2021-12-14, 01:47
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Genom att sälja bättre robotar, än de USA har att erbjuda! För kort räckvidd IRIS-T över Sidewinder. För lång räckvidd, den över AMRAAM helt överlägsna Meteor. En robot som F-35 inte ens kan använda!

Så som du ser, är det inga problem!
Nu är det inte dock Iris-T mot Sidewinder eller AMRAAM mot Meteor som värderades, utan vapensystemen mot rysk förmåga.
Citera
2021-12-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
SAAB drar sig nog ur Kanadas upphandling efter Finlands val av F35. De har inte en chans att vinna längre och nu handlar det bara om vilket pris Kanada ska få betala för F35.
...Just därför så har man två alternativ...eller fler. Gripen E kommer att vara med tills beslutet är fattat.
...Du förhandlar väl inte din egen lön, med dig själv? Vad vet jag...
Å andra sidan så vet man ju inte om "sadisterna" på Lockheed väljer att bestraffa Kanada med sin försäljning av F-35.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2021-12-14 kl. 01:55.
Citera
2021-12-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej Kanada kan vi nog glömma, Finland 25 % chans. Inte mer.

JAG prislapp är ett gissel för Lockheed och General Dynamics. Länderna pressar priserna
ner till JAS nivå + feta paket från USA gör att det blir svårt för JAS att konkurera.

Skulle inte bli förvånad om Lockheed m.fl lägger ett bud på SAAB för att för alltid bli av med dom
som konkurent.

Brasilien var ett undantag, dom hade redan en stor flygindustri i landet ( Embraer ) och
löftet om teknologitransfer och lokal tillverkning avgjorde affären.
Skulle inte bli förvånad om Embraer i framtiden tillsammans med SAAB utvecklar nya modeller.

Varför lägga ett bud på något som ändå läggs ner snart?
Citera
2021-12-14, 12:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Du får nog vara lite tydligare i vad du avser om man skall ta dej på allvar.

Försvarskoncernen SAAB med börsvärde på 30 miljarder som skall läggas ner eller
tillverkningen av JAS Gripen ?
Citera
2021-12-14, 12:53
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beror väl helt på vad Kanada värderar, Kanadas strategiska läge är väsentligt bättre än Finlands och man har en egen flygindustri.
Vi får helt enkelt avvakta.

NATO-landet Kanada har varit med i F35 programmet redan från början och satsat pengar på utvecklingen. De hade redan bestämt sig för F35 en gång men drog öronen åt sig när kostnaderna verkade skena.

SAAB borde dra sig ur upphandlingen likt Rafale och Eurofighter redan har gjort. Kanada kommer att välja F35 och Gripen kommer att förlora mot F35 ännu en gång om så inte sker.
Senast redigerad av janne3x 2021-12-14 kl. 13:01.
Citera
2021-12-14, 12:59
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
...Just därför så har man två alternativ...eller fler. Gripen E kommer att vara med tills beslutet är fattat.
...Du förhandlar väl inte din egen lön, med dig själv? Vad vet jag...
Å andra sidan så vet man ju inte om "sadisterna" på Lockheed väljer att bestraffa Kanada med sin försäljning av F-35.

Fullständig obegriplig. Vad vill du säga egentligen?

Det finns ingen anledning för SAAB att vara kvar i upphandlingen för att Kanada så få ett bättre pris på F35.

Ja jag bestämmer min egen lön eftersom jag driver företag.

"sadisterna" på Lockheed??
Citera
2021-12-14, 13:31
Medlem
Nu har det altså kommet fram at Finland gav Super Hornet högre poäng i sin evaluering än Gripen (länkar i Finland-tråden). Kanada har slopat Super Hornet, men behåller Gripen, i sin evalueringsprosess. Frågan blir hur detta ses på av opinion, media och politiker i Kanada.
Citera
2021-12-14, 13:35
Medlem
Citat:
Vad är det den ska göra som du anser att den inte klarar?
Inte klarar? Mig veterligen kör man på typ 20% av vad styrsystemen klarar.
Citera
2021-12-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Inte klarar? Mig veterligen kör man på typ 20% av vad styrsystemen klarar.

Det där fattade jag inte. Menar du att styrsystemen skulle funka bättre med en modernare processor?
Citera
2021-12-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ett företag som går med vinst och är världsledande på ett antal områden lägger man inte ned.
Citera
2021-12-15, 15:27
Medlem
Jools84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nej.

Så var det inte.

Gripen var i prototypskedet då förra planet valdes. Ett antal delsystem var inte färdigtutvecklade och det fanns en utvecklingsrisk. Dessutom ville Sverige att Finland skulle "skriva på en öppen check" ifråga om utvecklingskostnader. Dettä är frå promemorian som presenterades åt besluttfattande politikerna. Förr hemlig, men efter 25 år offentlig sedan ett antal år.

F-16 var med från början, men säljarna ville sälja den med icke kuranta missiler. Så när Hornet visade sig vara överkomlig till priset, och säljarna kunde säkra de nyaste missilerna, blev det valet.
Det var också något snack om att finland inte får ha jaktplan av anfallstyp, och det är F/A-18 Hornet. Men jag tror man fick en modifierad version som enbart hette F-18.
Citera
2021-12-15, 18:23
Medlem
friteradkorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
Det var också något snack om att finland inte får ha jaktplan av anfallstyp, och det är F/A-18 Hornet. Men jag tror man fick en modifierad version som enbart hette F-18.
Du kanske tänker på Paris avtalet från 1947? Begränsningarna där gäller inte sedan länge (1990).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pariisin_rauhansopimus_%281947%29?wprov=sfla1
Citat:
maajoukkojen määrä rajoitettiin 34 400 mieheen sisältäen rajavartioston ja ilmatorjunnan
ohjukset kiellettiin;
merivoimien kooksi määrättiin korkeintaan 10 000 tonnia ja 4 500 miestä
kosketuksetta räjähtävät torpedot ja merimiinat sekä sukellusveneet, moottoritorpedoveneet ja erikoisrynnäkköalukset kiellettiin
Panssarilaiva Väinämöisestä luopumista sopimuksessa ei edellytetty. Alus pysyi Suomen merivoimien vahvuudessa vuoteen 1947 jolloin se myytiin Neuvostoliitolle.
ilmavoimien yhteisvahvuudeksi 60 konetta ja 3 000 miestä
pommikoneet kiellettiin
ydinaseen hankinta, valmistus ja kokeilu kiellettiin
Där begränsades finska försvarets storlek samt så förbjöds t.ex. ubåtar, bombplan, kärnvapen .
Senast redigerad av friteradkorv 2021-12-15 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in