2021-11-17, 14:12
Medlem
De vanligaste r ju att fretag bjuder sina anstllda, kunder osv idag p julbord. Tror inte jag sjlv betalt ett julbord sedan jag var 18 r ngot och gick med ett gng kompisar. Man tar bra betalt fr att man kan idag och vanligtvis s ingr det d ven ngon show och dans.

nnu mer tjnar man p tillbehren i form av dryck att sklja ner allt med och inte minst garderob som bara den brukar f en att hja p gonbrynen. Inte konstigt att mnga fortfarande har sprattelvatten uti bilen, fr det r ju alltid ngon som kr.

Gott r det, men i vissa fall hade man nskat att arbetsgivaren kunde valt en bttre restaurang istllet fr dr de fick bord d de var sent ute!
Citera
2021-11-17, 14:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?
Jag ter ett julbord per r, det gr jag med min familj, och jag gr det p julafton. D rcker inte 800 kr per person lngt, och dessutom tillkommer dryck.
Jag tycker det r vrt vartenda re. Jag har rd, och jag slipper fixa all julmat hemma.

Jag kan ta med familjen p en vanlig restaurang ocks, d brukar inte 800 kr per person heller rcka alltid.

Vad r det som gr dig s upprrd? Att folk har rd? Att folk prioriterar annorlunda n du?
Citera
2021-11-17, 14:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vi har ju extrema skatter i sverige och de som investerat i en bar eller krog och betalar groteska hyror vill sjlvklart ocks tjna pengar.

dyrt javisst men r det ett viltbord och med riktigt bra mat s kanske det nd inte r s dyrt om man har bra ln.

man ter ju bara julbord 1 gng om ret.
Precis, det r ngon fastighetsgare som tar hand om den stora vinsten s ge fan I att sponsra legal maffia.
Citera
2021-11-17, 14:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Beror p, att umgs ska inte behva kosta pengar egentligen men om det nu ska spenderas den summan pengar gr det bst med familjen, hur ofta kkar man ute med familjen tnker jag, vissa brnner 2000 kr varje mnad p att kka ute dagligen s d kan man dra ner p det istllet och avvrja lite pengar till familjen.

Har du missat en nolla, eller? Att kka ute varje dag gr p minst 6000-8000 kronor i mnaden.

Angend julbord, 800 kronor r rtt normalt, men d kan man ocks frvnta sig ett fint julbord med en massa olika rtter. Det kostar 800 kronor att kka frrtt, varmrtt, efterrtt, kaffe med kakor om du gr p en fin restaurang ocks, s det r helt jmfrbart.

Bara att inse, ett 800-kronors julbord r riktat mot fretagsmiddagar, eller hyffsat vlstllda privatpersoner, inte fattiglappar p Flashback.
Citera
2021-11-17, 14:23
Medlem
Farbaute666s avatar
Priset lter hgt, nr man hr det till en brjan. Men sedan nr man ser till hur de riktigt vlordnade julborden r frberedda och gjorda s inser man nog att det hr br kosta en del.

Visst - 800 kronor fr ett julbord lter, och r ju dyrt. Men riktar de sig till privatpersoner med snl ekonomi, eller fretag?

Angende
Citat:
Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.
frn Teddyrosevelt. Ja, Lokan r verprissatt p macken, fr att verksamheten i vrigt ska g runt. Att slja bensin r inte srskilt lnsamt. Dessutom kan man behva en LOKA, eller en dunk hembrnt fr att komma ver prischocken efter att ha tankat fullt .
Citera
2021-11-17, 14:25
Avstngd
Har sjlv pljt igenom de flesta premiumjulborden i Hufvudstaden.

Blir oftast bjuden o efter mitt val o de brukar g hem.

En gng sa bjudande (snl) dam (ett antal r sedan o plus 700 kr) att
det var dyrt.

Mitt svar om massor av det tbara kostar +500 kr/kg gr det inte att
ha julbord fr 3-400.

Finns det riktiga premiumjulbord p landsorten fr 4-500 kr?
Citera
2021-11-17, 14:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Och tillgg:

800 kronor (inkl moms) r absolut ingenting idag. Det motsvarar 45 minuters debitering av en smnig konsult. Eller ca 1 vertidstimma fr mig.

Jmfr du med motsvarande etablisemang i andra lnder (USA, Tyskland, Japan), s r det ocks sjukt billigt och prisvrt.
Citera
2021-11-17, 14:39
Medlem
Matkoma testade ju ifall man kan ta med frtjnst p julbord och de var inte ens i nrheten, ven ifall de t massa lax.
Citera
2021-11-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vi har ju extrema skatter i sverige och de som investerat i en bar eller krog och betalar groteska hyror vill sjlvklart ocks tjna pengar.

dyrt javisst men r det ett viltbord och med riktigt bra mat s kanske det nd inte r s dyrt om man har bra ln.

man ter ju bara julbord 1 gng om ret.

Men du r ju precis lika korkad som dom jag frsker beskriva i trdstarten. Det spelar vl ingen roll hur mycket du tjnar utan det r ju vad faktiskt saker och ting kostar p marknaden som r det vsentliga. En liter mjlk r lika dyr fr bill gates som den r fr dig och du r bara dum om du vrker dig med pengar bara fr att du tjnar mer. S fort man tappar konceptet om pengar och varors vrde bara fr att man har mycket pengar r du nere p botten snabbt nr pengarna slutar komma in.

Det r s man blir rik, s fort du brjar tumma p priser om du driver ett fretag kommer du ka bort snabbt och likadant br ske i privatlivet. De riktigt duktiga fretagarna jag knner r s "snla" att du anar inte. Minsta lilla krona r utmtt och berknad i fretag - annars r du rkt!
Citera
2021-11-17, 14:41
Medlem
hyssasess avatar
Julbordet r ju restaurangernas stora kassako om man sger s. De kan ta bra betalt och maten i sig r relativt billig.

Klart de kan ta bra betalt och ocks gr det nr man endast ter det en gng per r ute och inte bryr sig s mycket om vad det kostar
Citera
2021-11-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag ter ett julbord per r, det gr jag med min familj, och jag gr det p julafton. D rcker inte 800 kr per person lngt, och dessutom tillkommer dryck.
Jag tycker det r vrt vartenda re. Jag har rd, och jag slipper fixa all julmat hemma.

Jag kan ta med familjen p en vanlig restaurang ocks, d brukar inte 800 kr per person heller rcka alltid.

Vad r det som gr dig s upprrd? Att folk har rd? Att folk prioriterar annorlunda n du?

Vad som gr mig upprrd r att folk fattar inte hur mycket pengar 800 kronor r och vad dom betalar fr. Det lter ju hemskt trevligt och spendera julafton p en restaurang, hoppas din familj inte lider av din otroligt lga beskaffenhet p julafton att du kper dig fri frn kultur och gemenskap. Stackars barn.

Nr du inte ser 15 kronor som vad 15 kronor faktiskt r, har du i mina gon frlorat.
Citera
2021-11-17, 14:45
Medlem
Lste artikel i GP om att varubrist och inflationen driver upp priserna p julbord i r. Srskilt pverkas ktt och mejeriprodukter.

Sedan brukar det vara lite hgre kvalitet p maten som serveras p julbordet, n liknande matstllen. Typ asiatiska restauranger som serverar buff. Antar att det bidrar ocks.

Lngt ifrn alla tar 800kr fr julbord, ven om man ofta fr rkna med minst 500kr per vuxen person. Men det finns billigare alternativ. Bland annat Ikea. Kan man tnka sig jultallrik istllet, s kan man ocks komma billigare undan. Men det frutstter i princip att man gillar allt eller det mesta som serveras d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in