2021-12-12, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av friteradkorv
Pravda är inte att lita på. Googla vad de skrivit om bl.a. Flight MH17.
Såklart, men nämn en källa utan agenda som man kan lita på! Finns ingen
Citera
2021-12-12, 17:23
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Föreslår att du läser och ser på rättegången https://www.courtmh17.com/en/
Citera
2021-12-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Tja, selv om du skulle ha rett i at det ikke finnes noen du kan stole 100% så er det i alle fall stor forskjell på de. De som ligger nær 0% på troverdigshetsskalaen er selvsagt Putin kontrollerte media i Russland.
Samme selvsagt med også med land som Kina.
Citera
2021-12-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Både J39 och F35 har max G på 9 så i en väldigt hypotetisk och osannolik dogfight borde de vara likvärdiga.
En stridsform som fö inte varit på tapeten sen luftstriderna mellan Syrien och Israel i the Bekaa Valley War 1982, det var ett tag sen och knappast nåt som är avgörande för val av stridsflygplan idag.

9G är alltid 9G. Men. En annan fråga är ju också hur mycket fart man förlorar vid sväng i 9G. Jag har hört att Gripen, åtminstone utan allt för mycket last, påstås kunna accelerera under 9G medan 9G innebär nästintill stoppsladd för många jämförbara flygplan.
Citera
2021-12-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
9G är alltid 9G. Men. En annan fråga är ju också hur mycket fart man förlorar vid sväng i 9G. Jag har hört att Gripen, åtminstone utan allt för mycket last, påstås kunna accelerera under 9G medan 9G innebär nästintill stoppsladd för många jämförbara flygplan.
Stämmer väl, 9G är bara belastningen. Svängradie är något annat, och Gripen har fina svängprestanda tack vare sina canards. F-35 kan utföra väldigt imponerande "bredsladdar" (visas upp på diverse flyguppvisningar), men tappar den allra mesta av sin energi på det och får hämta ny fart.
Citera
2021-12-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Näe, så är det väl inte? Projektet Sverige är med i går väl ut på att utveckla tekniken för nästa generations flygplan. Någon specifik modell eller kravspecifikation är väl inte bestämt?
Det flygplanet som UK slutligen använder, behöver inte alls vara det som de andra deltagarna väljer. Modularitetsbetoningen i projektet ska leda till stor anpassningsbarhet länderna emellan, så för Sverige kan det resultera i att Gripen fortfarande används som bas (om fysisk signaturanpassning fortfarande inte anses vitalt), men får nya system. Ungefär som övergången från C till F avseende flygkroppens förändringsgrad. Jag ser denna väg som den troligaste.

Att säga att Sverige ska ha Tempest II är mig veterligen missvisande.
Det var därför jag skrev plattformen Tempest II. Jag skrev inget specifikt flygplan. Kan ju bli så att JAS39G/H blir en Tempest II som ser ut som en Gripen, eller att man tar fram en enmotorig varient.
Citera
2021-12-13, 15:49
Medlem
janne3xs avatar
SAAB drar sig nog ur Kanadas upphandling efter Finlands val av F35. De har inte en chans att vinna längre och nu handlar det bara om vilket pris Kanada ska få betala för F35.
Citera
2021-12-13, 19:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
SAAB drar sig nog ur Kanadas upphandling efter Finlands val av F35. De har inte en chans att vinna längre och nu handlar det bara om vilket pris Kanada ska få betala för F35.
Beror väl helt på vad Kanada värderar, Kanadas strategiska läge är väsentligt bättre än Finlands och man har en egen flygindustri.
Vi får helt enkelt avvakta.
Citera
2021-12-14, 01:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
Något beslut om att köpa F-35 har inte fattats. Ärendet diskuterades nyligen i A-studion och där framkom att den politiska effektiv var lika viktig som den militära.
Du ska inte tro på muppar i A-studio.

Du såg hur det gick.
Citera
2021-12-14, 01:26
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja den missilen utvecklades och blev färdig 2016 om nu infon på wikipedia stämmmer..och just den missilen tror jag kan bli en gamechanger och faktiskt göra så att vi kan sälja Jas. Mycket bra gjort av vårt lilla land...man känner stolthet faktiskt!

Jag vet inte om det stämmer men när Finland funderade på att köpa Jas så meddelade Usa att inga amerikanska missiler kommer säljas till Finland och då bestämde dom sig för F16 eller om det var F18 plan.
Nej.

Så var det inte.

Gripen var i prototypskedet då förra planet valdes. Ett antal delsystem var inte färdigtutvecklade och det fanns en utvecklingsrisk. Dessutom ville Sverige att Finland skulle "skriva på en öppen check" ifråga om utvecklingskostnader. Dettä är frå promemorian som presenterades åt besluttfattande politikerna. Förr hemlig, men efter 25 år offentlig sedan ett antal år.

F-16 var med från början, men säljarna ville sälja den med icke kuranta missiler. Så när Hornet visade sig vara överkomlig till priset, och säljarna kunde säkra de nyaste missilerna, blev det valet.
Citera
2021-12-14, 01:30
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sFBs
Helt sjukt vilken skillnad! Vad specifikt gör driftkostnaden så mycket högre för ett F-35?

Hur ser det ut för andra modeller som säljs idag?
Du ska inte tro på allt som skrivs på internet.
Citera
2021-12-14, 01:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är riktigt men är det väsentligt?
Ja, eftersom leasingen var 10 år när man normalt använder jaktplan i 30 år. Snart kommer alltså ett antal leasingplan att återbördas till Sverige, som får försöka sälja dem till de fattigaste länderna eller till företag som säljer agressor flyg service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in