Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-10, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av biupy6ip
Varför fungerar det inte att skicka pengar till insättningsadressen på flugsvamp? Fan...

Utvecklingen går bakåt. För 5-10 år sedan behövde man knappt läsa innan man gjorde en beställning men nu måste men oroa sig för att bli scammad och inte av vendors utan av idioterna som äger plattformen.

Använd archetyp istället
Citera
2023-01-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Det var ett inslag på SVTs nyheter i dag angående att allt fler paket beslagtas numera, de röntgar tydligen de flesta paket på terminalerna verkar det som och om det är något som ser ut att innehålla illegala saker så öppnar de dem och kollar.

12:30 in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/8oGWG16/rapport/ikvall-19-30?position=739&id=8oGWG16

Men asså han snuten sa att dem byter ut innehållet o följer paketet tills den når avsändaren...men då tar ju inte avsändaren emot narkotika...hur fan ska dem få folk dömda om dem fipplat med brevet. Känns jävligt långsökt!
Citera
2023-01-10, 13:09
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Det var ett inslag på SVTs nyheter i dag angående att allt fler paket beslagtas numera, de röntgar tydligen de flesta paket på terminalerna verkar det som och om det är något som ser ut att innehålla illegala saker så öppnar de dem och kollar.

12:30 in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/8oGWG16/rapport/ikvall-19-30?position=739&id=8oGWG16
Inslaget handlar om tullen, inte postterminalerna. Det är gamla nyheter att paket från utlandet scannas när de passerar gränsen.
Citera
2023-01-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biupy6ip
Varför fungerar det inte att skicka pengar till insättningsadressen på flugsvamp? Fan...

Utvecklingen går bakåt. För 5-10 år sedan behövde man knappt läsa innan man gjorde en beställning men nu måste men oroa sig för att bli scammad och inte av vendors utan av idioterna som äger plattformen.

Försökte sätta in pengar igår. De har gått upp i rök. Dessutom kan jag inte längre logga in på FS4 då de säger att jag har fel användarnamn. Rädd för en stor scam på gång där de lägger ner FS4 och drar med alla pengar. Fler med liknande problem?
Citera
2023-01-10, 14:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liltowl
Försökte sätta in pengar igår. De har gått upp i rök. Dessutom kan jag inte längre logga in på FS4 då de säger att jag har fel användarnamn. Rädd för en stor scam på gång där de lägger ner FS4 och drar med alla pengar. Fler med liknande problem?

Antagligen så löser det sig eller så ja exit scam som alltid med dessa sidor.
Citera
2023-01-10, 14:29
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Men asså han snuten sa att dem byter ut innehållet o följer paketet tills den når avsändaren...men då tar ju inte avsändaren emot narkotika...hur fan ska dem få folk dömda om dem fipplat med brevet. Känns jävligt långsökt!
Ansvar för försök till narkotikabrott kan fortfarande utdömas, men då måste åklagaren visa att det är adressaten som ligger bakom beställningen. Jag gissar att tullen gillar att säga sådana här saker på TV för att skrämmas.
Citera
2023-01-10, 17:51
Kontrollerad leverans kallas det😆
Citera
2023-01-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Ansvar för försök till narkotikabrott kan fortfarande utdömas, men då måste åklagaren visa att det är adressaten som ligger bakom beställningen. Jag gissar att tullen gillar att säga sådana här saker på TV för att skrämmas.

Hur ser beviskraven ut kring att bevisa att adressaten ligger bakom beställningen?
Citera
2023-01-11, 00:44
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getupnow
Hur ser beviskraven ut kring att bevisa att adressaten ligger bakom beställningen?

Många som sagt detta innan och jag talar av erfarenhet, det är bara att neka och polisen lägger ned ärendet. Har du andra misstankar mot dig osv eller det är en riktigt stor beställning som checkats så kanske det kan finnas fog för husrannsakan i vissa fall.
Citera
2023-01-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Antagligen så löser det sig eller så ja exit scam som alltid med dessa sidor.

Jag skrev ett mess till supporten och frågade om de visste var mina pengar blev av, för jag är 100 % säker på att jag skickade till rätt adress - har kontrollerat i efterhand också. Efter att jag frågat supporten, har de tagit bort mitt konto. Så för egen del tror jag folk måste passa sig för att sätta in pengar. Jag tror de kommer stänga och blåsa alla. Så jävla surt, det var mina sista pengar.
Citera
2023-01-11, 08:07
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getupnow
I Sverige finns det inga förutbestämda krav på bevisningen. Tycker domstolen att det är visat så tycker den det. Det kallas fri bevisprövning.
Citera
2023-01-11, 08:08
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Många som sagt detta innan och jag talar av erfarenhet, det är bara att neka och polisen lägger ned ärendet. Har du andra misstankar mot dig osv eller det är en riktigt stor beställning som checkats så kanske det kan finnas fog för husrannsakan i vissa fall.
Precis. Detta är en betydligt viktigare anledning att inte vilja rikta uppmärksamhet mot sin adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in