2021-11-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?

Vill man kka ett billigt julbord s funkar Ikea fint.

Fr 800kr s kan man f det bsta Sthlm kan erbjuda i julbordsvg.

Sen finns det ju allt mellan Ikea och Spritmuseet, du kanske kan leta lite mer?
Citera
2021-11-18, 14:06
Medlem
ladrimas avatar
Jag ska p julbord den 18/12. Tyckte inte det var s farligt! 600 kronor per person.
Ett klassiskt julbord i en 1700-talsgrd norr om Stockholm.
Citera
2021-11-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
kat budget? Jag sger att man kan ta hemma fr 100 kr per julbordssittning nr motsvarande sittning kostar 700 kr ute. Enda kruxet r att hemma "mste/fr" man ta julbord 7 gnger fr att kalkylen ska g ihop.

Att det brukar bli billigare att laga maten hemma r ingen nyhet.

Samtidigt har ju restauranger fler utgifter n bara maten. De har exempelvis personal (bde kkspersonal och serveringspersonal), lokalhyra (och troligen driftkostnader som inte ingr i hyran) och s vidare som ska betalas. Fr att kunna betala allt och samtidigt g med ngon form av vinst, s kommer maten p restaurangen bli dyrare n att laga samma mat hemma.

Sedan kanske maten inte blir helt jmfrbar, d det kan finnas strre utbud p restaurangers julbord n vad som serveras hemma.
Senast redigerad av Amberfly 2021-11-18 kl. 14:27.
Citera
2021-11-18, 14:29
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Att det brukar bli billigare att laga maten hemma r ingen nyhet.

Samtidigt har ju restauranger fler utgifter n bara maten. De har exempelvis personal (bde kkspersonal och serveringspersonal), lokalhyra (och troligen driftkostnader som inte ingr i hyran) och s vidare som ska betalas. Fr att kunna betala allt och samtidigt g med ngon form av vinst, s kommer maten p restaurangen bli dyrare n att laga samma mat hemma.

Just julbord r en sdan sak som brukar vara svrt att gra billigare hemma, om man inte r vldigt mnga. r man f s kommer det kosta mycket att kpa varje ingrediens (de r mnga). Visst, man kommer skert under 800 per person ven om man kper kvalitetsprylar, men det blir inte lngt under, och man spenderar en hel del tid att laga detta..
Citera
2021-11-18, 14:34
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag ter ett julbord per r, det gr jag med min familj, och jag gr det p julafton. D rcker inte 800 kr per person lngt, och dessutom tillkommer dryck.
Jag tycker det r vrt vartenda re. Jag har rd, och jag slipper fixa all julmat hemma.

Jag kan ta med familjen p en vanlig restaurang ocks, d brukar inte 800 kr per person heller rcka alltid.

Vad r det som gr dig s upprrd? Att folk har rd? Att folk prioriterar annorlunda n du?

Det lter som en fin tradition, nskar dig ett trevligt julbord i r.
Citera
2021-11-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Just julbord r en sdan sak som brukar vara svrt att gra billigare hemma, om man inte r vldigt mnga. r man f s kommer det kosta mycket att kpa varje ingrediens (de r mnga). Visst, man kommer skert under 800 per person ven om man kper kvalitetsprylar, men det blir inte lngt under, och man spenderar en hel del tid att laga detta..

Det var drfr som jag skrev brukar bli billigare. Alla kanske inte lagar julmat fr 100kr per person, vilket var ett exempel som anvndes av personen jag citerade tidigare. Samtidigt som man inte brukar ha ett identiskt julbord som valfri restaurang. Man brukar ha frre rtter hemma. Ens kostnader fr julmat blir ju helt klart beroende p antalet personer, antal rtter och kvalitet p rvaror etc.

ven restauranger har personal som fr lgga ner tid p att laga maten, och sedan ska personal servera och fylla p. Personal kostar.
Citera
2021-11-18, 14:51
Medlem
Sinraths avatar
IKEA tar 149kr fr deras julbord. Nu vndas vl alla att det r uber-sunk p IKEAs restauranger men skiljer sig verkligen kvalitn p varje rtt s mycket att man r beredd att betala ~800% mer plus man sitter i en ngot trevligare lokal? Det r faktiskt bra med variation och mngd rtter som ni kan se hr nedan:

https://www.ikea.com/se/sv/stores/re...ea-pubbed343b0

Om vi bara fokuserar p maten och inte omgivningen s r det vl mest kttet som kanske inte kan mta sig mot bttre restauranger. Tycker IKEA i vrigt har helt OK mat trots vldigt lga priser jmfrt med alla restauranger och snabbmats kedjor.

Finns dock inget som slr hemlagat.
Citera
2021-11-18, 14:58
Medlem
Mingla101s avatar
Ett tips! Runt jultider brukar Findus slppa en julig frdigrtt med kttbullar, janssons och skinka, 30kr kostar det! Du kan ocks ta den med utvalda vnner och bekanta.
Citera
2021-11-18, 15:03
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Ett tips! Runt jultider brukar Findus slppa en julig frdigrtt med kttbullar, janssons och skinka, 30kr kostar det! Du kan ocks ta den med utvalda vnner och bekanta.

Den har de lagt ner fr lnge sedan! Den ansgs fr tragisk. Men mnga vill ha den tillbaka. Den kan nppeligen jmfras med ett dignande julbord p ngot som helst stt.
Citera
2021-11-18, 15:07
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Den har de lagt ner fr lnge sedan! Den ansgs fr tragisk. Men mnga vill ha den tillbaka. Den kan nppeligen jmfras med ett dignande julbord p ngot som helst stt.

Vad trkigt.. Jo det var nog ngra r sen jag sg den, jag gr mest till samma affr och handlar s trodde att dom bara tagit bort den ur sitt sortiment.
Citera
2021-11-18, 15:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
IKEA tar 149kr fr deras julbord. Nu vndas vl alla att det r uber-sunk p IKEAs restauranger men skiljer sig verkligen kvalitn p varje rtt s mycket att man r beredd att betala ~800% mer plus man sitter i en ngot trevligare lokal? Det r faktiskt bra med variation och mngd rtter som ni kan se hr nedan:

https://www.ikea.com/se/sv/stores/re...ea-pubbed343b0

Om vi bara fokuserar p maten och inte omgivningen s r det vl mest kttet som kanske inte kan mta sig mot bttre restauranger. Tycker IKEA i vrigt har helt OK mat trots vldigt lga priser jmfrt med alla restauranger och snabbmats kedjor.

Finns dock inget som slr hemlagat.
IKEAs julbord r helt oslagbart fr priset. Det r helt ok mat och framfrallt, det viktigaste, hygienen r betydligt bttre n andra stllen.

Jag har som andra tit hundratals gnger p restaurang i mitt liv (inklusive buff sklart) och det ftal gnger jag blivit matfrgiftad har det varit - vad? - jo, julbord.
Citera
2021-11-18, 15:16
Kollade fr skojs skull julborden i min lilla stad. 599 spnn fr lite korv, ost och skinka? Vad i helvete? Fr bara ngon liten stund sedan kunde man ta ett bra julbord fr kanske 250 spnn? 99 kr p IKEA. Vad fan har hnt? r det firmafesterna som pressar upp priserna? Fr julbord r ju i vldigt stor utstrckning inte dyr mat. Man kan gra enorma mngder Janssons Frestelse fr ett par hundralappar i rvarukostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in