Citat:
Ursprungligen postat av
livsnjutaren2
Hej! Jag har skrivit meddelande till en säljare på Catharsis, men får inget svar (den enda säljare som säljer det jag vill ha). Har försökt maila en fråga om PGP till support, men lyckas inte skicka iväg det. Ni skriver här att man måste lägga upp PGP-nyckel på Catharsis, men enligt Luffarns blogg är det frivilligt. Kan det vara att jag inte har lagt in en PGP-nyckel som gör att jag inte får några svar?
Jag har försökt ladda ner PGP-nyckel via en app som heter Open Key chain. Men jag fattar verkligen inte vad jag ska göra med nyckeln som skapas där. Har inte fått fråga om något lösenord. Uppfattar bara att det är en nyckel, inte en offentlig och en privat... Vet i sjutton om jag kommer lösa detta.
Ytterligare något jag inte fattar är vad som menas när det på Catharsis står att man kan använda marknadsplatsens PGP. Vad ska jag göra med den? Ska den klistras in någonstans?
Förlåt för nybörjarfrågor av en totalt oteknisk tjej. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Jag laddade ner Open KeyChain lite snabbt för att testa.
Detta bör vara stegen du borde behöva ta:
1. Skapa konto på Catharsis (antar att du redan gjort detta)
2. Väl inloggad, klicka på ikonen längst uppe till höger som ser ut som en liten gubbe (till vänster där man väljer valuta och språk). Klicka på "Settings". På en mobil så är det de 3 strecken längst uppe till höger, sen klickar du på "Account", sen "Settings".
3. Gå till "Authentication".
4. Under "PGP Public Key" ska du nu klistra in din PUBLIC key från Open KeyChain.
5. Öppna Open KeyChain på telefonen. Välj den nyckel du vill använda som finns under "My Keys" (om du bara har skapat en, klicka på den).
6. Klicka på "kopiera"-knappen (den som finns precis under QR-koden). Det ska stå "Key has been copied to the clipboard!" när du klickat där.
7. Gå tillbaka till Catharsis och klistra in din PUBLIC key.
8. Spara.
9. Klar.
I framtiden så använder du nu PGP för att komma in på ditt konto, och ditt konto är nu helt "upplåst" så du kan kan kontakta supporten, skapa ordrar, etc.
EDIT:
Mycket viktigt!
Public Key är vad man använder för att KRYPTERA meddelanden.
Vill du motta ett krypterat meddelande så ger du dom din PUBLIC key - denna används för att sedan kryptera meddelandet.
Vill du SKICKA ett krypterat meddelande? Då använder du MOTTAGARENS Public key för att kryptera ett meddelande.
Public key ser ut på följande sätt:
-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
MASSOR MED TEXT, SIFFROR OCH TECKEN
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Notera hur den faktiskt börjar på "Public key".
Vill du AVKRYPTERA ett meddelande du mottagit? Då används vad som kallas "PRIVATE key".
Denna nyckel ska du ALDRIG(!!!) ge ut till någon, någonsin. Gör du det så kan den personen se alla krypterade meddelanden du mottagit (om de kommer över dina meddelanden).
Du använder även din PRIVATE key till att AVKRYPTERA det meddelandet du får när du försöker logga in på Catharsis när du väl satt upp PGP på ditt konto.
För att AVKRYPTERA ett meddelande i Open KeyChain:
- Gå till "startsidan" av Open KeyChain (där du ser "My Keys").
- Klicka på övre vänstra hörnet (de 3 strecken).
- Klicka på "Encrypt/Decrypt".
- Om du har en text du vill avkryptera, antingen kopiera den, eller spara den i en textfil. Sen väljer du det val som passar bäst - "Read from Clipboard" om du bara kopierade texten. "Select input file" om du vill välja en fil du sparat texten i.
Blir du av med dina nycklar så tappar du även åtkomsten till ditt konto.
Spara dom på en annan enhet, t.ex. din dator, eller ett USB-minne, eller något som du kan enkelt gömma.
För att göra en backup, klicka på den nyckeln du vill spara (under "My Keys" på startsidan av Open KeyChain), sen klickar du uppe i högra hörnet på de 3 "punkterna" och väljer "Backup key".
EDIT 2:
Det går tydligen att även göra en backup av ens nycklar genom att:
- Gå till startsidan av Open KeyChain
- Klicka på de 3 strecken uppe i vänstra hörnet
- Klicka på "Backup/Restore".
Citat:
Ursprungligen postat av
livsnjutaren2
Ytterligare något jag inte fattar är vad som menas när det på Catharsis står att man kan använda marknadsplatsens PGP. Vad ska jag göra med den? Ska den klistras in någonstans?
Denna del fattar jag inte helt heller.
Jag
antar att dom menar att man kan använda SÄLJARENS PGP när man kontaktar dom/lägger ordrar.
Denna hittar man om man klickar på en säljares namn, där det står "PGP Key".
Alternativ så menar dom att marknaden har auto-kryptering, det vill säga när du skapar en order så krypteras alla uppgifterna automatiskt med säljarens PGP så ingen annan än säljaren kan se vad du gett för uppgifter.