Citat:
Ursprungligen postat av
kutis123
Jag vet inte om ni inte var med när Arch lanserades men hela poängen var ju att man som köpare ALDRIG skall använda sin "plånbok" på sidan, den använder man endast om man är säljare.
Som köpare sätter du aldrig in några pengar direkt till din plånbok alls, utan du har din plånbok helt tom och när du gör din beställning så ser du i sista steget det totala priset i XMR, verifiera då att du i din personliga plånbok på datorn eller vart du nu har den, har så mycket XMR eller mer i den.
När du sedan klickat på beställ så får du en insättningsadress som går rakt in i Escrowen med det exakta beloppet.
Alltså hanterar du sidan rätt så är du helt skyddad för "exit scam" eller om någon myndighet skulle lyckas döda sidan.
Nej, jag var inte med när archetyp lanserades, utan gick med för ett par år sedan.
Jag har gjort på båda sätten (men mest att jag sätter in en 10 minuter före), och använder inte archetyp-kontot som en plånbok, mer än att jag räknar ut hur mycket xmr varorna kostar (då jag handlar flera) och så sätter jag in det precis före lagd beställning.
Om det som blir över är mer än 0.01 xmr så kan man ut det.
Annars så kan man som du skriver, beställa först, och sedan skicka in en betalning som man har ett par timmar (eller vad det är ?) på sig att betala in på.
Archetyp har än så länge inte krånglat, men man vet aldrig.. Jag hade köparkonto på Nightmare förut, och där var det en exit-scam precis när kriget i Ukraina bröt ut.
Jag skall tänka på ditt tips. Tack för det!
Men om jag vet vad varorna kostar, och sätter in det 10 minuter före jag skall lägga beställningen!? Så hoppas jag inte det sker någon "scam" precis just under denna tid.
Sedan får ju inte varorna ta slut under den tiden som betalningen inväntas, och jag vet inte om en beställning med senare betalning räknas som bokning.
Det jag är mer orolig för, är leveranserna och att välja en pålitlig säljare för den produkt/ produkter man önskar köpa.
Efterhand så har man lärt sig, vilka eller vilken man kan lita på. Dock så ser jag inte PN som helt säker, som många säljare använder leveransmetod.
DD är ju bäst, men då skall man helst bo nära Sthlm och ha bil, så det passar inte alla.