2025-10-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Hade man gått ta hem julbordet så hade priset varit helt ok. Men att äta en kvällssittning då maten åkt in och ut under hela dagen är som gjort för att man ska riskera få magsjuka och sedan en karensdag.

Vill man ta med sig julmat hem så får man nog kolla upp jultallrikar, som i regel är billigare än julbord. Det går att köpa sådana och ta med sig. Vanligt julbord är det tänkt att äta på plats bara, och inte ta med sig extra mat hem.
Citera
2025-10-26, 16:07
Medlem
halaltarzans avatar
Extremt dyrt vet jag inte, men för mig som inte vill äta mig fet så känns det i alla fall inte prisvärt. Och det är väl egentligen bara revbensspjällen som verkligen lockar, och de kan jag för övrigt köpa på Hemköp för typ 14 kr/hg.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-10-26 kl. 16:15.
Citera
2025-11-18, 15:52
Medlem
Julnubbens avatar
Smakar det så kostar det.

Julupplevelsen kostar 1795 SEK
https://operakallaren.se/sv/
Citat:
Och är tillgänglig från den 26 november
till den 24 december. Varmt välkomna till
en tidlös jultradition på Operakällaren!
Citera
2025-11-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julnubben

I de allra flesta fall lär det vara olika företag som står för notan, inte privatpersoner.
Citera
2025-11-20, 05:14
Medlem
Kommer äta julbord på Gothia Towers och det är något som jag ser fram emot, går på 1000kr per person men det är det helt klart värt.

Unnar mig hotellnatt på Upper House, julbord och spa tillsammans med min lillasyster och det är inte ofta som detta sker och jag tycker att det är värt varenda krona.

Fattigfolket får väl äta julbordet på Ikea, hur detta är låter jag vara osagt då jag aldrig har testat det men det lär inte vara någon smakupplevelse direkt.
Citera
2025-11-20, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu börjar årets julbord att ta emot inbokningar. Jag såg en reklam nu i en mindre stad (60k invånare) där det kostar 799kr per person.

Vad är det för jävla trams priser man sätter på julbord nu för tiden? Är folk så jävla korkade att de tappat respekten för pengar så mycket att man betalar 800 spänn för att käka en buffé av svensk husmanskost?

Det får mig att tänka på alla dom som gnäller på bensin kostnaden men köper LOKA för 34 kr på Bensinmackar.

Vad fan har hänt med samhället, har respekten och kunskapen för vad pengars värde faktiskt innebär sjunkit så lågt? 800 kr kan man göra väldigt mycket mer än och bara äta sig mätt på en restaurang?

För en barn familj med två barn blir det en bra bit över 3200 kr om man ska dricka något annat än vatten...

Det här tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstänk och ambivalenta i våra val att spendera pengar för å ena sidan gnäller vi på små justeringar av priser men fläskar upp 800 spänn för sånt här. Detta är ett symptom på vårt politiska klimat också.

Min farmor och farfar, ni vet den äldre generationen som skapat det samhälle vi förstör idag, vänder sig i graven om man köper vanlig mat för 800 spänn på restaurang.
Vad tänker ni?

Löner ser annorlunda ut i dag för många!
En månadslön idag 40-50 tusen gör det möjligt att äta jul bord!
Nog inte många som går på jul bord som tjänar
20-25 tusen, möjligt om arbetsgivaren bjuder.
Citera
2025-11-20, 05:54
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Kommer äta julbord på Gothia Towers och det är något som jag ser fram emot, går på 1000kr per person men det är det helt klart värt.

Unnar mig hotellnatt på Upper House, julbord och spa tillsammans med min lillasyster och det är inte ofta som detta sker och jag tycker att det är värt varenda krona.
Om du har så pass mycket pengar så kan du väl ändå unna dig en lyxhora?
Hur gammal är din syster?
Citera
2025-11-20, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu börjar årets julbord att ta emot inbokningar. Jag såg en reklam nu i en mindre stad (60k invånare) där det kostar 799kr per person.

Vad är det för jävla trams priser man sätter på julbord nu för tiden? Är folk så jävla korkade att de tappat respekten för pengar så mycket att man betalar 800 spänn för att käka en buffé av svensk husmanskost?

Det får mig att tänka på alla dom som gnäller på bensin kostnaden men köper LOKA för 34 kr på Bensinmackar.

Vad fan har hänt med samhället, har respekten och kunskapen för vad pengars värde faktiskt innebär sjunkit så lågt? 800 kr kan man göra väldigt mycket mer än och bara äta sig mätt på en restaurang?

För en barn familj med två barn blir det en bra bit över 3200 kr om man ska dricka något annat än vatten...

Det här tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstänk och ambivalenta i våra val att spendera pengar för å ena sidan gnäller vi på små justeringar av priser men fläskar upp 800 spänn för sånt här. Detta är ett symptom på vårt politiska klimat också.

Min farmor och farfar, ni vet den äldre generationen som skapat det samhälle vi förstör idag, vänder sig i graven om man köper vanlig mat för 800 spänn på restaurang.
Vad tänker ni?

Någon som vet om man kan äta jul bord någon stans i Skåne på jul afton?
Citera
2025-11-20, 17:43
Moderator
Neksnors avatar
Nu äter man nog oftast mer mat på julbord än till frukost, men jag såg att Scandic erbjöd frukost för 149 kr, antagligen med kravet att man hyr ett rum. Just Scandics frukostar har jag inte så stor koll på, men innehållet i en vanlig hotellfrukost bör ganska enkelt kunna göras om till normalt julbord.
Bröd, skivad gris, gröt, köttbullar, någon korv och lite sill räcker ganska långt. Lägg upp allt på ett juligt sätt, tänd en lykta utanför och dra igång en spellista med bjällerklang.
Så ja, julbord är dyrt och det handlar om att krogarna passar på att känna pengar på en tradition.
Citera
2025-12-29, 07:38
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julnubben

Som jag förstår det så köper du inte bara maten utan också lokalen (och personalen så klart). Du köper en del av kulturhistorien. Det är väl så de säljer in sig själva om inte annat?
Citera
2025-12-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu äter man nog oftast mer mat på julbord än till frukost, men jag såg att Scandic erbjöd frukost för 149 kr, antagligen med kravet att man hyr ett rum. Just Scandics frukostar har jag inte så stor koll på, men innehållet i en vanlig hotellfrukost bör ganska enkelt kunna göras om till normalt julbord.
Bröd, skivad gris, gröt, köttbullar, någon korv och lite sill räcker ganska långt. Lägg upp allt på ett juligt sätt, tänd en lykta utanför och dra igång en spellista med bjällerklang.
Så ja, julbord är dyrt och det handlar om att krogarna passar på att känna pengar på en tradition.

149kr är antagligen för övernattande gäster i så fall. Folk som vill äta frukost utan att bo på hotellet får betala 179-305kr beroende på hotell (https://www.scandichotels.com/sv/restauranger/hotellfrukost)

Annars vet jag att det finns ställen som serverar jullunch (ofta 1-2 tallrikar, kan vara uppdelat i kallt lgh varmt om det är två tallrikar). Det brukar vara billigare än julbuffé som man annars förknippar med julbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in