2021-12-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Då var de bara 2 kvar då. Boeing borta som alternativ för Kanada.
Nu tror jag fortfarande inte att Saab är ett alternativ i Kanada oavsett. Och det vet man nog om också. Chansen ligger i Finland.
Håller med, Chansen i Finland är dock +50% i mina ögon. I Kanada 10-20%. Hade Trumph varit skeppare i USA fortfarande, hade jag sagt 20-40% för Gripen. Då Kanadas premiärminister avskydde Trumph. Men hur SAABs bud ser ut till Kanada, har jag ingen aning om. Men Meteor, och i något mindre grad Iris-T är väl plus i kanten för SAAB. Sen är det väl politik i slutändan, inte vilken kapacitet du får för pengarna!
Citera
2021-12-02, 12:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Då var de bara 2 kvar då. Boeing borta som alternativ för Kanada.
Nu tror jag fortfarande inte att Saab är ett alternativ i Kanada oavsett. Och det vet man nog om också. Chansen ligger i Finland.

Kanadensare gillar inte USA. Det är nog där som en god del av möjligheterna ligger, kan man få det till att se ut som ett kanadensiskt stridsflygplan så tror jag därför på Gripen E.

Kanada har ju en egen flygindustri och är på det hela taget ett industriellt ganska avancerat land. Det gäller att spela på detta.
Citera
2021-12-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kanadensare gillar inte USA. Det är nog där som en god del av möjligheterna ligger, kan man få det till att se ut som ett kanadensiskt stridsflygplan så tror jag därför på Gripen E.

Kanada har ju en egen flygindustri och är på det hela taget ett industriellt ganska avancerat land. Det gäller att spela på detta.
Tycker att Gripen borde presenterats som ett anbud från consortiet Bombardier-Saab. Kanadensare är enormt nationalistiska, inte minst visavi USA, och att redan i anbudsskedet ge projektet en inhemsk prägel skulle
ha stor betydelse.
Citera
2021-12-02, 13:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Håller med, Chansen i Finland är dock +50% i mina ögon. I Kanada 10-20%. Hade Trumph varit skeppare i USA fortfarande, hade jag sagt 20-40% för Gripen. Då Kanadas premiärminister avskydde Trumph. Men hur SAABs bud ser ut till Kanada, har jag ingen aning om. Men Meteor, och i något mindre grad Iris-T är väl plus i kanten för SAAB. Sen är det väl politik i slutändan, inte vilken kapacitet du får för pengarna!

Precis. När man verkligen skall komma till skott har det avgjorts på annat sätt.
Och då kan även gömma pengar i början för att ta igen dem lite senare. Man vet att det då inte spelar någon roll
Citera
2021-12-02, 13:18
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tycker att Gripen borde presenterats som ett anbud från consortiet Bombardier-Saab. Kanadensare är enormt nationalistiska, inte minst visavi USA, och att redan i anbudsskedet ge projektet en inhemsk prägel skulle
ha stor betydelse.

Det har man gjort. Broschyrens första sida:
GRIPEN
Built by
Canada
Med en gripen i Canadas flagga
Konsortiets deltagare på första, tredje och sista sidans sidfot.

https://www.saab.com/globalassets/markets/canada/english-brochure.pdf
Citera
2021-12-02, 13:21
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Kanske om affären kan leda till att man genom Saab-köp kan utveckla sin egen flygindustri och hålla liv i den under en lång tid.
Och som du skriver. De har i grunden svårt för jänkare.

Kanske finns en gnutta hopp.
Citera
2021-12-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det har man gjort. Broschyrens första sida:
GRIPEN
Built by
Canada
Med en gripen i Canadas flagga
Konsortiets deltagare på första, tredje och sista sidans sidfot.

https://www.saab.com/globalassets/markets/canada/english-brochure.pdf
OK ser bra ut. Tar en sväng i skämskudden för att jag slår in öppna dörrar.
Citera
2021-12-02, 15:34
Medlem
Da er det bekreftet at Boeing er ut av dansen i Kanda, og at de som gjenstår er Saab og LM.
https://www.canada.ca/en/public-services-procurement/news/2021/11/government-of-canada-announces-key-milestone-in-process-to-replace-canadas-fighter-jets.html

The Government of Canada continues to work towards a contract award in 2022, with delivery of aircraft as early as 2025.

Slik som "skuespillet" med valg av nye fly i Kanada har pågått i rundt 10 år så tror jeg faktisk Saab har en god sjanse for å vinne i Kanada.
Citera
2021-12-03, 16:55
Medlem
Om Saab vinner Kanada och förlorar Finland hade det ju varit nått.
Citera
2021-12-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Kanada ratar boeing, endast lockheed vs gripen kvar
Ur Kanadas synvinkel är SAABs Gripen E en bättre flygmaskin än Boeings F/A-18 Superhornet. Det är ett tungt besked som sänder starka signaler till andra potentiella köpare av jaktflygplan. Det som fällde Superhornet tror jag var att den inte är framtidssäker avseende modern systemarkitektur för uppdatering av mjukvara eftersom behovet av uppdaterad kod kommer accelerera. Inte mycket som talar för att Finland då väljer Boeing till sitt framtida luftförsvar även om de har goda erfarenheter av F/A-18 idag.. nej den är nog ute ur matchen även för Finland.
Citera
2021-12-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Ur Kanadas synvinkel är SAABs Gripen E en bättre flygmaskin än Boeings F/A-18 Superhornet. Det är ett tungt besked som sänder starka signaler till andra potentiella köpare av jaktflygplan. Det som fällde Superhornet tror jag var att den inte är framtidssäker avseende modern systemarkitektur för uppdatering av mjukvara eftersom behovet av uppdaterad kod kommer accelerera. Inte mycket som talar för att Finland då väljer Boeing till sitt framtida luftförsvar även om de har goda erfarenheter av F/A-18 idag.. nej den är nog ute ur matchen även för Finland.
Det sier vel ingenting annet enn takk for sist ovenfor Boeing for krangelen rundt Bombardier.
Citera
2021-12-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det sier vel ingenting annet enn takk for sist ovenfor Boeing for krangelen rundt Bombardier.
Förvisso men är vad jag tror.. Kanadas upphandling är i samma läge som Finlands ur ett tidsperspektiv och Kanada brukar idag Boeings CF-18 (60 st) och F/A-18 (18 st) vilket oxå mycket likt Finlands flotta. Om Boeings erbjudande var bra och framtidssäkert så skulle det ju vara en straffspark att ta hem ordern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in