2025-07-30, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Helt novis på kryptering osv. Finns det någon bra guide för PGP och vilka mjukvaror jag ska använda? Har fått något meddelande av säljaren med koder och skit och ett meddelande som jag ska dekryptera.

https://www.youtube.com/watch?v=lAblt1Qt_ng&t=243s - denna först gör som han går igenom i videon, allt om PGP o hur du använder det

]https://www.youtube.com/watch?v=mwyYRFBcEsU sen den här = hur man dekrypterar meddelande

gå igenom första videon sen börja pussla ihop, all info finns där du kommer behöva offra mental stimulering o fokus ett tag men när det sitter så sitter det.

du får guide till vilket program du ska använda i detta fall "kleopatra"

https://gpg4win.org/download.html länk till kleopatra download

allt i videos o länkarna kommer va allt du behöver för dit endamål och utföra alla dina uppgifter
Senast redigerad av blixten112 2025-07-30 kl. 17:14.
Citera
2025-07-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixten112
är det samma på DHL, schenker och UPS oxså ? samma säkerhets process eller är det där enbart hos postnord ? skulle du säga att postnord har mest säkerhet jämnfört med o beställa med till ex dhl, schenker, eller ups ?

Nej, dom har inga övergripande rutiner för att ta identifiera misstänkta knarkförsändelser. Jag skulle tro att sådana beslag är ovanligare än att nån pundare på sorteringen eller i transporten snor det.
Senast redigerad av bongx 2025-07-30 kl. 17:30.
Citera
2025-07-30, 17:33
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Helt novis på kryptering osv. Finns det någon bra guide för PGP och vilka mjukvaror jag ska använda? Har fått något meddelande av säljaren med koder och skit och ett meddelande som jag ska dekryptera.

Det finns många bra tips röröande det i tråden redan.

Jag använder denna sidan

https://wp2pgpmail.com/pgp-key-generator/

Längst ner i den röda sektionen så gör du följande
  1. "Your password:" Det lösenordet du kopplatd till din PGP
  2. "Your encrypted message:" Klistra in hela det krypterade från din säljare
  3. "Your private key:" Här klistrar du in din privata nyckel
  4. Klicka sen på knappen "Decypt a Message"
Citera
2025-07-30, 17:35
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixten112
https://www.youtube.com/watch?v=lAblt1Qt_ng&t=243s - denna först gör som han går igenom i videon, allt om PGP o hur du använder det

]https://www.youtube.com/watch?v=mwyYRFBcEsU sen den här = hur man dekrypterar meddelande

gå igenom första videon sen börja pussla ihop, all info finns där du kommer behöva offra mental stimulering o fokus ett tag men när det sitter så sitter det.

du får guide till vilket program du ska använda i detta fall "kleopatra"

https://gpg4win.org/download.html länk till kleopatra download

allt i videos o länkarna kommer va allt du behöver för dit endamål och utföra alla dina uppgifter

Ja det är bra tips MEN man behöver inte böka till det med andra program då du kan lösa det betydligt enklare. Har man knappt koll på det som det är så, ja då är kleopatra inte den första vägen att gå... fast det är ju vad jag tycker :-/
Citera
2025-07-30, 17:49
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa
Ja det är bra tips MEN man behöver inte böka till det med andra program då du kan lösa det betydligt enklare. Har man knappt koll på det som det är så, ja då är kleopatra inte den första vägen att gå... fast det är ju vad jag tycker :-/

Har man knappt koll kanske man ska hålla sig till gatan eller ägna en timme eller två åt att lära sig Kleopatra tex, så avancerat är det väl ändå inte? Minns själv hur man fick läsa en del i början men det är väl värt det.

Sen är jag nyfiken kring sidan du länkade till tidigare, känns spontant inte jättebra att ha vad jag antar är ett enklare PGP program på en hemsida? Halva poängen med Kleopatra tex är väl att du har certifikat, backup till secret key etc på datorn så det ska vara säkrare?

Är ingen expert här så kan va ute o cykla men pgp på en clearnet sida känns ju sådär. Rätta om jag har fel!
Citera
2025-07-30, 18:00
Citat:

Vi har nu i alla fall hjälpt han o gett han 2 versioner som kommer lösa hans gåta, olika komplexitet på lösningen och din är absolut mer nybörjar vänlig, visste inte om din version ens
Senast redigerad av blixten112 2025-07-30 kl. 18:13.
Citera
2025-07-30, 18:05
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Har man knappt koll kanske man ska hålla sig till gatan eller ägna en timme eller två åt att lära sig Kleopatra tex, så avancerat är det väl ändå inte? Minns själv hur man fick läsa en del i början men det är väl värt det.

Sen är jag nyfiken kring sidan du länkade till tidigare, känns spontant inte jättebra att ha vad jag antar är ett enklare PGP program på en hemsida? Halva poängen med Kleopatra tex är väl att du har certifikat, backup till secret key etc på datorn så det ska vara säkrare?

Är ingen expert här så kan va ute o cykla men pgp på en clearnet sida känns ju sådär. Rätta om jag har fel!

Absolut!
Visst är det så och jag behöver nog inte rätta dig för vad är det som säger att jag har rätt :-) Och jag ser inte problemet med en clernet-sida i det här avseendet men absolut det kanske är som du säger... vill man ha hängslen och livrem så är det väl det som du nämner man man ska gå på.

Jag är inte det minsta orolig i frågan. Ska inte säga att min kunskap är så stor kring detta så jag kan säga att det inte funkar (den funkar ju för mig) sen vart resterande saker ska eller skull ta vägen vet jag inte bara för det är clernet.
Citera
2025-07-30, 18:11
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne

Du har rätt till 100%
Ett lokalt program säkrar upp säkerheten mer än att använda online, så är det så klart! Men det går att göra det online för att skapa enkelhet för sig själv och sitt ändamål
(Vill bara klargöra så ingen tror annat)
Citera
2025-07-31, 00:16
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Absolut!
Visst är det så och jag behöver nog inte rätta dig för vad är det som säger att jag har rätt :-) Och jag ser inte problemet med en clernet-sida i det här avseendet men absolut det kanske är som du säger... vill man ha hängslen och livrem så är det väl det som du nämner man man ska gå på.

Jag är inte det minsta orolig i frågan. Ska inte säga att min kunskap är så stor kring detta så jag kan säga att det inte funkar (den funkar ju för mig) sen vart resterande saker ska eller skull ta vägen vet jag inte bara för det är clernet.

Citat:
Du har rätt till 100%
Ett lokalt program säkrar upp säkerheten mer än att använda online, så är det så klart! Men det går att göra det online för att skapa enkelhet för sig själv och sitt ändamål
(Vill bara klargöra så ingen tror annat)

Hehe jo vi vanliga, hederliga hårt arbetande & skattebetalande narkotikabrukare kanske inte behöver oroa oss särskilt mycket även om det är något mer riskabelt att köra via hemsidan. Kollade närmare och de nycklar den genererar kan man spara alltså, trodde det var engångsnycklar man genererade typ. Och det är väl ok för köp men då saknar man väl hela importera vendor certifikat med fingerprint och allt det så man alltid kan dubbelkolla att det verkligen är samma vendor/användare/mod/admin man sitter och skriver med eller beställer ifrån över tid?

Och det är ju en stor nackdel tycker jag (om jag fattat sidan och det hela rätt), iaf om man tänkt handla över en längre tid. Så det inte råkar vara farbror polisen man skickar mammas hemadress till

Eller större sannolikhet att man faller offer för någon som påstår sig vara vendor X om man inte kan dubbelkolla att det är samma gamle vendor Y man alltid beställt från som gärna tar din adress och dina monero/bitcoins åt sig själv.
Citera
2025-07-31, 21:33
Medlem
180mgs avatar
Citat:
Det finns många bra tips röröande det i tråden redan.

Jag använder denna sidan

https://wp2pgpmail.com/pgp-key-generator/

Längst ner i den röda sektionen så gör du följande
  1. "Your password:" Det lösenordet du kopplatd till din PGP
  2. "Your encrypted message:" Klistra in hela det krypterade från din säljare
  3. "Your private key:" Här klistrar du in din privata nyckel
  4. Klicka sen på knappen "Decypt a Message"
Herregud lämnar du ut din privata nyckel till en tredje part?
Citera
2025-07-31, 23:24
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Herregud lämnar du ut din privata nyckel till en tredje part?

Blev lite enklare att kryptera/decryptera... fungerar klockrent, inga problem alls.

Vad tänkte du skulle hända om jag får vara nyfiken? Alltså seriöst om jag nu kör vi den sidan, vad tror du ska hända där om du ser till syftet med allt här. Ok, det kanske kommer när en sida kraschar och då i en bugg rapport men i detta syfte så kvittar det i mina ögon. Jag har ju noterat att är man extra skitnödig så kör med en massa program som Klopatra mm. det är ju inget konstigare med det men jag kan lova att det är inte att jag använder dessa nycklar på en "clearnet-sida" och Europol kommer knäcka och få min adress, det är när man plockar mitt paket i en brevlåda och sen kan härleda det till en packare som i sin tur har glömt och radera adressen ur historiken när denne skrev ut adressetiketten. Det är där man kommer fram till klartexten.

Sluta skräm upp folk i onödan! Egentligen kan man skita i att hålla på med PGP om man inte vet hur man ska använda det vilket många är ganska trevande med här då de flesta eller mer eller mindre alla sidor på TOR har en egen kryptering... men det är alltid coolare att säga att man kör med egen PGP.

Citera
2025-07-31, 23:29
Medlem
180mgs avatar
Citat:

Blev lite enklare att kryptera/decryptera... fungerar klockrent, inga problem alls.

Vad tänkte du skulle hända om jag får vara nyfiken? Alltså seriöst om jag nu kör vi den sidan, vad tror du ska hända där om du ser till syftet med allt här. Ok, det kanske kommer när en sida kraschar och då i en bugg rapport men i detta syfte så kvittar det i mina ögon. Jag har ju noterat att är man extra skitnödig så kör med en massa program som Klopatra mm. det är ju inget konstigare med det men jag kan lova att det är inte att jag använder dessa nycklar på en "clearnet-sida" och Europol kommer knäcka och få min adress, det är när man plockar mitt paket i en brevlåda och sen kan härleda det till en packare som i sin tur har glömt och radera adressen ur historiken när denne skrev ut adressetiketten. Det är där man kommer fram till klartexten.

Sluta skräm upp folk i onödan! Egentligen kan man skita i att hålla på med PGP om man inte vet hur man ska använda det vilket många är ganska trevande med här då de flesta eller mer eller mindre alla sidor på TOR har en egen kryptering... men det är alltid coolare att säga att man kör med egen PGP.

Det skapas ju minst två kopior av din privata nyckel, en på en webbserver du inte har en aning om hur den datan hanteras och av vem, och en kopia på din dator som man kan hitta i efterhand. Om en marknadsplats blir hackad eller beslagtagen och alla dina krypterade meddelanden hittas, då har dom nu också verktyget för att dekryptera dom. Det är egentligen the one and only regel med PGP, att dela bara ut din publika nyckel men håll den privata fullständigt hemlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in