Citat:
Ursprungligen postat av
erik.otuktsson
Påminner mig om gamla FS som körde BTC. Där handlade jag länge via Localbitcoins, och man fick göra snarlika avdrag där.
Växer avgiften i proportion till summan man växlar/handlar/trixar med, eller tjänar man på att kanske handla XMR på det här sättet lite mer sällan, men för större summor? Det här är, som kanske hörs, inte alls min expertis.
Återigen ett stort tack för stegen du lagt fram, de kommer garanterat hjälpa fler än mig.
Du tjänar DEFINITIVT på att göra större köp - om du dessutom köper BULK/större mängder.
Men går Monero ner i pris så förlorar du ju pengar eftersom moneros värde minksar.
Priset på varor på Archetyp är ju i Euro/kronor, inte Monero, så går värdet på Monero ner så sjunker ju ditt saldo.
Men det kan ju gå åt andra hållet också. För en vecka sedan hade jag ca 200kr på kontot (alltså pengar jag fått över efter att ha handlat). 3-4 dagar senare hade jag helt plötsligt ca 180kr. Nu har jag 196kr.
Man ser ju hur värdet på Monero rör på sig, så om du har en större mängd Monero, desto mer ser du ju hur mycket värdet rör på sig.
Det är väldigt likt aktier/fonder.
Om du gör som jag och köper små mängder (5g-20g hasch per månad) så blir det i LÄNGDEN dyrt om man bara ser på transaktionsavgiften.
Men ser man på det hela, så blir det både billigare för att det är billigare att köpa större mängder droger (oftast - beroende på säljare) och att man måste betala fler transaktionsavgifter.
Exempel:
En säljare kanske säljer 5g hasch för 400kr.
Men 10g kostar 750 - alltså 50kr billigare än om man gör 2 separata 5g-köp.
Transaktionsavgiften är inte "fast satt", man kan justera den manuellt, men tar man "default" transaktionsavgift så blir flera, små transaktioner dyrare än färre, stora, transaktioner.
Man kan manuellt justera transaktionsavgiften för att snabba på, alternativt slöa ner men samtidigt få billigare transaktioner, men nu går vi mer in-dept, och jag är inte tillräckligt insatt för att förklara detta.
EDIT:
Allt ovan är förutsatt att du inte ökar ditt privata bruk av att köpa större mängder. Jag håller mig till små mängder just för att jag är den typ av person som konsumerar MER ju mer jag hasch/weed jag har hemma.