i upphandlingen för att Kanada så få ett bättre pris på F35.

Ja jag bestämmer min egen lön eftersom jag driver företag.

"sadisterna" på Lockheed??

Nej, det fungerar inte så. På en konkurrerande marknad ger man sitt bästa bud och anstränger sig för att pressa konkurrenterna så långt det går. Man kanske inte lyckas varje gång, men om man deltar ser man till att konkurrenten (oavsett vem) pressas ner i pris så långt det går. Alternativet är att Lockheed tjänar onödigt mycket pengar och sedan blir helt omöjliga att tas med.
Citera
2021-12-15, 21:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
Det var också något snack om att finland inte får ha jaktplan av anfallstyp, och det är F/A-18 Hornet. Men jag tror man fick en modifierad version som enbart hette F-18.

Största skillnaden är att den inte är skyddad mot saltvatten som F/A-18 är dvs korrosionsmässigt. I övrigt finns det mesta från F/A-18 kvar.
Citera
2021-12-15, 21:31
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Är det något som funderat på vad allt detta egentligen handlar om? Varför försöker vi lura oss själva med att tro att vi kan konkurrera med USA i försäljning av stridsflygplan? Vem är det som ska luras? Är det vi, svenska folket som behöver luras för att rättfärdiga de enorma kostnader vi lägger på egen produktion av flygplanet?

Om de som är ansvariga för jasen på riktigt tror att de har en chans, ja, då bör det kanske avgå pga psykisk sjukdom.
Citera
2021-12-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Största skillnaden är att den inte är skyddad mot saltvatten som F/A-18 är dvs korrosionsmässigt. I övrigt finns det mesta från F/A-18 kvar.
De finske flyene manglet helt "air-to-ground mission capability" frem til MLU 2 som ble gjort i perioden 2012 til 2016.
Citera
2021-12-15, 22:07
Medlem
Jools84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friteradkorv
Du kanske tänker på Paris avtalet från 1947? Begränsningarna där gäller inte sedan länge (1990).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pariisin_rauhansopimus_%281947%29?wprov=sfla1

Där begränsades finska försvarets storlek samt så förbjöds t.ex. ubåtar, bombplan, kärnvapen .
Wow, det var fint att hitta det där. Men även om avtalet slutade gälla 1990 tror jag Finland var rädd att köpa ett amerikanskt system så kort efter att Sovjet slutade finnas.
Citera
2021-12-15, 22:48
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Wow, det var fint att hitta det där. Men även om avtalet slutade gälla 1990 tror jag Finland var rädd att köpa ett amerikanskt system så kort efter att Sovjet slutade finnas.

Finnarna var allt annat än rädda. Så här gick det till:
• Sovjetunionen föll sönder den 26 december 1991. Det går knappt en månad och sedan...

• 1992:
”Den 20 januari 1992 reste statsminister Esko Aho till Moskva (...) Samtidigt konstaterade man att VSB-pakten slutat gälla eftersom den andra parten i avtalet upphört att existera.”

• 1992:
”Finland announced on May 6 that it had selected the F/A-18 as the winner in its DX fighter competition, which was to choose the plane to be used by as its premier fighter for air defense.”

• Det gick alltså 106 dagar - tre månader + dricks - innan Finland shoppade 64 amerikanska stridsflygplan, sedan man gjort sig av med VSB-avtalet.

• Dessförinnan hade man varit bunden till ett avtal (1950-1989) upprättat efter andra världskriget, som begränsade det finska flygvapnet till högst 60 stycken stridsflygplan.

• På toppen av detta ville finnarna agera i linje med VSB-avtalet och köpte ≈ 50 % rysk materiel, vilket skapade den udda mixen av MiG-21F-13 och J35. Man flög Migarna mellan 1963 och 1986 och opererade med en exportversion av Draken mellan 1972 och 2000.
Inofficiella kontakter mellan Finland och Sverige gjorde att en mängd Drakar hölls i lager utifall Finland skulle drabbas av en sällsynt regnig dag (ryktet säger Tullinges berghangar) och att Finland utbildade långt fler stridspiloter än man officiellt hade användning för.

Citera
2021-12-15, 23:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
De finske flyene manglet helt "air-to-ground mission capability" frem til MLU 2 som ble gjort i perioden 2012 til 2016.

Inte riktigt helt, de hade fortfarande förmågan att släppa bomber, men saknade radarstöd så det blev mer eller mindre manuellt.
Citera
2021-12-16, 09:17
Medlem
friteradkorvs avatar
Citat:
Ja det verkar så med tanke på tidigare inlägget (MLU-2).
Citera
2021-12-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det där fattade jag inte. Menar du att styrsystemen skulle funka bättre med en modernare processor?
Nej, vad jag föstått skulle styrsystemet klara av att köras fem gånger snabbare, men då skulle det bli problem strukturellt och för piloten. Man har alltså bromsat processen. Men det är vad jag HÖRT och det kan vara inkorrekt. Men rent tekniskt känns det som att en 386 är mer än tillräcklig.
Citera
2021-12-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Du ska inte tro på allt som skrivs på internet.
Fast dom stora skillnaderna i underhållskostnader mellan planen är dokumenterat även i media.
Citera
2021-12-16, 18:02
Medlem
friteradkorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Nej, vad jag föstått skulle styrsystemet klara av att köras fem gånger snabbare, men då skulle det bli problem strukturellt och för piloten. Man har alltså bromsat processen. Men det är vad jag HÖRT och det kan vara inkorrekt. Men rent tekniskt känns det som att en 386 är mer än tillräcklig.
Detta förstår jag inte. Styrprocesserna är så snabba eller långsamma som det behövs för att uppnå ett mål. Processerna måste också ha kontroller inbyggda så att piloten inte kan orsaka problem.
Jmfr din dator, inte går den sönder ifall du tvingar upp frekvensen på processorn förutsatt du har tillräcklig kylning och lite annat till. Inte heller ditt OS tar skada.
Citera
2021-12-17, 11:12
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken

Nej, en konsumentCPU är INTE tillräcklig för tidskritisk applikation.
För övrigt så har inte SAAB använt x86-processorer alls i Gripen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen#Datorer
Kod:
I motsats till föregångaren JA 37 Viggen som använde unika datorer för sina sex Avioniksystem (flyglägesdata, tröghetsnavigering, presentation, styrsystem, radar och centraldator) och respektive programvara skriven direkt i assembler, så valde man i Gripen ett mer integrerat system SDS 80. Kärnan i SDS 80 var 32-bitarsprocessorn D80, programspråket Pascal/D80, utvecklingsmiljön PUS80 och fältbussen MIL-STD-1553B. En central dator styr fältbussarna som sammanbinder de olika datorenheterna i flygplanet. I delserie 1 och 2 så använde man tre MIL-STD-1553B-bussar och i delserie 3 fem stycken. Varje buss är i sin tur dubblerad i en A- och en B-buss som går i kablar som ligger fysiskt åtskilda i flygplanet för redundans. D80-processorn användes från början av utvecklingen av Gripen och var ett arv från utvecklingen av B3LA. Den uppgraderades 1994 till D80E. D80-familjen av processorn har en ordlängd på 32 bitar och kan multiköra olika tidskritiska processer samtidigt. I varje datorenhet kunde en eller flera D80-processorer användas beroende på prestandakraven på enheten. Programmeringen skedde i programspråket Pascal/D80 som är anpassat för realtidssystem och har stöd för multikörning och flera processorer. Till delserie 3 byttes D80-familjen ut mot D96/MACS som bestod av processorenheter med tre 266 MHz PowerPC 740-processorer som jobbar parallellt, 160 MB disk, 32 MB PROM och 64 MB RAM. D96/MACS är bakåtkompatibel med programvara skriven i Pascal/D80 men kan även hantera program skrivna i Ada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in